Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trix i mörkrummet- idéer sökes

Produkter
(logga in för att koppla)
Sitter och läser några gammla nummer av Småkorn och där finns det ett tips från en kille som heter Anders Morén.
Han skriver att han har kokat upp D-72 och hällt i potatismjöl till en lagom konsistens.
Målat på den något tjockare framkallaren med pensel på kopian och sedan sköljt och fix m.m.

Det blev ett intressant resultat i alla fall. :)

Hej Niclas!

Detta har jag provat. Dock utan potatismjöl och kokning. Jag körde upp en hård kopia men femmans filter och målade sedan på framkallare med pensel. Resultatet blir riktigt bra om man får framkallaren där man vill ha den. Det är ju en aning svårt att veta var man är och målar när man bara ser det vita belysta pappret. Tänkte att jag skall prova och hälla lite framkallare i en sådan där duschflaska som man har för att duscha blommor och annat med och sedan ge kopian en mycket fin dusch. Något resultat borde det bli kanske till och med bra.

Jag tackar för ditt tips med potatismjölet, det borde göra det möjligt att i större utsträckning få fram penseldragen.

orjanc skrev:
Resultatet blir riktigt bra om man får framkallaren där man vill ha den. Det är ju en aning svårt att veta var man är och målar när man bara ser det vita belysta pappret.

tips är att låta papperet ligga kvar efter belysningen under förstoringsapparaten och så tänder du apparaten igen fast med rödfiltret framfällt så inte papperet belyses.
då ser du bilden och var du ska måla utan att nåt förstörs.
tips är oxå att använda en gammal och spretig pensel. det är lite knöligt att måla med en sån men penseldragen syns bra.

Hårt fotopapper men ändå mjukt

Hej igen.
Jo. om man har en riktigt svår bild att kopiera, som behöver ett hårt papper för skuggdetaljer, men ändå skulle vara bra med fin teckning i högdagrar, som vita skjortor och vita klänningar...
Hälsningar
Staffan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar