ANNONS
Annons

Trasig Zeiss Ikon Contina - går det att laga?

Produkter
(logga in för att koppla)

d-a-v-i-d

Medlem
Hej!

Jag har fått en Zeiss Ikon Contina IIa (527/24) av min farmor i jättefint skick, den ser oanvänd ut och självklart har jag det fina läderfodralet till.

Jag har knappt någon erfarenhet alls av fotografering och än mindre av analoga kameror. Men jag tänkte att det nu skulle vara tid att lära mig, och då upptäckte jag att glaset i linsen verkar ha spruckit - kameran har nämligen tappats i golvet vid två tillfällen (i sitt fodral), en höjd på ca 50 cm...

Jag försökte fota med min iPhone men den är svårt att se det. Det ser ungefär ut som ett långt hårstrå som har kurvat sig inne i kameran och jag undrar helt enkelt om det går att laga detta.

Jag vet att det förmodligen är billigare att köpa en annan men då jag gärna vill behålla denna (affektionsvärde) och jag har inte sett någon på en svensk köpmarknad kan jag hellre lägga ner några hundringar på att få det lagat.

All hjälp uppskattas!

Bilagor

• Photo 2013-06-09 12 30 14.jpg
    Photo 2013-06-09 12 30 14.jpg
    16.7 KB · Visningar: 435
  • Photo 2013-06-09 12 30 10.jpg
    Photo 2013-06-09 12 30 10.jpg
    16 KB · Visningar: 419
  • Photo 2013-06-09 12 29 49.jpg
    Photo 2013-06-09 12 29 49.jpg
    19.2 KB · Visningar: 409
  • Photo 2013-06-09 12 29 42.jpg
    Photo 2013-06-09 12 29 42.jpg
    21 KB · Visningar: 411
Tyvärr kan jag inte komma med några särskilt positiva nyheter. Antar att du tänkt dig att försöka skruva isär objektivet och kitta ihop linsdelarna? Ifall du nu lyckas med att skruva isär objektivet utan att paja någonting, så lär du ändå aldrig klara av att kitta ihop linshalvorna med tillräcklig noggrannhet. Detta måste ske med en kolossal precision - t.o.m. ifall du skulle lyckas hålla avvikelsen mellan de båda halvorna till bara en 0,001 mm jämfört med när linsen var hel (objektiv måste slipas med en precision som är bättre än en tiondedel av en LJUSVÅGLÄNGD), så lär du ändå få en väldigt otillfredsställande bildkvalitet. Och dessutom kanske svåra reflexer från kittytorna.

Och skulle du (mot förmodan) finna någon serviceverkstad villig att ge sig på en sådan här reparation, så lär det inte handla om några hundringar. Går knappast att få ens den enklaste reparation utförd för mindre än några tusenlappar någonstans. Inte heller skulle de ge sig på att försöka kitta ihop linselementen, utan de skulle byta till ett annat objektiv från en likadan kamera, ifall de råkade ha någon liggande (och fortfarande hade någon åldrig tekniker kvar med erforderlig kunskap för att kunna klara något sådant här).

Det är definitivt bättre att bevara den som ett minne i det skick den nu har istället för att försöka få den användbar för praktiskt fotograferande.

Sorry, but shit happens.
.

Hej!

Jag har fått en Zeiss Ikon Contina IIa (527/24) av min farmor i jättefint skick, den ser oanvänd ut och självklart har jag det fina läderfodralet till.

Jag har knappt någon erfarenhet alls av fotografering och än mindre av analoga kameror. Men jag tänkte att det nu skulle vara tid att lära mig, och då upptäckte jag att glaset i linsen verkar ha spruckit - kameran har nämligen tappats i golvet vid två tillfällen (i sitt fodral), en höjd på ca 50 cm...

Jag försökte fota med min iPhone men den är svårt att se det. Det ser ungefär ut som ett långt hårstrå som har kurvat sig inne i kameran och jag undrar helt enkelt om det går att laga detta.

Jag vet att det förmodligen är billigare att köpa en annan men då jag gärna vill behålla denna (affektionsvärde) och jag har inte sett någon på en svensk köpmarknad kan jag hellre lägga ner några hundringar på att få det lagat.

All hjälp uppskattas!

Finns det några bilder tagna med den i skadat skick? Annars sätt i en rulle och fotografera och se hur det blir. Undvik solsken rakt in i kameran. Det kanske inte är en spräckt lins, det går nog åt mer våld till det speciellt om kameran låg i väskan. Den är ett skydd.//K

Gunnar: Tack för ditt svar! Självklart hade jag inte försökt ge mig på det där själv... Jag funderade mer kring om man kunde byta ut själva glaset snarare än att limma ihop det. Jag är i utlandet nu men ska höra mig omkring i Stockholm när jag kommer hem vad de säger, men du bekräftar precis det jag misstänkte, att det inte är så mycket att göra.

Karl: Jag har ännu aldrig använt kameran och jag har satt i en rulle och tänkte börja lära mig kameran (de analoga jag tidigare använt är mycket enklare, jag förstår inte ännu alla rattar). Jag håller med dig nu när jag tänker efter, det känns osannolikt att den skulle gå sönder så lätt... Men absolut, jag får se till att lära mig tillräckligt mycket för att kunna knäppa bilder som duger, sedan se hur det ser ut!

OK! Rapportera sedan gärna här vad du får för svar.

Det ser ut som ett långt hårstrå som har kurvat sig? Och det råkar inte vara detta då? :)

Det kan förekomma i sällsynta fall, men då förstås knappast något långt hårstrå utan något litet kort krulligt. Något annat har jag aldrig sett, men det kanske de har gjort på någon serviceverkstad...
.

OK! Rapportera sedan gärna här vad du får för svar.

Det ser ut som ett långt hårstrå som har kurvat sig? Och det råkar inte vara detta då? :)

Det kan förekomma i sällsynta fall, men då förstås knappast något långt hårstrå utan något litet kort krulligt. Något annat har jag aldrig sett, men det kanske de har gjort på någon serviceverkstad...
.
Jag inser ju nu att man inte ser ett jota på bilderna, men uppriktigt sagt ser det ut som om det är sprucket där inne. Svårt att förklara, men lite på samma sätt som en julgranskula ser ut när den går sönder, och i detta fall är det en spricka som ser ut att löpa tvärs över och sedan en eller två till lite mindre.

Men som sagt, ska försöka fota upp rullen och framkalla - spännande!

Hahahaha jag kan inte tro mig själv! Vad fan!

Det är ju BLÄNDAREN jag har trott varit sprickorna!! :D :D :D Jag får bjuda på denna... Nog att jag är dåligt på kameror men jag trodde inte jag var SÅ dålig!

Jaja, ut och fota då! :D

Grattis! Zeiss Icon Contina var min allra första kamera. Farsan köpte den på stadsaktion billigt. Det är en solid kamera rent mekaniskt som jag gillade mycket både då och nu. Det måste varit rena turen för min farsa begrep absolut inget om kameror - men han hade kanske vett att fråga någon.

Hahahaha jag kan inte tro mig själv! Vad fan!

Det är ju BLÄNDAREN jag har trott varit sprickorna!! :D :D :D Jag får bjuda på denna... Nog att jag är dåligt på kameror men jag trodde inte jag var SÅ dålig!

Jaja, ut och fota då! :D

Haha, goda nyheter! Skönt att det inte var värre :) F.ö. har jag ett gammalt objektiv med spricka i, det syns faktiskt bara på största bländaren och ger rentav en lite tuff effekt ^^

Slutarlamellerna. Bländaren ligger bakom slutaren. ;-) Trevligt att höra att det inte var någon spricka trots allt. :)
Självklart, slutarlamellerna!

Ska ut i veckan och fota lite. Men jag är inte säker på om ljusmätaren är paj (verkar vara vanligt). Hur märker jag det? Går det att göra något enkelt test? Och är det svårt att fota om den är paj?

Kameran är mekanisk och manuellt inställbar. Så om mätaren mäter fel går det använda lös mätare, en annan kameras, exponeringstabell etc.

Självklart, slutarlamellerna!

Ska ut i veckan och fota lite. Men jag är inte säker på om ljusmätaren är paj (verkar vara vanligt). Hur märker jag det? Går det att göra något enkelt test? Och är det svårt att fota om den är paj?

Du ser ju enkelt om mätarens visarnål rör på sig om du riktar kameran mot olika belysta motivdelar. Om det är en Selénmätare så har den nog gett upp. Men då får du praktisera "Sunny 16" eller tabellen i filmasken. Den brukar stämma bra, slutarens fjäder kanske slaknat lite, då får du blända ner lite till.
Jag trodde hela tiden att det var kanterna på slutarlamellerna. Har sett sådana förr.//K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar