Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tredjedelsregeln i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrland_74

Aktiv medlem
Nån som vet OM det går och i så fall HUR man kan använda beskärningsverktyget samtidigt som man har kolla på de horisontala och verktikala linjerna från tredjedelsregeln.

Skulle vilja ha det som bekärningen fungerar i Capture One

//Christoffer

Jag tycker generellt att man ska akta sig att beskära bilder utefter regler. Så exakta är inte reglerna att man inte kan använda ögonmåttet. Ännu bättre är att använda känsla.

Jag antar att du syftar på "gyllene snittet"?

Du kan alltid dela upp bilden med stödlinjer som du drar ut från linjalen

Är det inte bättre att tillämpa dessa "regler" redan i fotograferingsögonblicket ??

Jeppe skrev:
Är det inte bättre att tillämpa dessa "regler" redan i fotograferingsögonblicket ??

Nån som har en bra regelsamling att ha med sig i fält? Dock max 3 kilo. :)

Är inte meningen att driva med dig Christoffer, men akta dig för för mycket fotoregler och träna upp bildkänslan istället. Är man vet känner man när det blir rätt. Det handlar om balans.

"Balans och Obalans i Strid och Dans"

Det handlar enligt mig om "Balans och Obalans i Strid och Dans",, där ligger nycklarna gratis;)

Visst kan regler vara fina att studera så där i början när man strävande försöker sig förstå vad som gör att en bild kommunicerar mindre bra, bra och bättre osv.

Problemet är ju att där man läser om dessa "regler" (generellt) så låter det lätt som att de är objektiva sanningar!!!! Tex i FOTO, skrattande läggar man ju ofta den ifrån sig när man kikar på kompositionsartiklarna, tragiskt enligt Mig;)!!!

Det är ju också upp till den begynnande individen att kritiskt granska dessa så kallade regler och inte ta dem för automatiskt existerande sanningar vid första blicken.

Att regler skulle vara till för att brytas håller inte heller.

OBS;;Regler eller hellre "riktningslinjer" Är ofta fina MEN MÅste också prövas för varje enskilld bild!!

Mvh Niclas, som anser att alla bilder som är olika också har sina egna regler/sin egen förhoppningsvis livgivande genetik.

Därför satte jag "regler" inom ""..just därför att det knappast är att betrakas som regler..

Naturligtvis så KAN man göra detta i efterhand, men man har ju inte hur många pixlar som helst att leka med (oavsett om det är en digital bild, eller ett inscannat dia/neg), slutsaten bör väl då bli att bästa sättet är att läsa och träna sitt bildseende, för att slippa skära i bilden allt för mycket.

Men som Magnus sa i andra inlägget.. Japp, det är ju i så fall enkelt att fixa med stödlinjer.

Jeppe skrev:
slutsaten bör väl då bli att bästa sättet är att läsa och träna sitt bildseende, för att slippa skära i bilden allt för mycket.

Visst är det så, precis som det alltid har varit, såklart.

Att vi människor kallar dessa "riktlinjer" för regler är ju ganska typiskt just för oss människor... Vad är det som vi inte strukturerar upp eller hela tiden önskar att rationalisera den nära verkligheten till en högre nivå. Ingen modernt utvecklad eller utvecklande civilisation nöjer sig med att ngt fungerar eller är till belåtenhet, tyvärr;(

Därför sätter vi upp regler även för sådant som enligt ett mer djupt gående förnufft inte går att reglera, just för att vår järna inte klarar att organisera den komplexa egentliga realiteten/verkligheten utanför den direkt medvetna verkligheten.

Med andra ord så är det inte alls konstigt att reglerna finns och att de kallas regler;)

Vi bör ju trots allt förhålla oss med förnufft till reglerna som trots allt finns där för att hjälpa hur lite universiella de än är.. Problemet är mycket att den som "behöver hjälp" inte alltid har förståelsen för att förnufftets sunna och genomreflekterade närvaro är klart avgörande för succe´n;)

Dags för en KEXshocklad, det är en regel i min lilla värld;)

Mvh Niclas.

Loj skrev:
Vet inte vad Christoffer åsyftar, men den sk. Tredjedelsregeln är inte samma sak som "Gyllene snittet". Båda "regler" finns och vem av dem som är att föredra är förstår en smaksak...

/Janne

Är det inte så att "Tredjedelsregeln" i grunden är en förenkling av det "äkta" gyllene snittet!?

Det äkta "Gyllene snittet" är en position (4st) som är rättså svår att matematiskt räkna sig fram till!?

Enligt mitt vetene så finns det också en mängd olika formler mer och mindre komplicerade att räkna sig fram till ett exakt snitt. Både utefter moderna och antika föreskrifter,,

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Är det inte så att "Tredjedelsregeln" i grunden är en förenkling av det "äkta" gyllene snittet!?

Det kan det mycket väl vara, men det är i så fall en förhållandevis grov förenkling...

Niclasfoto skrev:

Det äkta "Gyllene snittet" är en position (4st) som är rättså svår att matematiskt räkna sig fram till!?

Allt är relativt... ;-)

mvh Janne

Norrland_74 skrev:
Nån som vet OM det går och i så fall HUR man kan använda beskärningsverktyget samtidigt som man har kolla på de horisontala och verktikala linjerna från tredjedelsregeln.

Skulle vilja ha det som bekärningen fungerar i Capture One

//Christoffer

När du har markerings verktyget valt i Photoshop kan du välja om det skall vara helt fritt, ett bestämt antal pixlar eller ett givet förhållande mellan bredd & höjd.

Sedan när markeringen är uttdragen kan du flytta runt den om så önskas och sedan väljer du "Image" -> "Crop" ur menyn.

Hoppas att detta vad va du efterfrågade.

/Niklas

Bilagor

• ps-select.gif
    ps-select.gif
    1.6 KB · Visningar: 709
Himla tjat om regler

Niclasfoto skrev:

Enligt mitt vetene så finns det också en mängd olika formler mer och mindre komplicerade att räkna sig fram till ett exakt snitt. Både utefter moderna och antika föreskrifter,,

Mvh Niclas,

Är gyllen snittet en regel? är det inte snarare en universiell skönhetskonstant.
Sen är väl positonen samma, det är bara en fråga om var du utgår från. Symmetri med andra ord...

MVH

UGE

Re: Himla tjat om regler

uge skrev:
Är gyllen snittet en regel? är det inte snarare en universiell skönhetskonstant.
Sen är väl positonen samma, det är bara en fråga om var du utgår från. Symmetri med andra ord...

MVH

UGE

JAG säger inte att ngt är regel att gå efter alls, det är ju just det vi pratar om här. Men att det är många som kallar Den för en regel, Ja.
Jag ifrågasätter som du förhoppningsvis läst i mitt skrivna just att det kallas för en regel;)!

Det är ju det som är problemet med att vi kallar det/den/dem för regler (som jag tidigare påpekat i tråden), just att det inte finns regler som löser den kreativt skapandes problem.

Visst kan man säga att det är en "skönhetskonstant"!

Mvh Niclas,

Jag brukar köra med datorns
kalkylator för att få fram
gyllebe snittet.

T.ex;
1024 x 0,618 = 633 (632,832)
eller
1024 x 1,618 = 1657 (1656,832)

Jag har endast räknat ut gyllene snittet under en matematisk övning på fotoskolan.

Privat eller i mitt bildskapande så fyller den "punkten" nästan 0 roll.

Man måste ju i varje bild fråga sig varför man använder snittet, om man nu gör det.
Ingen kan ju hävda att det är det "enda saliggörande för en bra bild;)"

Mvh Niclas,

Ni förstod nog inte vad jag menade =)

Tror inte ni förstod vad jag menade. Jag vill alltså att när jag sätter en "aspect ratio" i crop verktyget så vill jag att den aktuellt "croppen" är indelad i tredjedelar, både verktikalt och horisontellt, samt att de linjerna följer med när jag ändrar croppen i evetuell sid- och höjdled. Ni som har använt Capture One förstår vad jag menar...

mvh Christoffer

Re: Ni förstod nog inte vad jag menade =)

Norrland_74 skrev:
Tror inte ni förstod vad jag menade. Jag vill alltså att när jag sätter en "aspect ratio" i crop verktyget så vill jag att den aktuellt "croppen" är indelad i tredjedelar, både verktikalt och horisontellt, samt att de linjerna följer med när jag ändrar croppen i evetuell sid- och höjdled. Ni som har använt Capture One förstår vad jag menar...

mvh Christoffer

Se mitt tidigare svar... så jobbar iaf jag i C1 och PhotoShop, men jag kanske också har missat något?

Man kan mata in i valfria enheter, pixlar, tum, cm m.m.

Grymt skidigt när man skall plocka ut delar av bilder t.ex. till banners, mans skriver bara in måttet man behöver. Drar upp, flyttar klipper sedan får man skala upp eller ner för att få exakt slutresultat.

Exakt ett rutnät i cropverktyget !!!

I C1 så kan man i cropverktyget välja "visa grid" typ...

//Christoffer

VARNING!

Det låter säkert bra med möjlighet att kolla med rutnät. Men jag tror att ni är ute på en farlig väg.

Att vara exaktare än ögonmåttet och den egna känslan innebär bara en stor risk att man börjar titta på rutnätet än på bilden. Man låser sig.

Kanske skär du bort något i bilden gett balans åt en bild som inte följer reglerna. Bilden blir regelrätt, men plattare och tråkigare.

Lämna detta vid en tankelek. Vissa idéer mår bäst av att stanna på ritbordet, hur finurliga de än är.

När jag började plåta så klippte jag hejdlöst i 10x15-kopiorna tills jag kände att de kändes rätt. Proportionerna varierade väldigt och ibland skar jag nästan bort allt. Men det var lärorikt och jag tränade mitt bildsinne. Med rutnät riskerar man hindra utvecklingen av bildsinnet - den egna känslan för balans.

ANNONS