Annons

trasig Nikon FM...

Produkter
(logga in för att koppla)

LiPhoto

Guest
nu e jag lessen...

har en Nikon FM... Är åtminstone fjärde ägaren... (eller ngt dylikt)

Jag har bara ett vanligt objektiv till den (52mm) och en pirat-blixt...

Har i alla fall gillat kameran massor å det är min första och enda systemkamera.

Men, något är fel med den. Jag tror att den släpper in för mycket ljus... Det har varit ngt mysko med ljusmätaren oxå...

Det är ju inte så kul att fota med en sån kamera...
Om jag bara hade haft en scanner så hade jag kunnat sätta in lite "ljus-skadade" bilder.. Men, d har jag inte för tillfället...

Någon som har haft liknande problem? Vad ska jag göra? Går det att reparera och vad kostar det i såna fall? Ungefär...

LiPhoto skrev:
Jag tror att den släpper in för mycket ljus... Det har varit ngt mysko med ljusmätaren oxå...
Du menar att bakstycket, filmluckan alltså, släpper in ljus? Om det bara är tätningen är det nog ingen större grej o fixa. Dessutom är FM en fin kamera som är relativt dyr att köpa, så lite är det värt att lägga på en service.
Det har varit ngt mysko med ljusmätaren oxå...
Där måste du vara mer specifik om nån ska kunna hjälpa dig. Vad är det med mätaren som är mysko?

LiPhoto skrev:
är fel med den. Jag tror att den släpper in för mycket ljus... Det har varit ngt mysko med ljusmätaren oxå...
Läcker kameran ljus, eller blir bilderna överexponerade? Det kan vara slutaren eller mätaren som behöver lite service. Det kan också vara filttätningen för bakstycket som givit upp.
Lämna den till kameraverkstan och den blir som ny.Inte helt gratis men det är den nog värd.

Är batteriet slut?

Hur duktig på att fotografera är du, luras du av en dåligt fungerande mätare att överexponera utan att reagera på märkligt långa exponeringstider?

Jag har bara en sak att säga om det här.. Ring Lasses Kameraservice i Saltsjö-Boo, Stockholm. Det inte Lasse kan fixa kan ingen fixa!

Jag har enbart positiva erfarenheter av denne man och hans kunskaper om Nikon. Lagade min ljusskadade Nikon FE hos honom för knappt 1000:- Värt varenda krona!

är inte såå kusligt bra på att fota.. men så mycket vet jag åtm att kameran inte överexponerar... då skulle ju hela bilden vara för ljus, eller hur?

i det här fallet kommer det konstiga ljusa ränder på bilderna... :(

ljusmätaren hakar upp sig..

summan av kardemumman har blivit att jag inte längre fotar analogt utan håller mig till digitalkameran... å d e ju lite tråkgit...

Lasses Kameraservice e säkert jättesuper.. men, d e lite långt dit från Finland... :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar