Annons

Trasigt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

lacariuz

Medlem
Hej!

Jag har en nikon d40 med 18-88 objektivet. Igår så slutade autofokusen att fungera, testa att ladda batteriet ta av och på objektvivet. Testa att nollställa kameran men det funkar fortfarande inte.
Det funkar att ta bilder om man ställer om till manuel fokusering på objektivet.

Vad tror ni att det är för fel ?

Mvh Andreas
 
lacariuz skrev:
Vad tror ni att det är för fel ?
Att du ställt om till MF på kameran. Den lilla plutten nere vid bajonetten på framsidan.

För övrigt förstår jag inte din uppmaning om att vi ska testa din kamera. Det får du väl göra själv? ;-)

Tillägg: Nähä, det finns tydligen inte någon sådan plutt på D40. Men det kanske går att ställa om till manuell fokus någon annanstans?
 
Hum.. Om det är så att du råkat ställa om till manuell fokus inne i menyerna så borde det ju lösa sig när du nollställer kameran. Låter väldigt konstigt.

Jag provade att med hjälp av menyn ställa in MF på min D40, då uppförde den sig så som du beskriver att din gör. Min gick tillbaka till autofokus när jag nollställde dock.

Ställde du tillbaka objektivet på autofokus efter att du nollställt kameran?
 
Jag var inne på expert och testa ett objektiv från en annan D40 och då funka autofokusen. Så det är objektivet som pajat på något sätt. Men jag har garanti kvar som tur är. Det enda som är tråkigt är att det kommer att ta ca 2-3 veckor att få ett nytt :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.