Annons

Transparent i PSP

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Jag har vissa bilder som jag gärna visar upp på tex webben, men som jag inte vill ha stulna.

Jag har gjort detta:

*Öppnat bilden i Photoshop CS1
*skapat nyttlager
*Skrivit in texten jag vill ha

problemet är att nu ahr jag en fet blaff text över hela bilden, går knappt att titta på bilden längre. Tänkte att man kanske skulle kunna göra teeexten transparant och synas svagt bara i bakgrunden.

Hur gör man detta?

Texten ska väl inte vara transparent?
Det räcker väl om bakgrunden är det? De väljer du när du skapar den nya bilden...

Haha detta lädde till en ny fråga.. antar många viker sig av skratt nu, men hur f**n får man till copyright tecknet i PSP?? finns ju inga teckentabeller och kopiera från word går ju inte... måste väl finnas några sådana tecken i psp??

eller gömmer dom sig i teckensnitten?

Kalle_B skrev:
hur f**n får man till copyright tecknet i PSP??
Kör du Windows eller Mac OS X?

Windows: Håll inne Alt och skriv 0169 på det numeriska tangentbordet. Titta gärna på denna sida för fler liknande koder.

Mac OS X: Kör du svensk tangentbordsmappning kan du trycka Alt-1. Annars kan du ta upp teckenpaletten (går att aktivera via "Internationellt" -> "Indatameny" i systeminställningar. Copyrighttecknet ligger under "Diverse" i teckenpaletten.

Tryck på Alt-knappen, samtidigt som du trycker 0169 på det numeriska tangentbordet - då får du ett tjusigt ©-tecken. Glömmer du nollan innan får du istället ett ®-tecken.

För komplett teckenuppsättning klickar du dig (i Windows, om du kör det alltså) från startknappen in i Program/Tillbehör/Systemverktyg/Teckenuppsättning.

Vet inte om jag missförstår dig nu med texten, om det fortfarande ligger på tapeten.. Men om du vill ha den lite trans så är det väl bara till att sänka opaciteten på texten? Då sjunker den in i bilden..

Om det nu är aktuellt än =)

PSP = Paint Shop Pro
PS = PhotoShop

Är iaf. hur jag tolkar de förkortningar som folk använder.
(Ta nu inte illa upp att jag skrev detta.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar