Annons

Trasig 350D!

Produkter
(logga in för att koppla)

RoTe

Aktiv medlem
1. Objektivet (kit 18-55) går att vrida ca 1mm fast det är låst, vrider man max åt ett håll tappar det kontakt med kameran och kan således inte fokusera eller nånting. Går dock att köra kameran manuellt.

2. Kameran hänger sig, vägrar ta bilder, fokuserar åt helvete, stänger man av den så slocknar ej displayen. Kräver att man drar ur batteriet en stund för att få den att fungera igen.

Problem nr 2 har bara uppstått två ggr på 4000 exponeringar så att få en ev verkstad att rekonstruera felet känns ju hopplöst.

Det är alltså en 350D med kit 18-55 och ett 1GB minne, inget batterigrepp eller andra tillbehör.

Känns trevligt att man lagt 20 000kr på bara skit.
Min gamla olympus som jag köpte för 5000kr fungerade bra mycket bättre. Den fungerar fortfarande efter säkert över 50 000 exp.
 
Det där har jag inte hört talas om förr men det låter ju inget vidare. Om jag fattat rätt så går objektivet att vrida i bajonettfattningen på kameran fast det har klickat fast, och då förlorar kameran kontakt med objektivet?

Jag testade på min 300D och där sitter det fast i kameran.

När det gäller punkt 2 så är det ju helt orelaterat. Jag har varit med om att autofocus vägrar att jobba en gång men dåvar det bara att slå avpå.

Din kamera är ju ganska ny eftersom den är en 350D, så du borde ha garanti på den... Det gör naturligtvis inte saken mindre pinsam för canon men det kanske innebär att du kan få en ny kamera.

/Johan
 
Johan Carlström skrev:
Det där har jag inte hört talas om förr men det låter ju inget vidare. Om jag fattat rätt så går objektivet att vrida i bajonettfattningen på kameran fast det har klickat fast, och då förlorar kameran kontakt med objektivet?

Jag testade på min 300D och där sitter det fast i kameran.

När det gäller punkt 2 så är det ju helt orelaterat. Jag har varit med om att autofocus vägrar att jobba en gång men dåvar det bara att slå avpå.

Din kamera är ju ganska ny eftersom den är en 350D, så du borde ha garanti på den... Det gör naturligtvis inte saken mindre pinsam för canon men det kanske innebär att du kan få en ny kamera.

/Johan

Ja du förstod rätt, kan vrida objektivet ganska duktigt mycket... När jag monterar objektivet måste jag vrida det tills det klickar och tar stopp och sedan vrida tillbaka det till stoppspärren, annars funkar det inte.

Ja kameran är sprillans, köpte den i slutet av september.

Det dryga är ju att jag inte klarar mig utan kamera, har ingen reservkamera. Gör en del fotojobb ju. :(

Ska jag kontakta stället där jag köpte kameran eller canon direkt?
 
Jag har alldrig reklamerat någonting men butiken du köpte av borde kunna hjälpa dig. Hör med dom och berätta att du inte kan vara utan kamera någon längre tid.

Johan
 
RoTe skrev:
Det är alltså en 350D med kit 18-55 och ett 1GB minne, inget batterigrepp eller andra tillbehör.

Känns trevligt att man lagt 20 000kr på bara skit.
Min gamla olympus som jag köpte för 5000kr fungerade bra mycket bättre. Den fungerar fortfarande efter säkert över 50 000 exp.
Lite nyfiken, hur har du kunnat lägga ut 20k på ovanstående utrustning?

Hur som helst så tycker jag att du ska ta kontakt med Canon direkt. Att gå tillbaka till butiken ger dig bara ännu en mellanhand.
 
Låsningen påminner om det som drabbat 20D. Men det tror jag lösts med uppgradering av firmware.

Glappt objektiv låter ju mer som ett mekaniskt fel. Om du kollar garantin på det så kanske de kan uppgradera firmware samtidigt.

johan
 
Problem nr 2 har drabbat mig en gång också vid helt fel tillfälle då en Sparvhök hovrar framför oss och sätter sig på en stolpe 5 meter bort. Surt, men händelsen med Höken upprepade sig i helgen och jag fick 6 fina bilder tills den flyr pga en lågt inkommande havsörn som vi missade men fick några motljusbilder bakifrån på.
 
Ett litet glapp i objektivinfattningen skall det vara. Tydligen någon säkerhetsgrej som gör att inte fattningen i kameran skall gå sönder om man tappar kameran. Det glappet är på min Eos 30:a ca 1-2 mm. Men i och för sig låser sig aldrig AF om jag "ruckar" på objektivewt.
 
Vad jag har för övriga tillbehör till kameran har varken ni eller kameran med att göra. Jag räknade upp det som är monterat på kameran. Allt annat ska både ni och kameran skita i. ;)

Får ta kontakt med Dustin.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.