ANNONS
Annons

trasiga bilder på esterna hårddisken

Produkter
(logga in för att koppla)

stinneli

Aktiv medlem
upptäckte till min förskräckelse att två av mapparna på min externa hårddisk har trasiga foton. Vad har jag gjort för ont? Vad har hänt? Kan man väcka dom till liv på något vis? Ska jag undvika att använda den hårddisken?

(ni behöver inte tala om för mig att man ska spara bilderna på flera ställen)

Berätta gärna mer om vad som händer när du öppnar dina trasiga mappar annars blir det svårt att hjälpa till.

Håller tummarna...

Jag skulle testa "PC Inspector File Recovery" (freeware), det programmet lyckades rädda en hel del från en skadad hårddisk jag hade en gång.

http://www.pcinspector.de/file_recovery/uk/welcome.htm

Däremot så har jag haft filer som blev förstörda av ett felaktigt firewire-kort, hackiga och allmänt konstiga färger, det hjälper ju dock inget program mot ;(

Lycka till...

Leif

Så här ser bilden ut när jag öppnar den med photoshop. Ungefär 30 bilder i två-tre olika mappar, har den stilen.

Bilagor

• img_2212.jpg
    img_2212.jpg
    55.1 KB · Visningar: 415
Samma när jag tittar på dom genom Vista Previa.Lustigt nog ser bilderna felfria ut när jag tittar på dom via "bifoga fil" här för att lägga den till inlägget (kan dock inte lägga in den så för då är den ju för stor). Fattar ingenting! Kan jag köra den där "PC Inspector File Recovery" på min Mac?

Vad händer om du kopierar tillbaka en trasig fil till din vanliga hårddisk? Samma sak?

Någonting har hänt som har förstört ett eller flera block i filen. Vad det är är naturligtvis väldigt svårt att säga.

Externa diskar kan jäklas en del. Jag har haft en disk som filsystemet försvann helt på i samband med att USB-drivern fick en knäpp. Liknande saker har hänt men inte riktigt lika katastrofalt. Nåja, det gick att få tillbaka med rätt program.

Det har hänt mig att jag fått liknande skador på bilder och även laddat ner bilder med samma problem. Då har jag prövat med olika program för att hitta något som klarar av att läsa in filen och sedan sparat den igen. Olika program är olika bra på detta, vissa program struntar i all information efter skadan medan andra program försöker hitta hela partier efter, ytterligare andra program ger upp direkt eller kraschar totalt.

Jag har för mig att jag sett specialicerade program för att rädda skadade bildfiler men tyvärr så kommer jag inte på något nu.

Med maximal otur så är disken på väg att gå sönder så jag föreslår att du gör backup på dina viktiga filer.

Bilder som sparas länge på cd eller dvd kan få samma fel. Det är datan i filen som blivit korrupt, men du ser bilderna ändå, för filen är uppbyggd på detta sätt. Det behöver inte bero på ett fysiskt fel på hårddisken, även om det kanske är troligt i ditt fall då det handlar om en hårddisk som kanske förflyttas mer än en hårddisk som bara sitter i en dator; datan på hårddisken förändras av lite olika olika orsaker som kan ge upphov till fel.

Faktum är att runt 25% av utrymmet dom finns på hårddiskens skivor används för att spara felkorrigeringsdata - läs- och skrivfel sker hela tiden.

Någon direkt lösning har jag inte, men "Reed-Solomon error correction" kanske kan hjälpa dig (använder sig av polynomsampling).

Har inget program i huvudet, men testa googla. Krävs dock mer än ett vanligt recoveryprogram, iaf om du har åtkomst till filen i fråga.

Att du ser en hel bild vid din bifogning kan bero på att del läser den lilla bilden som finns sparad i bildfilen självt, alternativt att en storleksreducering ger upphov till att felet försvinner.

Om du har möjlighet kan du skicka en bild till mig så ska jag titta på den. Jag har skrivit en egen jpeg-dekoder från scratch och med hjälp av mitt program samt en hexeditor har jag räddat många korrupta jpeg bilder.

Jag lovar inget mer än att jag ska ge det ett försök.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar