Annons

Trasig skärpedjupspak på en Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rad

Aktiv medlem
I min jakt på billiga äldre Nikon kameror har jag snubblat över en med trasig skärpedjupspak. Eller rättare sagt, spaken är helt borta. Kan det vara värt att köpa kameran ändå för en billig penning. Modellen är egentligen tänkt för Ais gluggar så man behöver inte spaken för annat än kolla skärpedjupet antar jag!? Som nybörjare vet jag inte hur ofta man använder funktionen. Den här spaken verkar vara av lite klen konstruktion, är det ett vanligt fel att den går av?

Jag använder själv nedbländningsreglaget lite då och då på min Nikon. Det är en klart användbar funktion. Hur ofta man använder det beror nog på vad man fotograferar. I naturen är det nästan nödvändigt. Men som du säger är den bara till för att kolla skärpedjupet, så om du tror att du klarar dig utan det, så är det väl bara att slå till om priset är rätt. Jag kan inte tänka mig att det är så dyrt att få det lagat heller.

Nej det är inget vanligt fel att spaken går av, jag har tre Nikonhus och känner många som har Nikon men jag har aldrig hört talas om felet tidigare.
Vad jag vet så har du ingen annan användning av spaken än just att kolla skärpedjupet men det är en bra funktion så det vore tråkigt att vara utan den. Men om du kan få kameran för en billig penning och anser dig klara dig utan den funktionen så tycker jag att du ska klippa till.

Jag har kollat vidare och det verkar bli dyrt att laga (man måste öppna upp hela fronten) och det finns inga reservdelar. (inte på svenska Nikon, kan väl dock finnas ute på någon mindre affär). :(

Jag tycker du ska klaga, gnälla, pruta rejält och köpa den billigt om den verkar OK i övrigt. Säg att det kostar DYRT att laga den. :D
Jag använder bara skärpedjupknappen för att kolla om bländarlamellerna ser OK ut om jag köper begagnade objektiv. Aldrig i fotosammanhang. Det blir för mörkt i sökaren för att man ska kunna göra en vettig uppskattning tycker jag och har aldrig lyckats lära mig. Det är bättre att plåta mycket och få en känsla för skärpedjupet.

Okej, jag har köpt den...1000:- för en FA. Hoppas bara att inget mer är paj!

Jisses Amalia! En tusenlapp! Jag fick minsann betala 4200 för min FA. Skärpedjupskontroll för 3200....

Nja, det är nog inte så bra som det låter. Det saknas två skruvar (ser jag nu) och sedan är den lite sabbad vid okularet (heter det så?) Sedan tror jag det saknas något där, jag kan pilla direkt på det där "bakljusskyddet" som man fäller ned med en lite spak. Det borde väl sitta något glas där? Sedan är den rätt dammig i glaset innanför.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar