Annons

Trasig autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

catdubh

Medlem
Hej!

Jag har en Nikon AF 180/2.8D ED som autofokusen är paj på. Vad kan det bero på? och vad tror ni det kostar att laga?

Hur då paj? Står både linsens fokusväljare på "M" och kamerans på "S" eller "C"? Fungerar manuell fokus, och i så fall, snurrar den lilla "skruven" på linsfattningen (den som kopplar till AF-motorn i kameran) när du vrider på fokusringen?

Nikons AF-mekanism i linserna är så pass enkel att jag har lite svårt att se vad som kan gå sönder.

/Martin

Autofokusen är död vilken inställning jag än gör.
Manuella fokuseringen fungerar (den lilla skruven på linsfattningen snurrar när jag vrider på den).

/Patricia

Då verkar ju länken mellan kamerans AF-motor och linsen fungera. Fungerar kamerans AF med någon lins alls? Ifall kameran fungerar med andra linser så kan jag bara dra slutsatsen att det måste vara något elektronikfel i linsen som har med AF att göra.

Förresten, vet inte hur din kamera fungerar, men vissa Nikon kräver att linsen är ställd på minsta bländaren, 22 i det här fallet, för att överhuvudtaget fungera.

/Martin

Jag har minsta bländare inställd (22) på linsen, så däri ligger inte problemet. Kameran (nikon F5) fungerar fint med andra objektiv, så det är väl som du säger ett elektronikfel i linsen som har pajat.

/Patricia

Verkar inte bättre. Om du inte har garanti kvar så är det kanske dags för en ny tråd för tips på Nikonreparatörer, alternativt en sökning i forumen.

Lycka till,

/Martin

Nikon har mekanisk autofokus på alla icke-afs-objektiv, så rengöring av kontakter hjälper inte.

jo det vet jag... jag vet inte exakt hur kontakt systemet är uppbyggt men det finns ju en möjlighet att det skulle vara glapp melllan kontakten som talar om i fall objektivet är satt på M eller AF

Jag testar att rengöra kontakterna med tops och ngt regöringsmedel. Om det inte funkar lämnar jag in objektivet på lagning
.
P.S. Tack för alla tips :)

/Patricia

ohls skrev:
jo det vet jag... jag vet inte exakt hur kontakt systemet är uppbyggt men det finns ju en möjlighet att det skulle vara glapp melllan kontakten som talar om i fall objektivet är satt på M eller AF
Åtminstonde på 180:an finns ingen elektrisk kontakt som säger kameran om linsen är på M eller AF. M-AF-väljaren på linsen kopplar bara i och ur den dämpade fokusringen. AF fungerar fortfarande när linsen är inställd på M, men det går segt. Fast något elektroniskt fel som har med AFn att göra verkar det ju vara så att rengöra kontakterna är nog en bra idé.

PS
Är det någon som vet vilken roll elektronik i linsen har med Nikons AF att göra? Jag kände bara till elektronikens roll i bländaröverföringen till kameran.

/Martin

hmm.. jag äger inget nikon system själv så känner inte till det men i alla fall på min canon så skickar den en signal till kameran som säger om den är inställt på AF eller M. Som sagt jag vet inte vilka konakter som skicka vad eller vilkas som finns på nikon men du verkar veta så visst.

ohls skrev:
alla fall på min canon så skickar den en signal till kameran som säger om den är inställt på AF eller M.

Precis, Canon valde att stoppa in en AF-motor i varje lins. Nikon valde att stoppa motorn i kamerahuset och driva linsen med en skruvmejselliknande överföring. Normalt byter man alltså mellan AF-MF på Nikons hus, inte på linserna. Framtiden (dvs nutiden) skulle visa att Canons idé nog var bättre. Även Nikon har idag börjat stoppa in motorer i många nya linser, de sk AFS-linserna.

/Martin

Okej då var det jag som hade fel viste inte att man valde mellan mf af på huset trodde det var på objektiet

Skumt

Jag testade att sätta en TC-16A konverter mellan kameran och min defekta Nikkor AF 180/2.8D ED. Då funkade autofokus! Skumt. Har ni några ideer vad det kan bero på?

Jag upptäckte ett till sak: jag inte kan fokusera i området fram till 10m med 180/2.8:an, men mellan 10m och oändligheten fungerar autofokusen fint (med konvertern mellan). Är det någon inställning jag måste göra på objektivet, eller kameran, för att det ska gå att fokusera på föremål som ligger närmare än 10m ?

MVH
"Blåbäret"

Inte skumt

Det var inte objektivets autofokus som fungerade. Din converter har en egen autofokus (linserna i convertern ändras så att fokus uppnås (funkar inte över hela avståndsområdet på längre teleobjektiv) utan man får då hjälpfokusera manuellt. Det var detta som hände dig! Hade vridit lite på fokusringen så hade du fått fokus på närmre håll. När du använder denna konverter så funkar inte objektivets egen autofokus då det inte finns någon genomgående koppling till objektivet.

Som Tony redan nämnt så är TC-16A något så udda som en konverter med egen AF. Togs fram av Nikon för att ge befintliga manuella linser begränsade AF-möjligheter.

Personligen är jag visserligen fullt övertygad om att din 180:a är besatt av en ond ande, men du kunde prova att ta med kamera och lins till någon annan med Nikon AF-utrustning, en hjälpsam fotobutik kanske? Någon som är van vid hur prylarna ska fungera ihop kanske kan luska ut vad som är fel?

/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar