Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tre Canonfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej
som nybliven Canonägare har jag några frågor, och snälla inga svar som "sök i forumet" eller "kolla på google".
är främst Minolta/Sonyanvändare, men ser inget hinder att ha två system (bara pengarna).

Hur som helst,
1. finns det någon bra och utförlig hemsida för Canon-fanatiker, t ex en där diverse optik recenseras, typ som dyxum.com? (för Minolta/Sony).

2. Vilka blixtar går att använda till Canon D10, D20 och D30?

3. Vilka är Canons mest prisvärda "allround"-zoomar respektive budget-telezoomar? vi snackar vardags-zoomar för omkring eller under tusenlappen på beg-marknaden. (de flesta system brukar ha en del ruggigt prisvärda gluggar i denna klassen, Minolta har t ex 28-105 F/3.5-4.5, 28-85 F/3.5-4.5 och 35-105 F/3.5-4.5 samt 70-210 F/3.5-4.5 och 100-200 F/4.5 för att nämna några)

Hoppas på hjälp,
ha en bra helg,
/christian

1. finns det någon bra och utförlig hemsida för Canon-fanatiker, t ex en där diverse optik recenseras, typ som dyxum.com? (för Minolta/Sony).

http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=2

Speedlite 220EX, 420EX, 430EX, 550EX, 580EX Canons egna. Finns ett gäng andra tillverkare som också har Canonfattning på sina blixtar. Det blir en lång lista att ta upp alla.

3. Vilka är Canons mest prisvärda "allround"-zoomar respektive budget-telezoomar? vi snackar vardags-zoomar för omkring eller under tusenlappen på beg-marknaden. (de flesta system brukar ha en del ruggigt prisvärda gluggar i denna klassen, Minolta har t ex 28-105 F/3.5-4.5, 28-85 F/3.5-4.5 och 35-105 F/3.5-4.5 samt 70-210 F/3.5-4.5 och 100-200 F/4.5 för att nämna några

Canon har inga zoomar för under tusenlappen. I prisklassen över får du nog kika på Kit-gluggarna som brukar följa med vid köp. Det är inga dåliga objektiv, även om det självklart finns bättre och dyrare.
Det går inte att lista alla.
Titta på webshoppar som Cyberphoto eller Scandinavian för att få dig en uppfattning om prisläget. Komplettera med recensioner här på fotosidan.

Du kan börja här:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/

Troligtvis finns svaret på dina andra frågor också där.

Du får vara noga med hur du skriver. Det har funnits kameror från Canon med ett "D" först i typbeteckningen, men på senare tid heter de 10D, 20D, 30D och nu 40D. Är det dessa du menar?

De mest prisvärda objektiven du är efter måste vara de nya EF-S 18-55 IS och EF-S 55-250 IS. De är förmodligen att betrakta som billiga zoomar för nybörjaren med en 400D, skulle jag föreställa mig. Sådana finns inte begagnade, knappt nya än. Vad begagnat kostar beror annars helt på var och när man tittar, så det får du nog reda ut själv, bland annonserna. Nypriser kan du ju hitta exempelvis här:
http://www.scandinavianphoto.se/

Jag menar 10d etc , ej de gamla 60d och så vidare.
--
EF-s-optik funkar inte till 10D och så vidare, om jag ej minns fel.
köper hellre begagnat då man (oftast) får mycket mer för pengarna då.

tack för tips, för övrigt

Jorå, de funkar på 1,6 crops kameror som även dessa är.

christianhylse skrev:
Jag menar 10d etc , ej de gamla 60d och så vidare.
--
EF-s-optik funkar inte till 10D och så vidare, om jag ej minns fel.
köper hellre begagnat då man (oftast) får mycket mer för pengarna då.

tack för tips, för övrigt

Det är en 10D jag har, och jag ser ingen anledning att köpa ett 18-55 kitobjektiv, då jag redan har ett CANON 28-105 II F/3.5-4.5.
Ser det lite som att jag fick "kameran på köpet" då jag köpte lite fin macro-optik nyligen (Sigma 150 F/2.8 och Sigma 50 F/2.8 plus 1.4 EX APO-convertern)

Planerar dock att uppgradera till en D40 eller 5d till våren/sommaren.

Kanske borde jag nöja mig med 28-105 tills vidare, duger nog som vardagsglugg, har ju några fina skojiga M42-gluggar också, Yashinon 50mm F/1.4 till exempel.Rekommenderas för övrigt, om ni hittar den.

Vad jag främst ville ha tips är "fynd-objektiven", alla system brukar ha dom, alltså gamla pålitliga klassiker som oftast går att hitta till bra priser, och som fortfarande levererar.

Är bara lite nyfiken men varför har du valt att ha två system?

Man bör hålla isär betäckningarna någorlunda D40 är en instegskamera hos Nikon.

Länk: http://www.canon.com/camera-museum/camera/dslr/chrono_1995-.html?lang=eu,

På Canon Museum kan man titta hur d ser ut.

Hur mkt bättre är Yashinon 50mm F/1.4 än EF 50 1.4?

Ett 18-55 får du inte på din 10D som "bara" tar EF optik. Kan ju kanske vara kul med lite vidvinkel iallafall med ngt som börjar på 16-17-18 någonstans som blir cirka 28 mm på 10D'n, men smaken är olika.

Kan ju också nämna att d väntas en uppföljare till 5D hösten 2008.

Kollade lite i din kameraväska för att kunna ge lite råd, å det är ju lite svårt att veta vad d är för fattning på d olika. Känns som du har stor passion till många märken.

Mitt råd nu om inte det är sleepers objektiv du vill ha, å vissa med adaptrar. Är att skaffa två högkvalitativa zoomar som kompletterar varandra bra å ngt fast objektiv till porträtt o makro. Kanske räcker med ett system för att kunna göra det mer högkvalitativt.

Mina förslag kanske inte överhuvudtaget faller dig i smaken...

Men men, fråga på.

Re: Re: Tre Canonfrågor

christian hylse (christianhylse) frågade
Jimmy Runsteen (Jimsan) svarade:
Speedlite 220EX, 420EX, 430EX, 550EX, 580EX Canons egna. Finns ett gäng andra tillverkare som också har Canonfattning på sina blixtar. Det blir en lång lista att ta upp alla.
Alla Canon-blixtar som heter något med EX fungerar på Canons digitala spegelreflexkameror. (Det finns en 380EX förutom de ovan uppräknade; eventuellt någon mer). Canons EZ-blixtar fungerar också, men bara manuellt, så man får räkna ut bländare med hjälp av avstånd och ledtal själv.

Det viktiga, om man vill ha blixtautomatik, är att blixten klarar E-TTL. Detta ska man alltså titta efter i specifikationen av tredjepartsblixtar.

christianhylse skrev:
Det är en 10D jag har, och jag ser ingen anledning att köpa ett 18-55 kitobjektiv, då jag redan har ett CANON 28-105 II F/3.5-4.5.
28mm är en normalbrännvidd på en Canon EOS 10D, så du har ingen vidvinkel alls då. 18mm är en ganska bra vidvinkel däremot. Om du behöver en vidvinkel eller inte beror förstås helt på vilka slags bilder du tar.

Planerar dock att uppgradera till en D40 eller 5d till våren/sommaren.
En Nikon eller en Canon alltså ...

tack för all hjälp! mycket bra !

och jag menar såklart 40d,
jag vill inte ha någon liten D40.

Hopplöst det där, värst är väl Canon som först kommer med en D30 och sedan en 30D.

klarar mig gott på 28mm trots 1,6-crop.
ska som sagt FRÄMST använda denna Canon (som jag har nu) till telekamera och i och med Sigma 150-macrot och 50-macrot så är det ju bara positivt med 1,6-crop (istället för 1,5 som jag har på Minolta Dynax 7D, där har jag dock "bara" ett Tamron 90-macro, men det funkar till det mesta.)

Men nej, kommer inte bli Canonist på heltid,
gillar Minolta mycket, speciellt optiken, även om det är ett rent helvete att hitta en 80-200 F/2.8 till vettigt pris.

Karl:
såg ditt inlägg först nu,
ska besvara det jag kan här och nu:

Varför jag har två system?
Svaret är: jag har inte två system. Minolta/Sony är min bas ett bra tag till, men vem vet vad som händer i framtiden? Canon och Nikon kommer ju leva kvar till snudd på 100 procent.
Tycker det är kul att handla kameraprylar, köper för mycket (säkert inte ovanligt när det gäller foto som hobby).
Det roligaste är ju att om man köper begagnat (till rimliga priser) så får man ofta pengarna tillbaka om eller när man säljer. Jag ser det litegrann som jag får testa prylar nästan helt gratis. Köper och säljer mest om vartannat. Vet ju att 10d är en ganska ålderdomlig kamera, men jag har klämt lite på en 350d och en 400d och jag gillar inte plastiga kameror. Vill att en kamera ska kännas som en kamera.
Ser är det för övrigt inget hinder i att ha två system, hade gärna haft fyra också, om pengarna funnits. Andra köper bilar för 290 000 kr. Jag köpte en Ford Focus och fyllde det tack och lov stora lastutrymmet med en j-vla massa fotoprylar.
---
vad beträffar Yashion 50mm F/1.4 jämfört med EF 50 så har jag ingen aning, har ej testat den senare, men jag tror den är bättre, mer modern i alla fall. Gillar dock att köpa billiga M42-objektiv (Yashinon kostade en hundralapp) och experimentera med dessa. Är nybörjare i branschen, blott två år som systemkameraägare, och jag lär mig MYCKET genom att fota helt manuellt. Känsla är viktigt för mig när jag fotograferar, mer hjärta än hjärna.)
--
Och visst behöver jag mer vidvinkel om jag ska bygga vidare ett Canonsystem, men jag har ju ett Sigma 10-20 till Minolta/Sony och det används flitigt.
--
bra att du nämner uppföljare till Canon 5d, för det BEHÖVS en uppföljare, inte minst för att beg-priserna på 5d ska sjunka rejält.
-------
Apropå min kameraväska så är nästan alla objektiv till Minoltas AF-system. Har några till manuella Minoltakameror också, tänker inte sälja min kära XD-7 och då jag plåtar analogt gillar jag mer att köra manuellt än med AF.

Mycket som finns i min kameraväska ska säljas av, känns lite som jag "leker av mig" under mina första år som DSLR-ägare, testar mängder av optik och tillbehör för jag tycker det är så vansinnigt roligt (både att testa och få paket!). Säljar en del här på Fotosidan, snackar foto med köparna, lär mig alltid något av dem.
Mitt slutliga mål är att ha en väska med tre-fyra riktigt bra gluggar och nöja mig med det. Vet ju redan nu att det är ett fåtal gluggar jag använder 90 procent av fototillfällena.
Och ja, givetvis räcker det med ett system, i alla fall om man ska satsa på bra glas.
Min fotovärld just nu är kanske lite mer kvantitet före kvalité. Dock kommer jag aldrig lägga 20 000 - 30 000 kr på optik. Jag är trots allt bara en hobbyfotograf och jag vet att det är mer än optiken som skapar bra bilder.

Blev en lång harang här,
snudd på ett manifest, men sådan är jag, manifest-killen.
Kan väl avsluta med att säga att utan "den digitala revolutionen" hade jag aldrig blivit så fotofrälst. Den har underlättat extremt mycket för mig, hade aldrig haft tålamod att gå "den långa vägen".
Började med en Canon Powershot A5, köptes 1999, hade kostat 8995 stod det i annonsbladet, var sänkt till 4999 kr. Massa pengar för en salig samling skräpbilder. Fotade med den under två år (!) och använde alltid sämsta upplösning för jag tyckte det var smart för då fick jag ju ut fler bilder på minneskortet.
Ja, jisses...

