Annons

Trasig autofokus i 300D...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjer

Aktiv medlem
Tjena,

Idag så slutade autofokus att fungera i min Canon 300D. Objektivet fokuserar fram och tillbaka till min- och max-nivån utan att hitta någon fokus. Jag har provat flera objektiv utan förbättring.

Någon som har hört om snarlikt problem? 12000 foton är tagna och kameran är ca 15 månader gammal.

Någon som kan rekomendera var (eller inte var) man lagar en Canon (Stockholmstrakten).

// Kjell
 
Samma sak hände mig ikväll !!!

Har sett fler inlägg om detta problem, de av er som haft detta problem kan väl berätta hur det löst sig ??!
 
Jag lämnade in kameran på Stockholms centralservice (i Upplands Väsby). De skickade den till deras filial i Hägersten.
Länk: http://www.centralserviceab.se/

Där låg den tre veckor innan de kom på att de måste skicka den på "extern service". Där ligger den än (två veckor tillbaka).

Mer info ska jag komma ihåg att skriva när den kommer tillbaka...

// Kjell

ps. Paniken har spritt sig totalt eftersom min "lilla" digitalkamera också lagt sig totalt på rygg och är oanvändbar. Hela sommaren blir ett svart hål... :)
 
Kjer skrev:
Jag lämnade in kameran på Stockholms centralservice (i Upplands Väsby). De skickade den till deras filial i Hägersten.
Länk: http://www.centralserviceab.se/

Där låg den tre veckor innan de kom på att de måste skicka den på "extern service". Där ligger den än (två veckor tillbaka).

Mer info ska jag komma ihåg att skriva när den kommer tillbaka...

// Kjell

ps. Paniken har spritt sig totalt eftersom min "lilla" digitalkamera också lagt sig totalt på rygg och är oanvändbar. Hela sommaren blir ett svart hål... :)
du blir nog helt enkelt tvungen att införskaffa en 3: kamera :)
 
Är glad över att jag har mina analoga kameror kvar...har en D70 och väntar bara på ´smällen´. De nya digitala kamerorna besitter alltför många fel och strul för att man ska våga lite på dem, forumet är ju fyllt av människor som har problem med dem.
Man får nog vänta några år tills dess att den här tekniken är mogen ´för en promenad i skogen´ är jag rädd.
Den här sk. driftsäkerheten är inte acceptabel, i synnerhet inte som den är rätt dyr.

Mvh Björn
 
Nu är kameran tillbaka.

Det visade sig att när de skickade den på "extern service" så betydde det att den var klar och levererad till där jag lämnade in den i Upplands Väsby.

Deras automatiska mail på ny status fungerar inte. Inte heller ringde/sms'ade dom när den var klar.

Tre veckor tog det (för dom - 5 för mig) att fixa kameran. De fick visst byta en massa saker, men det hela gick på garantin ändå (två års konsumentgaranti är nog användbar).

Bortsett från att man måste hänga på Centralservice så är de helt okey.

98 bilder tagna första dagen i ett glädjerus :)

// Kjell
 
F1n skrev:
Är glad över att jag har mina analoga kameror kvar...har en D70 och väntar bara på ´smällen´. De nya digitala kamerorna besitter alltför många fel och strul för att man ska våga lite på dem, forumet är ju fyllt av människor som har problem med dem.
Man får nog vänta några år tills dess att den här tekniken är mogen ´för en promenad i skogen´ är jag rädd.
Den här sk. driftsäkerheten är inte acceptabel, i synnerhet inte som den är rätt dyr.

Mvh Björn

Precis. Jag fattar inte vad serviceverkstäderna levde på förr när de inte hade något att reparera...
 
exakt samma sak har hänt mig med min 300d. har lämnat in den på kamerateknik i malmö och väntar på ett kostnadsförslag på vad det kommer att kosta. någon som har någon erfarenhet av vad det brukar kosta att åtgärda?
 
Jahapp, nu sitter även jag här med en 300D som AF:n är ur funktion på. :( Känner precis igen beskrivningarna av problemet. Jag har provat att köra om firmware 1.1.1 och gjort en reset, men utan lycka. Har även provat lite olika gluggar.

Som tur är så är det mitt reservhus, så jag sitter inte i sjön ändå. Med alla problem Canon har nu så tvivlar jag på att man ser röken av huset innan tomten har varit på besök...
 
Vad kostar det ungefär?`

Jag har också fått AF problem nu. Verkar som ett vanligt problem.

Hur mycket kostar det ungefär att laga?
 
Re: Vad kostar det ungefär?`

Crinitus skrev:
Jag har också fått AF problem nu. Verkar som ett vanligt problem.

Hur mycket kostar det ungefär att laga?

För mig kostade det ingenting. Fick en faktura där det stod att man bytt spegelmekanism, justerat minneskortsfack och "deljustering". Radkostnad: 0 kr
Fraktkostnad: 35 kr
Fraktkostnad som goodwill: -35 kr

Vad exakt det var som gjorde att det var gratis vet jag inte, och det är ju även några månader sedan nu.
 
Det låter ju väldigt billigt. Men för mig borde det väl kosta omkring c:a 1000+ kr?

Vart någonstans är det bäst att lämna in sin kamera? Jag har köpt min begagnad så jag kan inte lämna in den på köpstället. Jag är lite rädd att jag ska bli lurad och att de tar mer betalt för felet än vad de borde.
 
Crinitus skrev:
Vart någonstans är det bäst att lämna in sin kamera? Jag har köpt min begagnad så jag kan inte lämna in den på köpstället. Jag är lite rädd att jag ska bli lurad och att de tar mer betalt för felet än vad de borde.

Ring Canon och fråga, det beror lite på var du bor. Jag blev hänvisad till Canon RCC i Göteborg (Mölndal), trots att jag bor i Sundsvall. Har fått för mig att Canon i Upplands Väsby bara supportar Sthlm med omnejd, men det har jag inga belägg för.

Tel till Canon 08-7448620
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.