Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trakterna av New York City

Produkter
(logga in för att koppla)

bjoele

Aktiv medlem
New York är ju ett populärt resmål, så många här har säkert varit där. Var är era favoritplatser att ta spännande kort i och kring den staden?

Gå Brooklyn bridge mot Brooklyn, sedan till vänster in på Washington street, där har du en klassisk bild att ta nämligen ena brofästet på Manhattan bridge som syns i slutet på gatan.
http://maps.google.se/maps?f=q&sour....702749,-73.990109&spn=0.005921,0.009624&z=17
Ses ofta i gamla gangsterfilmer från 30-50talet. Du kan även gå höger efter att du passerat över Brooklyn bridge och ta en bild på nedre Manhattan med East river (tror jag den heter) i förgrunden, jag missade dock den själv tyvärr, men det kan bli en riktigt fin bild på kvällen.

Annars är det väl på Timessquare, bilder från Empire state building, i Central park, Yankee stadium i Bronx, Grand Central Station, en bild på Seinfeldts fik i Harlem (Toms Restaurant efter Broadway i Harlem)... det finns hur mycket som helst

Har inte med saken att göra egentligen men vart bor man i NewYork?
Tänkte åka dit med min bror i September och behöver tipps på bra och inte allt för dyrt boende på Manhattan.
Finns det områden man bör undvika?

Senast jag var där bodde jag i Danbury, Connecticut, så jag vet inte så noga var man ska bo inne på Manhattan.
Men när man väl har blivit av med bilen, om man nu har en, så tänk på att det i detta bilarnas förlovade land finns tunnelbana. Vi gick och kollade lite på ett ställe, tog tunnelbana till nästa, gick lite osv. Fungerade utmärkt. Gäller bara att kolla vilket tåg man åker med, för alla stannar inte vid alla stationer. Men det lär man sig snart.

Jag passade på att köpa en EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM till min kamera när jag var där. Den satt på mer än 90% av tiden sen.

Senast ändrad:
Jo, tunnelbana är toppen. Fungerade skitbra när jag var i London förra året. Men tycker det är smidigt att bo skapligt mitt i smeten ändå... Finns det typ veckokort man kan köpa?
Conecticut? Är det nån förort till NY eller?
Hur snabbt är man inne bland shoppinggatorna därifrån? med tuben eller taxi? Är taxi dyrt föresten?
/M

Sist jag var där bodde jag på Newton Hotel som låg på Broadway vid 96:e gatan - det var ett helt OK område att bo i. Då expresstunnelbanetågen (som inte stannar vid varje stopp) stannade just vid 96:e gatan på både linje 1 och linje A gick det snabbt att ta sig till andra delar av stan.

http://www.thehotelnewton.com/ (men oftast kan man finna bättre priser på t.ex. Hotels.com än på hotellets egna site).

Det finns MASSOR med hotell i New York, och de flesta turister bor nog på Manhattan. Rummen är sällan billiga, alltid små och ibland sunkiga. Läs recensionerna på http://www.tripadvisor.com/ innan du bokar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar