Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tredjedelsregeln i PS

Produkter
(logga in för att koppla)
Individuellt

Men det som fungerar för en måste inte med nöd vara den enda vägen. Jag tror att vi alla har olika sätt att utveckla vårt bildseende och kopplingen mellan det och regler eller rutnät i cropverktyg ser jag inte. I den här tråden har såväl kompositionsregler som bildbeskärning diskuterats om inte ifrågasatts och en del svar som den ursprunglige frågeställarten fått tycks utgå från att denne skulle följa dessa regler mekaniskt. Det skriver han emellertid ingenting om och jag tycker det är osnyggt att implicera det.

Jag tror att den enkla sanningen är att de flesta av oss använder såväl kompositionsregler som bildbeskärning regelbundet. Alternativt borde göra det oftare...

mvh Janne

Magnus: Du har så rätt. Bilderna kan bli alldeles för lydiga och strikta med ett rutnät att följa.

Skulle ändå vilja ha verktyget just för snabb hjälp och viss kontroll. Ibland så väljer jag att beskära rent på känsla även om jag har rutnät till hand.

Lite off topic:
Har du nån åsikt om beskärning av porträtt i 2:3 format som du sedan beskär helt kvadratiska ? Ofta så hamnar jag i ett läge där jag beskär en bit av huvudet av modellen, blir ofta rätt bra resultat. Tycker ofta porträtt man tagit i liggande format passar bättre efter man beskurit dem kvadratiska och därmed fått bort onödlig luft på höger och vänter sida. Har en 10D för den som undrar.

Norrland_74 skrev:
Lite off topic:
Har du nån åsikt om beskärning av porträtt i 2:3 format som du sedan beskär helt kvadratiska ? Ofta så hamnar jag i ett läge där jag beskär en bit av huvudet av modellen, blir ofta rätt bra resultat. Tycker ofta porträtt man tagit i liggande format passar bättre efter man beskurit dem kvadratiska och därmed fått bort onödlig luft på höger och vänter sida. Har en 10D för den som undrar.

Det finns inget bildformat som passar till alla motiv. Därför kan det vara nödvändigt att beskära bilden.

Porträtt blir ofta jättefina i kvadratiskt format.
Kvadraten skänker ett lugn åt bilden.

ANNONS