Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tri-X vs. T Max

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Blev lite förvånad över att inte denna vs-ämne inte stötts och blötts här på fotosidan (såvitt jag kan se).

Har själv inte några preferenser, har mest blivit Tri-X av ren slentrian.

Alltså, bollen är er.
 
Svårt att jämföra Tri-X med T-Max 400 eftersom det är filmer med motsatta egenskaper. Tri-X är skuggseparerande medan T-Max 400 är högdagerseparerande. De är bra båda två, var och en på sitt sätt. Själv föredrar jag dock traditionella filmtyper utan T-korn och då är Tri-X mitt val, en svårslagen klassiker som man sällan misslyckas med. Gillar också dess egenskaper med fin kontrastseparation i skuggor och mellandagrar.
 
Graal skrev:
Svårt att jämföra Tri-X med T-Max 400 eftersom det är filmer med motsatta egenskaper. Tri-X är skuggseparerande medan T-Max 400 är högdagerseparerande.

Tjena!

Intressant diskussion! Själv änväder jag Tri-X 400 men T-max 100 och jag skulle väldigt gärna vilja höra fler åsikter i detta ämne!

Men nu undrar jag...!? Skuggseparerande? Högdagersseparerande?? Har aldrig hört dessa termer förut... Kanske för att jag är relativt ny innom S/V fotografi! Så förklara gärna vad du menar Nils!

//Eric
 
Tri-X och T-Max 100 är mera lika i egenskaperna eftersom T-Max 100 är medelseparerande, dvs den återger detaljer i både skuggor, mellandagrar och högdagrar lika bra eller medelbra.

Man kan förklara detta med separationsegenskaper i form av kurvdiagram men eftersom du är nybörjare är det enklare att använda ord. Högdagrar=de mörka partierna på negativet (de ljusaste på den positiva bilden. Lågdagrar=de ljusaste partierna på negativet (de mörkaste på den positiva bilden). Separationen=kontrasten mellan gråtonerna i bilden.

En lågdagerseparerande film "tänjer ut" gråskalan i de mörkaste partierna. Den ger en bra kontrast i de mörkaste och medelgrå partierna. En högdagerseparerande film "komprimerar" gråskalan i samma partier och ger den en mörkare/jämngråare och mera kontrastlös återgivning.

I bildens ljusaste partier är rollerna ombytta. Den högdagerseparerande filmen tänjer ut gråskalan och ger den en mera kontrastrik gråskala. Den lågdagerseparerande filmen däremot "komprimerar" gråskalan i de ljusaste partierna och ger den en ljusare och mera ljämngrå återgivning.

En medelseparerande film ger en mera rak kurva där separationen/kontrasten i både ljusa, mellanljusa och mörka partier blir medelbra .
 
Plus-X är medelseparerande, alltså rakare kurva. Separerar tonerna medelbra både i skuggor och högdagrar. Likt T-Max 100.
 
Intressant med fakta!
I vilken grad är detta egenskaper som tillverkaren väljer att prioritera att ge filmen framför kompromisser för att hålla en bestämd känslighet osv?
 
Tror att det går att ge filmer samma känslighet oavsett vilken separationskategori dom har. Tri-X finns t.ex i två versioner. Den med bättre högdagerseparation tror jag dock har ngt lägre känslighet, 320 ist f 400 ISO. Tycker dock att det verkar som om tillverkarna prioriterar lågdager- mellandagerseparation före högdagerseparation i de flesta filmer, i varje fall de med traditionellt korn och filmer med lite lägre känslighet. Undrar om Mikael Pertmann eller Jim Heikkinen är vakna? Ni kan det här bättre tror jag.
 
Livar upp den här tråden igen, då jag har ytterligare en fråga på ämnet:

Det gäller själva exponeringen av filmen. Låt säga att jag skall fotografera ett motiv som har ett omfång på 8 zoner. Hade det varit sju zoner så hade man kunnat placera omfånget mellan zon II och zon VIII, men nu har det aktuella motivet 8 zoner varför jag måste lägga omfånget mellan antingen zon I och VIII, eller mellan zon II och IX.

Skulle man då något förenklat kunna säga att om man har en högdagerseparerande film, exempelvis Tmax, så är det bättre att använda zon II till IX, och om man har en lågdagerearerande film, exempelvis Tri-X 400 så är det bättre att använda zon I till XIII?
 
Du tänker lite för teoretiskt.

Filmen klarar av att lagra information från det motivet, så du exponerar efter de mörka partierna -som alltid- och eventuellt minskar du framkallningen, för att få mindre täta högdagrar.

För att få fram rejält med detaljer i högdagrarna efterbelyser du vid kopieringen.

Detta gäller oavsett film, men för bäst kvalitet, litet korn kanske(?), är T-Max 100 bäst val.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar