ANNONS
Annons

Trasig bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

marklind

Medlem
Vad händer eller går det över huvud taget att fotografera när bländaren alltid är helt öppen.
bländar mekaniken e nämligen sönder på min konica fc-1, allt annat funkar såsom ljusmätare och slutar tider osv.
så kan jag använda den till något eller är det bara att arkivera den i soptunnan.

mvh Markus

Ställ in kameran så att ljusmätaren alltid beräknar exponeringen efter objektivets största bländare så borde det ju fungera.

Ah Ha..... japp det skall jag testa.

så om jag alltid vrider slutar ringen tills 22 tänds så borde det då funka altså ?

mvh markus

Ha Ha....

ja självklart är det minsta värdet jag skall ha,
typ 1,4 då såklart.
Jag e ju lite nybörjare så att säga, jag kom med på det när jag satt å testade lite utan film nu, blev vääldigt långa slutartidet på 22 kan jag säga hihi.

Tack för de snabba svaren.

mvh Markus

Är det bländarmekaniken i kameran eller i objektivet som gått sönder?

Ta loss objektivet och känn på armen som styr bländaren, det finns bara en rörlig arm vid bajonettfattningen. Bländaren ska följa med i rörelsen snabbt och utan tvekan.

Motsvarande kan du kolla på kamerahuset, det är en arm i underkant innanför bajonettfattningen som ska röra sig när du trycker på avtryckaren.

Hoppas du förstår min inte allt för självklara beskrivning. Är det objektivet som är trasigt kan du hitta en annan begagnad normal för ett par hundra.

jag är säker på att det är kameran det är fel på,
från början var det en arm som spärrar bländar ringen (ringen i kamerahuset som styr bländaren i oblektivet) som tjärvade , men det kunde avhjälpas med lite symakinsolja och rengöring.
men kameran vill inte blända ned vid fotografering utan mekaniken i kamerahuset som har med bländaren att göra står helt i fullt öppet läge när man trycker av.
drar man upp kameran och utlöser spärren till bländarringen manuellt så fjädrar den tillbaks helt, men ej vid fotografering. gissar att bländaren styrs elektronisk så jag vet ej vad eller hur man kollar de.

MVH Markus

Senast ändrad:
Nu har jag fixat min kamera !

Så enkelt det kan vara ibland, felet var en skruv som lossnat till ett kugghjul som ställer bländaren i rätt läge. spände skruven och monterade ihop kameran.... voila. verkar fungera men jag skall kasta i en film och testa i efrermiddag, då jag samtidigt skall testa mitt nyinköpta Sigma 80-200 objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar