Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

trasig 5D.....???

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennypet

Aktiv medlem
gaaahhh!!! efter gårdagens fotograferande så startar inte min kamera längre.
jag trodde de var att batteriet var helt slut så jag laddade detta under natten, sätter i det i kameran och tror att nu ska allt vara frid å fröjd men ICKE. den är helt död

någon som varit med om detta??
ska man lämna in den på det stället där den är köpt eller finns det bättre ställen?? den är köpt på Expert.
någon som har någon koll vad de kan bli pengamässigt??

fruktansvärt att vara utan kamera juh.
 
Om du har "garanti" eller liknande kvar på den så ska du gå tillbaka till inköpsstället.
Annars kan du välja en annan verkstad.

Canon har avtal med bl a http://intervision.se/ jag har bara lämnat in min för rengöring och det fungerade fint då. Men tyvärr verkar ett antal vara missnöjd med deras service den sista tiden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=127060

Jag vet inte om det finns några alternativ i stockholmsområdet, annars kanske du kan skicka den till Intervision i Malmö som flera verkar riktigt nöjda med.
 
Kolla först så att det inte något fel på din laddare. Mät på batteriet om du har möjlighet eller testa med ett annat batteri som du är helt säker på är laddat.
 
det bästa är nog att ringa till canons lagningställe direkt. Ett är tex intervision.se kontakta dom o se vad dom tror. Är kameran gammal som 5D är nu så kan det ibland kanske inte ens löna sig att laga den. Trist med kameran för den ger jäkligt bra bilder fortfarande kvalitetsmässigt.
 
batteriet ger ström, det har vi kollat.
jag älskar min 5D men skulle gärna byta upp mig ett snäpp men frågan är om pengarna räcker :)
fattig mamma som är mammaledig
 
det är dessvärre omöjligt att kunna säga vad som är fel, det kan bara en verkstad göra. Men som sagt, testa med ett annat batteri kan man alltid göra så det inte är så enkelt.
 
Testa att göra rent batterikontakterna i kameran och även att starta kameran utan objektiv - det kan hjälpa om man har tur. har du batterigrepp på kameran så testa att ta bort det.
 
Dessutom kan batteriet vara knäckt, då måste mäta under belastning vilket är inte är helt lätt i en kamera. ;)
Det kan alltså visa bra spänning i vila men ändå vara kasst.
 
kameran har jag haft i snart 5 år så den kan ju oxå ha gjort sitt nu.
ingen garanti kvar på den
ev så kanske kanske hemförsäkringen tar lagningen... skulle återkomma ikväll då deras system låg nere

men sitter nu å kikar på 7D och 60D
jag vill ju inte byta ner mig
 
kameran har jag haft i snart 5 år så den kan ju oxå ha gjort sitt nu.
ingen garanti kvar på den
ev så kanske kanske hemförsäkringen tar lagningen... skulle återkomma ikväll då deras system låg nere

men sitter nu å kikar på 7D och 60D
jag vill ju inte byta ner mig

Byta ner dig är väl precis vad du gör? Iaf i bildkvalitet..
 
men 5D mk 2 II är ju sååååå otroligt mycket dyrare....
finns de någon kamera mellan 5D och värstingkamerorna??
 
att gå från 5D till mindre sensor det tror jag inte du blir nöjd med. Men måla inte fan på väggen förräns du kollat vad det är för fel på din 5D. Jag kan lova dig att du kommer inte ångra dig om du behöver byta upp dig till nya 5D för den är bättre på en hel del som bla
sensor rengöring
bra filmegenskaper
bättre menyer
mer upplösning
bättre af
klart bättre på högre iso
det är några saker jag kommer på nu har bägge kamerorna.
 
Som andra redan har skrivit; ge inte upp innan du har testat med ett annat batteri, eller åtminstone försökt göra rent kontakterna. Min 5D ville helt plötsligt inte starta för några veckor sen. Typiskt nog mitt när jag höll på att fota en begravning... Tack och lov har jag två 5D, så det var ingen katastrof.

När det lugnade sig provade jag ett annat batteri och då funkade kameran igen. Senare testade jag det första batteriet igen och nu funkade det också bra! Har använt det regelbundet sen dess utan problem, så jag tror det var nån smuts på kontakterna.

Ove: Kul att höra att du tycker att 5DII är ännu bättre. Jag älskar mina 5D och det är skönt att veta att det finns nåt bra att ersätta dem med när det behövs så småningom. :)
 
Prova med ett annat batteri!
Ditt billigaste alternativ är nog att köpa en begagnad 5D, sådär kring 7000:- verkar dom ligga på.
 
Som andra redan har skrivit; ge inte upp innan du har testat med ett annat batteri, eller åtminstone försökt göra rent kontakterna. Min 5D ville helt plötsligt inte starta för några veckor sen. Typiskt nog mitt när jag höll på att fota en begravning... Tack och lov har jag två 5D, så det var ingen katastrof.

När det lugnade sig provade jag ett annat batteri och då funkade kameran igen. Senare testade jag det första batteriet igen och nu funkade det också bra! Har använt det regelbundet sen dess utan problem, så jag tror det var nån smuts på kontakterna.

Ove: Kul att höra att du tycker att 5DII är ännu bättre. Jag älskar mina 5D och det är skönt att veta att det finns nåt bra att ersätta dem med när det behövs så småningom. :)

du kommer i sådana fall älska 5D mark 2 ännu mer! -:)
 
nu är kameran inlämnad. det var inte batteriet, vet dock inte ännu vad som är fel. de kunde kosta mellan 1200 och 5000kr. personal dom tog emot den tyckte de var värt att lägga iaf 4000kr för att reparera då de är en så pass bra kamera. sen kan man ju hoppas att försäkringen tar reparationen

får låna svärfars 450D så länge
 
Hur har det gått? Själv uppträdde min 5D som din ungefär. Lämnade på Intervision i Malmö. De sa att hela stora kretskortet måste bytas. 6000kr :-( Det är nästan där begagnatpriserna ligger nu.
MVH, Niclas
 
min kamera har kommit tillbaka. de fick byta modekortet samt nåt motorkort, sen gjorde de rent sensorn oxå. allt för de lilla priset av 4200kr
 
ANNONS