Annons

Trasig zoom på AF-S DX 18-70/3,5-4,5 [sammanfogade trådar]

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikGustavsson

Aktiv medlem
Mitt Nikon 18-70 har gått sönder.
Det går inte att zooma med det. Det har mer eller mindre fastnat på 24mm. Jag säger mer elle rmindre, för om man lirkar lite så går det ibland att zooma till 45mm eller någon annan brännvidd.. men då fastnar det på den bränvidden istället.
Jag misstänker att det kan vara så att objektivet någon gång har fått sig en smäll och att det kanske är något som satt sig fel? Felet dök dock upp gradvis därm det först int ealltid gick att gå ner till 18mm, sen en dag så slutade det mer eller mindre att fungera.
Det verkar dock inte som om något sitter löst eller så.
Så nu undrar jag vad jag ska göra.
Kan man lämna in objektivet på service, är i så fall det lönt att reparera?
Var kan jag lämna in det? Bor i Kungsbacka, jobbar i Göteborg, Tar scandinavian photo dylika uppdrag?
Om det inte är lönt att reparera funderar jag på att köpa en ny glugg. Gillar 18-70-gluggen stakt då den är snabb och flexibel. Har dock sett att Sigma har ett 17-70 f/2,8-4,5 i samma prisklass som dessutom har makrofunktion (har ju dessutom saknat makro i min setup), och att den gluggen fått positiva recensioner här på forumet.
Vad jag är orolig för är om den är långsammare att fokusera med, samt om den är sämre rent optiskt (mindre skarp, mer distorsion etc).

Så, kan jag reparera gluggen, om inte, vilken ska jag köpa istället, ett nytt 18-70 eller ett Sigma 17-70?

mvh
Erik Gustavsson
 
För det första - garanti! Hur länge är det sedan du köpte objektivet, garantin gäller ett år, två år om det kan bevisas att felet fanns från början (numera 3 år).

Om garantin inte gäller, har du någom hemförsäkring? Även om självrisken är hög borde det bli några kronor över!

Ge inte upp så lätt / Jan-Olof
 
Jag har lämnat in gluggen på garantireparation. (trodde det bara var 1 års garanti)
Jag var tydligen inte helt ensam om problemet. Det hade visst förekommit tidigare. Aldrig får man vara först med något :D
Tråkigt bara att vara av med det enda vidvinkelobjektivet jag har över semestern, men men..

/E
 
Jag hade exakt samma problem. Sålde med brakförlust eftersom jag inte hade kvitto på det.
Det började precis som ditt vägra låta sig zoomas till 18mm, och sen fastnade det lite varstans, för att till slut sitta som berget vid 24mm.

Vad gäller distortion och skärpa har jag för mig att 17-70 och 18-70 är ganska likvärdiga, men Sigmat har väl inte tyst fokusering, och kanske inte lika bra motljusegenskaper. Men jag är inte säker.
 
Ett annat problem...

AF-S NIKKOR 18-70 3,5-4,5G ED heter det objektiv som var med i D70s kitet. Hoppas det är samma som ni pratar om. Anyway, den yttersta ringen på objektivet (det som linsskyddet sitter i) glappar ganska ordentligt. Är det normalt? Det glappar både in och utzoomat. Någon som vet något om det? Man har ju läst både det ena och det andra om objektivet, vissa tycker att det är bra och andra säger plastmög.


Mvh Anders
 
Jo, det är samma som jag menade ovan..
Hela, vad ska man kalla det, "zoom-röret" som består av tre delar om jag minns rätt, i vilken frontlinsen sitter i den yttersta delen, glappar ganska så mycket på mitt exemplar också. I alla fall om man har zoomat ut till den längre brännvidden. På 18mm tror jag inte det glappar särskilt mycket.

/E
 
Tack för din tid Erik.

Det glappar mest vid infällt (18 i brännvidd) läge. När man skakar det försiktigt eller rättare sagt gungar det fram och tillbaka så känner man att något glappar.

Borde man returnera det eller ska det vara så?


Mvh Anders
 
Nikon 18-70 - trögare zoom

Jag har haft mitt 18-70 i ung. ett år och har på sistonde märkt att det blivit trögare att zooma med mellan ung. 18-35 mm. Det varierar hur mkt trögt det är och ibland rycker det till lite vid 35 mm innan det går lättare 35-70 mm.

Någon som har samma problem?

Vad kan det bero på och hur bör man ev. åtgärda det?
 
Jag har tidigare skrivit om mina erfarenheter av samma objektiv där det slutade med att gluggen fastnade på 24mm.
Jag lämnade in objektivet på garantireparation, och det visade sig, föga förvånande att det var något som hade lossnat inuti objektivet.
Tydligen är det inte ett helt ovanligt fel på det objektivet. Andra har råkat ut för liknande saker, så även du tycks det.
För mig började det med att objektivet hakade upp sig på vissa brännvidder. Det kunde ta stopp på t.ex 50mm, men så vred man tillbaka lite, och sen gick det att vrida upp till 70mm.

Nu har jag haft mitt 18-70 utlånat i ett år, så jag vet ju inte om det fortfarande fungerar efter reparationen, men det hoppas jag.

/E
 
ErikGustavsson skrev:
Jag har tidigare skrivit om mina erfarenheter av samma objektiv där det slutade med att gluggen fastnade på 24mm.
Samma här. Lämna in det illa kvickt! Jag hade ingen garanti och fick sälja det som defekt för en tusenlapp. Knappast lönt att laga.
 
Tror inte det blir lätt att åberopa konsumentköplagen i mitt fall, då objektivet är köpt i england för > 1år sedan... Men visst verkar det drabbat en hel del.
 
Låst zoom på Nikon 18-70

Mitt 18-70 objektiv har låst sig i zoomningen. Träffade en till vars objektiv råkat ut för samma sak i fredags. Är det fler som råkat ut för det? Någon som reparerat eller vet vad det kostar?
 
Ja, det har förekommit ett antal trådar om detta. Min sade upp sig och fastnade vid 24 mm. Sålde den med förlust istället för att reparera, för det lär knappast löna sig tyvärr. Mekaniken i zoomanordningen är av plast, och slits helt enkelt ut efter ett tag. Det är väl anledningen till att gluggen är såpass billig i förhållande till den optiska kvaliteten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.