Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig sensor i EOS 550D? Kostnader för reparation?

Produkter
(logga in för att koppla)

r0lfi

Medlem
Hej,

Jag misstänker att min censor är trasig. Oavsett vilket läge jag väljer M,TV,P, AUTO så får jag bara svarta bilder med några rosa eller gröna streck. Har provat olika minnen o tagit ur batteri och nollställt inställningar. Det enda som fungerar är Filmläget, då går det bra att filma och även ta stillbilder.

Om jag bestämmer mig för att skicka in kameran på reparation, vad tror ni det kommer kosta föra att få censorn utbytt, någon som skickat in en likvärdig kamera som vet vad det handlar om för kostnad och tid? eller är det mer värt o köpa en ny? Garantitiden har gått ut, tror den över 3 gammal.

Tacksam för alla hjälp!
 
Det är nog inte sensorn som är ur funktion, men det är ett fel som du knappast lagar själv, så det blir nog till att låta en auktoriserad verkstad ta sig an din kamera.

P.S. En censor är en person som censurerar exempelvis film. D.S.
 
Det är nog inte sensorn som är ur funktion, men det är ett fel som du knappast lagar själv, så det blir nog till att låta en auktoriserad verkstad ta sig an din kamera.
B
P.S. En censor är en person som censurerar exempelvis film. D.S.

Men det kanske är censur det handlar om när bilderna blir svarta?
(förlåt, kunde inte låta bli)
Petter ...
 
Varför inte kontakta en av de mest omtyckta serviceverkstäderna och fråga dem?
Canon RCC (Göteborg)
Krokslätts Fabriker 16
431 37 Mölndal
Tel. 031 720 3480
 
Förlåt för min dåliga svenska, menade såklart sensor. Men det är alltid lika kul o sparka på dom som redan ligger. Tack för hjälpen...
 
Senast ändrad:
Gå på MTM:s linje, ring och tala med dem. Tyvärr blir det nog ganska dyrt om inte garantin gäller, om sensorn behöver bytas sticker det nog iväg. Jag hade min 7D inne för återupplivning efter att den dog efter fw-uppgradering, Materialet kostade en dryg tusenlappen men med arbete frakt moms mm. blev det drygt 5000 kr. Fördelen att hålla sig till lite billigare kameror är att man kan köpa en ny istället för en dyr reparation. Men hör med verkstaden först.
 
Var det en 550D du hade så finns väl garanti eller reklammationsrätt kvar. 550D kom ju i februari 2010. Garantin är ett år efter köptillfället sedan har man reklammationsrätt i ytterligare 2 år, då ska man kunna visa att felet fanns från början, vilket förståss kan vålla en del problem. Men har inte kameran utsatts för något som kan ha orsakat skadan, t.ex. hög fukt, så borde det lösa sig.
 
Du skriver att det går att filma med kameran, och i så fall kan sensorn ju inte vara död.


Förlåt för min dåliga svenska, menade såklart sensor. Men det är alltid lika kul o sparka på dom som redan ligger. Tack för hjälpen...
Detta handlade säkert inte alls om att "sparka" på dig. Det händer ibland att någon gör just detta stavfel, och eftersom det ser lite konstigt ut så var avsikten i det här fallet säkerligen enbart att hjäpa dig. Vi gör alla fel någon gång emellanåt, och då är det väl bättre att få lära sig vad som är "riktigt", så att man inte upprepar en massa fel hela tiden?

Obs, nu hoppas jag verkligen att du inte uppfattar mitt inlägg ovan som att jag sparkar på dig, för det är absolut inte min avsikt. Tvärtom!
 
Älskar verkligen dessa människor som glider av diskussionsämnet på grund av ett stavfel som är mer intressantare än själva diskussionsämnet. Räcker väl med att en person påpekar det tycker ja, men men.. hoppar en på så hoppar resten med också.
 
Älskar verkligen dessa människor som glider av diskussionsämnet på grund av ett stavfel som är mer intressantare än själva diskussionsämnet. Räcker väl med att en person påpekar det tycker ja, men men.. hoppar en på så hoppar resten med också.

Gissar att du syftar på mig!

Nåja, jag bad om ursäkt redan i mitt inlägg.
Men jag tyckte ju faktiskt att det var lite smått lustigt med censur och svarta bilder. Någon sorts humor helt enkelt.
Det hade inget med att tracka någon för felstavning. Även jag stavar fel titt som tätt.

Petter ...
 
Varför inte kontakta en av de mest omtyckta serviceverkstäderna och fråga dem?
Canon RCC (Göteborg)
Krokslätts Fabriker 16
431 37 Mölndal
Tel. 031 720 3480

Hej,
jag skulle rekommendera detta också. Har varit där tidigare med min (ur)gammal S2 IS och det funkade bra.
Nackdelen är att man betalar undersök först, sen får man veta om de kan laga kameran eller inte. Dvs, en femhundring tar de oavsätt...
 
Gissar att du syftar på mig!

Nåja, jag bad om ursäkt redan i mitt inlägg.
Men jag tyckte ju faktiskt att det var lite smått lustigt med censur och svarta bilder. Någon sorts humor helt enkelt.
Det hade inget med att tracka någon för felstavning. Även jag stavar fel titt som tätt.

Petter ...

tycker ditt skämt var riktigt kul o du menade knappast något illa åt ts. Det var skrivet med humor :)
jag har blivit på hoppad på ett betydligt tråkigare sätt för mina felstavningar men det finns ett gäng språkpoliser på fs man får leva med det men Petter tillhör inte dom.
 
Kan bara hålla med.

Det har inte förekommit några påhopp alls på trådskaparen från någon i denna tråd, vare sig från mig eller någon annan. Jag betonade t.o.m. detta i mitt inlägg - att det jag skrev INTE var något påhopp. Men inte hjälpte det... :-(

Det har dock faktiskt förekommit påhopp i denna tråd - fast bara från TS själv!
.
 
Jag lånar denna tråd även om inte titeln stämmer helt med mitt problem.

Jag kan inte styrka detta till 100% men jag upplever att jag måste använda betydligt högre ISO nu än tidigare för att få okej bilder. T ex för att ta en bild inomhus med taklampan tänd och fullt dagsljus ute så måste jag köra på minst 1600 i ISO för att komma under ca 1/13 slutartid. Detta gäller med både mitt fasta 50mm 1,8 och 10-20mm 4-5,6-objektiv. Dessutom tar det flera sekunder för objektivet att automatiskt hitta fokus, vet inte om det har med detta att göra dock.

Kameran är en Canon EOS 550D. Kan det vara sensorn som strular eller är det bara mina sinnen som luras? Finns det något vettigt sätt att testa detta själv? Antar att det smartaste är att låna ett annat kamerahus och pröva lite med samma ISO på de bägge kamerorna vid samma tillfälle och med samma objektiv, för att utesluta att objektiven strular. Är detta ett rimligt sätt att testa sig fram?

Tack!
 
Jag lånar denna tråd även om inte titeln stämmer helt med mitt problem.

Jag kan inte styrka detta till 100% men jag upplever att jag måste använda betydligt högre ISO nu än tidigare för att få okej bilder. T ex för att ta en bild inomhus med taklampan tänd och fullt dagsljus ute så måste jag köra på minst 1600 i ISO för att komma under ca 1/13 slutartid. Detta gäller med både mitt fasta 50mm 1,8 och 10-20mm 4-5,6-objektiv. Dessutom tar det flera sekunder för objektivet att automatiskt hitta fokus, vet inte om det har med detta att göra dock.

Kameran är en Canon EOS 550D. Kan det vara sensorn som strular eller är det bara mina sinnen som luras? Finns det något vettigt sätt att testa detta själv? Antar att det smartaste är att låna ett annat kamerahus och pröva lite med samma ISO på de bägge kamerorna vid samma tillfälle och med samma objektiv, för att utesluta att objektiven strular. Är detta ett rimligt sätt att testa sig fram?

Tack!

Nej, det du beskriver har sannolikt inget med bildsensorn att göra. Det är helt enkelt så att det finns lite för lite ljus nu under vintern. Vad har du för bländare föresten?
I normalt fotoläge (ej liveview) använder kamerans ljusmätare sensorer som sitter ovanför pentaprismat. Alltså inne i bulan under blixten.
För autofokusen sitter det sensorer i kamerans bottenstycke. Medan bildsensorn sitter i kamerans bakstycke.
Om ljusmätaren ger en exponering som ger ett korrekt resultat på bilden så fungerar både ljusmätare och bildsensor som de ska.

Petter ...
 
Kanske en onödig kommentar men ändå, angående sidoämnet. När man skriver något för publicering, t ex i en bok, får man tillbaka manuset översållat med rättelser av språkfel och stavfel av nitiska och petiga förlagsredaktörer och korrekturläsare. Ingen kommer undan, inte ens de mest renommerade författare.

Jag tycker inte heller att någon borde känna sig kränkt här av att någon i all välmening påpekar ett stavfel. Speciellt när stavfelet gör att ordet får en helt annan betydelse. Det är väl aldrig fel att lära sig något.

Vill någon påpeka skrivtokigheter i detta så varsågod.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.