Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig TTL Canon 550ex?

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Jag har en 550ex som inte verkar funka med TTL längre. Kör jag manuellt funkar den som vanligt.

Finns det någgonstans i 08-området jag kan lämna in den och få den kollad?

Patrik
 
Fortfarande problem :(

Har fortfarande problem.

Den kortar tiden till konstiga tider. Jag har EOS 5D + 550ex. Har aldrig tidigare varit med om detta. Tex om jag plåtar utan blixt har jag 1/15 en slår jag på blixten blir det istället 1/30 på exakt samma motiv, eller 1/100 utan blixt och 1/160 med blixt. Kör jag blixten manuellt funkar den som den ska.

Kan det vara TTL som lagt av? Den där röda dioden lyser inte längre.

Någon idé någon?

Patrik
 
Har fortfarande problem.

Den kortar tiden till konstiga tider. Jag har EOS 5D + 550ex. Har aldrig tidigare varit med om detta. Tex om jag plåtar utan blixt har jag 1/15 en slår jag på blixten blir det istället 1/30 på exakt samma motiv, eller 1/100 utan blixt och 1/160 med blixt. Kör jag blixten manuellt funkar den som den ska.

Kan det vara TTL som lagt av? Den där röda dioden lyser inte längre.

Någon idé någon?

Patrik

Intervision är auktoriserad för Canons produkter och finns bland annat här:


Intervision Visual Service AB
Hemvärnsgatan 13
171 54 Solna
Tel: 08 - 656 00 50
Fax: 08 -656 00 55

[email protected]

Må-to 8:30-16:30
Fr 8:30-15:00


Mvh
Mats
 
Den kortar tiden till konstiga tider. Jag har EOS 5D + 550ex. Har aldrig tidigare varit med om detta. Tex om jag plåtar utan blixt har jag 1/15 en slår jag på blixten blir det istället 1/30 på exakt samma motiv, eller 1/100 utan blixt och 1/160 med blixt. Kör jag blixten manuellt funkar den som den ska.

Kan det vara TTL som lagt av? Den där röda dioden lyser inte längre.
Kör du kameran i något automatiskt exponeringsläge ska den göra så. Kamera/blixt är inte dummare än att den inser att om du har rätt exponering med 1/100s och någon bländare, och du sen lägger till blixten, då måste du exponera det befintliga ljuset lite knappare, annars blir summan av befintlig belysning och blixtljuset för mycket.

Sätter du i läge M på kameran händer inte detta av sig självt, utan det får du begripa att du måste göra på egen hand.

Om röda lysdioden på blixten inte lyser när blixten är på behöver du bättre batterier. Hjälper inte det är något trasigt.
 
För att den ska tändas måste du:
  1. Ha den tillslagen i blixtens egna Custom Function.
  2. Ha den tillslagen i kamerans Custom Function.
  3. Ha kameran ställd på One Shot AF.
 
Tack som f----



CF-2 var satt till 0 vilket gav skumma värden för mig. Bytte till 1 och nu funkar det :D
0 Correct exposure, decreased exposure, increased exposure
1 Decreased exposure, correct exposure, increased exposure

Men den röda hjälpbelysningen funkar inte ändå :D

Patrik
 
Nu så. One shot af :FD hade glömt den :D

Den var alltså inte trasig :D Måste ja knappat på inställningar utan att ha vetat vad jag höll på med :D
 
I vilken ordning man gör exponeringsvariationer har ingen betydelse.
Men du fick det ju att fungera, så då är det bra.
Alltså inget fel på din blixt. Bara piloten som var lite konfunderad!
 
Japp.

Jag gick tillbaka till defaultinställningar igen. FUnkar lika bra.

Verkar ha varit One Shot AF som var största boven. Fattar inte varför jag inte provade att ändra den. Har trott blixten varit trasig ganska länge :D

Nu sparade jag in 4000kr. :D

Tack ska ni ha!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.