Känns som ett ganska tidigt rykte, faktiskt.
Det fins gott om folk som hoppar efter en uppdatering av D300s men i övrigt tycker jag att alla DX-kamerorna känns rätt moderna. Den äldsta är D3100 och den filmar i full HD och har en sensor på 14 MP. Känns mer än tillräckligt på en instegsmodell och den har väl allt i övrigt man kan vilja ha på en "första kamera". Om den lanseras sent i höst så har den 2 år på nacken och då brukar det ju vara dags att uppdatera i det segmentet, men ser inte riktigt vilka förbättringar som skall göra den mer konkurrenskraftig.
D7000 känns ju som en modern historia men den har också 2 år på nacken i höst. Har dock svårt att tänka mig att man uppgraderar både D7000 och D300s.
D5100 är den senaste DX-modellen och ligger väl ganska bra i det segmentet (eventuellt kan AF-modulen uppdateras lite men annars är den väl rätt kompetent...)
Om man lanserar en D400 (namnreservation) så kan jag tänka mig att man låter vissa uppdateringar trickla ner i modellerna i segmenten nedanför och uppdaterar D3100 och D5100, men med resultatet att man "dödar" D7000. Har bara så svårt att se att man "petar" D5100 efter så kort tid. Ser snarare att man lanserar en D400 och en kamera som täcker D3100/D5100 och satsar på att 1-systemet skall ta över de som vill ha ett riktigt litet, smidigt system (kanske med lanseringen av en väldigt enkel 1-modell).
Leker med tanken att man lanserar D400 i två versioner, en D400s (ISO, seriebildhast) och en D400x (24 MP)...
Men, kort svar är nog att det är ett rykte...