Senast ändrad:
sfn skrev:
Varför passar inte EF-S optiken på 10D? Har den inte 1.6 crop?
Spegeln på 10D är lite annorlunda jämfört med 20D och senare modeller i den serien. Vet inte om det är så att den är större eller om den sitter något annorlunda monterad, men om du monterar ett EF-S-objektiv på 10D så slår spegeln i bakkanten på objektivet. EF-S-objektiven har en något annorlunda fattning, så du kan inte montera ett EF-S-objektiv på 10D utan att modifiera det. Det är alltså inget man kan göra av misstag.

christianhylse skrev:
hej
som nybliven Canonägare har jag några frågor, och snälla inga svar som "sök i forumet" eller "kolla på google".
är främst Minolta/Sonyanvändare, men ser inget hinder att ha två system (bara pengarna).

Hur som helst,

3. Vilka är Canons mest prisvärda "allround"-zoomar respektive budget-telezoomar? vi snackar vardags-zoomar för omkring eller under tusenlappen på beg-marknaden. (de flesta system brukar ha en del ruggigt prisvärda gluggar i denna klassen, Minolta har t ex 28-105 F/3.5-4.5, 28-85 F/3.5-4.5 och 35-105 F/3.5-4.5 samt 70-210 F/3.5-4.5 och 100-200 F/4.5 för att nämna några)

Hoppas på hjälp,
ha en bra helg,
/christian

Du blir nog besviken om du leter efter Canon-fanatiker på http://www.fredmiranda.com/ men
där kan du annars hitta det mesta från Canon recencerat. Det bästa med den sidan är att du även har annat som passar till Canon på samma ställe från tillverkare som Sigma, Tamron och Tokina. Det finns ett stort antal recensioner, prisuppgifter och möjlighet att jämföra "medelbetyg" baserat på alla lämnade recensioner. Tungdpunkten ligger på Canon och Nikon men det bästa är ju att piratobjektiven även passar till din andra utrustning om du vill köpa nåt till den.

alcedo [E.F.S] skrev:
Spegeln på 10D är lite annorlunda jämfört med 20D och senare modeller i den serien. Vet inte om det är så att den är större eller om den sitter något annorlunda monterad, men om du monterar ett EF-S-objektiv på 10D så slår spegeln i bakkanten på objektivet. EF-S-objektiven har en något annorlunda fattning, så du kan inte montera ett EF-S-objektiv på 10D utan att modifiera det. Det är alltså inget man kan göra av misstag.
Njae, eftersom det finns folk som har modiferat sina EF-S-objektiv och lyckats använda dem utan problem på sin EOS 10D, så tror jag inte att det är helt rätt.

Jag tror att det snarare är så att Canon inte hade kommit på att göra en EF-S-fattning än när EOS 10D konstruerades.

Det är möjligt att vissa objektiv (t.ex. EF-S 10-22) riskerar att ta i spegeln i vidvinkligaste läget, men mera "normala" objektiv lär gå bra att använda på 10D om man har modiferat dem till EF-fattning.

PMD skrev:
Njae, eftersom det finns folk som har modiferat sina EF-S-objektiv och lyckats använda dem utan problem på sin EOS 10D, så tror jag inte att det är helt rätt.
Så sant; jag hade för mig att modifieringen bl a bestod i att fila av bakkanten på optiken lite, men lite googlande visar att det inte behövs. Däremot måste man som sagt modifiera objektivets bajonettfattning lite för att det ska fungera.

PMD skrev:
Jag tror att det snarare är så att Canon inte hade kommit på att göra en EF-S-fattning än när EOS 10D konstruerades.
Det verkar rimligt. EF-S introducerades med EOS 300D som kom ungefär ett halvår efter 10D, och alla APS-C-modeller efter den har ju EF-S-fattningen.

[edit]läser nu recensionen av 20D på dpreview.com , och där står det bl a "...This also means the EOS 20D's mirror is smaller than the EOS 10D.".[/edit]

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar