ANNONS
Annons

Trasig kontakt mellan kamerahus och objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helenadreber

Ny medlem
Hej! Inom kort tid har två av mina objektiv gått sönder, det ena både auto- och manuell fokus, det andra enbart manuella fokusen. Det började kort efter att jag köpt ett 50 mm 1.4-objektiv som var ganska trögt att sätta på kamerahuset. Kanske ngt långsökt, men jag undrar om ngn därute har erfarenhet av att infästningen mellan hus och plugg kan skadas så att objektiven i sin tur skadas.
Jag har lämnat in 50 mm objektivet på lagning, men efter 6 mån pajjade det igen.
Mycket tacksam för svar!

Maximal otur ?

Hej! Inom kort tid har två av mina objektiv gått sönder, det ena både auto- och manuell fokus, det andra enbart manuella fokusen. Det började kort efter att jag köpt ett 50 mm 1.4-objektiv som var ganska trögt att sätta på kamerahuset. Kanske ngt långsökt, men jag undrar om ngn därute har erfarenhet av att infästningen mellan hus och plugg kan skadas så att objektiven i sin tur skadas.
Jag har lämnat in 50 mm objektivet på lagning, men efter 6 mån pajjade det igen.
Mycket tacksam för svar!

Hej

Att den manuella fokusen gått sönder är helt å hållet nåt mekaniskt, 50mm/1.4 är ju känt för att ha värdelös manuell fokus, verkar vara standard att den kärvar.
Att autofokusen (elektrisk) pajat är ju nåt annat men elektroniken för den sitter i objektivet. En del objektiv kan man inte vrida på den manuella samtidigt som man har autofokus inkopplat då skadar man mekaniken.
Lite mer info kanske du kan ge ?

ThomasR

Edit: Garanti på reparationen ??

Edit2: Såg just att du fått svar på annat håll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar