Annons

Traditionella bröllopsbilder är tråkiga?

Produkter
(logga in för att koppla)

xandx

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker att de flesta bröllopsbilder som tas idag är fruktansvärt tråkiga och intetsägande? Det är alltid samma bakgrunder, skog, äng, någon slottsruin, damm eller vid någon sjö. Oftast ser brudparet ut som dåliga skådespelare med påklistrade leende och man kan nästan uppleva stressen och jäktet dessa par går igenom. Var finns bilderna som visar passionen, samspelet och ögonblicket? Är det inte så att bröllopsbilden skall förmedla deras stora ögonblick i livet och vara någon speciellt och inte se likadant ut som grannens eller jobbarkompisens bröllopsfoto? Studiobilder är nästan värst, vinjettering och softning med barnen framför och med samma bakgrund som någons labrador blivit avbildad i. Är jag pessimistisk gnällspik eller har jag en poäng här? Känner bara att jag vill se lite mer variationer på bilder som verkligen förmedlar det som skall förmedlas i en bröllopsbild nämligen det stora ögonblicket, för när gästerna nyktrat till och vardagens tristess sätter in så har man oftast bara dessa bilder kvar som påminner en om den stora dagen.
 
Ja, du är en gnällspik med en poäng. Och jag är nog också en för jag håller med i det mesta du skriver.... Men vi får nog respektera att de flesta brudpar och deras släkt vill ha den där sortens bildbevis.
 
Mer gnäll!

Absolut måste man respektera vad brudparet vill.
Fast o andra sidan så tror jag att de egentligen inte har så mycket att välja på eftersom det är upp till oss fotografer att upplysa dem att det finna andra sätt att bli avbildad på. Om vi fotografer inte kan eller har en anning hur detta skall göras så blir det så klart bara det sedevanliga plåtningen vid sjön eller what ever kvar..! Så det är upp till oss att våga ta steget ut och visa vad man kan göra. Vem vill vara först? :)
 
Har för mig att jag sett bilder på en website... sensuella som faan på brudpar ... ska försöka hitta den och posta här...
Hmm .. det här var helt klart dagens konstruktivaste inlägg.
 
Re: Mer gnäll!

xandx skrev:
Absolut måste man respektera vad brudparet vill.
Fast o andra sidan så tror jag att de egentligen inte har så mycket att välja på eftersom det är upp till oss fotografer att upplysa dem att det finna andra sätt att bli avbildad på. Om vi fotografer inte kan eller har en anning hur detta skall göras så blir det så klart bara det sedevanliga plåtningen vid sjön eller what ever kvar..! Så det är upp till oss att våga ta steget ut och visa vad man kan göra. Vem vill vara först? :)

Fast en del brudpar vill inte ha "otraditionella bilder" utan vill ha det som är mainstream, trots att man försöker få dom att göra något annat. Det är ju inte så kul som fotograf att alltid göra samma sak heller, eller hur?

Greven
 
Jag antar att stressen och förväntningarna blir till hinder många ggr. En halvtimme till fotografen mitt i allt annat på bröllopsdagen. Kanske lite nervöst inför altargången etc.

Som amatör antar jag att det krävs en hel del timing, matchning och bemötande av brudpar och näbbar för att det ska bli lite sug i bilderna.

Sen måste man väl få kritisera slentrianmässiga studiobilder utan att klassas som gnällspik. Å andra sidan så är det inte bara fotografen som ansvarar för resultatet, brudparet är i högsta grad delaktiga.
 
Min erfarenhet är att de flesta brudpar vill ha traditionella bilder för att ge till släkt och vänner och så en busbild för sig själva. Vissa är lite osäkra på något nytt.
 
Jag har ett bröllop att fota om några veckor. Brudparet är unga, glada och öppensinniga. Dom skulle säkert vilja ha något nytt å fräscht.

Men jag vet inte exakt vad trådskaparen är ute efter, jag vill se exempel!

Jag måste ju erkänna att jag tar bilder precis som trådskaparen beskriver (http://www.fotomas.se/galleri.php) , dessvärre. Men som oxå sagts så är det sådana bilder som brudparen efterfrågar.
 
Tomas Palmquist

Jag gillar faktiskt dina bilder!
Visst är de traditionella men du har även lite annorlunda bilder i serien som dels visar känslan och är lite busiga.
 
Jag har full respekt för att brudpar inte vill ha annorlunda bilder utan vill ha de traditionella bilderna och jag har full respekt för alla bröllopsfotografer som plåtar traditionella bilder.

Man måsta kanske hyra in modeller och göra några serier med annorlunda bröllopsbilder så att man har något att visa i sin portfolio för kommande brudpar. Egentligen så kanske det mest handlar om hur brudparet ser ut på bilderna är de stressade, är de avslappnade. Det ställer faktiskt höga krav på fotografen. Här är en bild, tekniskt undermålig men den visar att de har roligt på bröllopet!

http://californiaphotographer.com/wedding-samples/fun-wedding-group.jpg
 
AndersLindewall skrev:
Har för mig att jag sett bilder på en website... sensuella som faan på brudpar ... ska försöka hitta den och posta här...
Hmm .. det här var helt klart dagens konstruktivaste inlägg.

Tack Anders, jag skulle gärna vilja se på de bilderna..!
 
Jag hittade bilder här som sticker ut lite!
http://www.markmcclurg.com/wedding/wedding2.shtml

Det spelar faktiskt ingen roll vilket land man gifter sig i det är samma bilder överallt :)

Tittade på Japanska bröllopsbilder med kimono samma som de svenska och då är Japan väldigt traditionsbundet.

Det krävs nog en liten revolution inom bröllopsfotografering om det skall komma nya ideer? Jag skulle nog vilja se lite Helmut Newton inspirerade bröllopsbilder tror ni jag någonsin får se det? :)

http://www.richmondreview.co.uk/images/newton06.jpg

http://www.fundacion.telefonica.com/at/newton/imagenes/newton03.jpg

http://www.sauer-thompson.com/junkforcode/archives/001395.html
 
Mycket hänger på tiden man får spendera med paret och om dom vill foga sig till sina egna bild ideer. Jag håller med dig att lite mer utanför lådan tänkande inom bröllopsfoto kan aldrig vara fel. Om du vill ha Helmut Newton inspirerande bilder så misstänker jag starkt att du får ta dom själv men det kan inte bli annat än bra! :)
 
ta en titt i Jan Storms skyltfönster i Sala om ni har vägarna förbi.
Ett i mina ögon mycket snyggt bröllopsfoto där. Vid en fäbod eller liknande.
Bruden sitter på en bänk lutad mot fäboden om jag minns rätt, brudgummen ligger med huvudet i hennes knä och smeker hennes kind lite lätt med ena handen. Snyggt och lite annorlunda foto (kanske inte på min beskrivning men IRL är det mycket bättre ;)
 
Gurra G skrev:
ta en titt i Jan Storms skyltfönster i Sala om ni har vägarna förbi.
Ett i mina ögon mycket snyggt bröllopsfoto där. Vid en fäbod eller liknande.
Bruden sitter på en bänk lutad mot fäboden om jag minns rätt, brudgummen ligger med huvudet i hennes knä och smeker hennes kind lite lätt med ena handen. Snyggt och lite annorlunda foto (kanske inte på min beskrivning men IRL är det mycket bättre ;)

Är den lik denna bild?
http://www.janstorm.se/1/7.jpg

Hans bilder är snygga och faktiskt lite annorlunda ialf bröllopsbilderna..!
 
Jaroslaw - jag tycker kanske att du är lite överpessimistisk, min egna erfarenhet är att det finns väldigt många brudpar nuförtiden som vill ha "något annorlunda" - så många kanske så att det annorlunda nu håller på att bli mainstream. Snart nog är vi kanske tillbaka på vältagna välkopierade lugna porträttbilder..?

Reportagefotograferingarna och livstilsbilder tar över mer och mer, just för att brudparen vill ha mer av den äkta varan eller ha bilder som "fångar ögonblicken". Utbudet är mycket större idag än vad det någonsin varit, det handlar mer om var du letar. Och alla KAN faktiskt få vad de vill ha, och det är bra.
 
kromatisk aberration skrev:
Jaroslaw - jag tycker kanske att du är lite överpessimistisk, min egna erfarenhet är att det finns väldigt många brudpar nuförtiden som vill ha "något annorlunda" - så många kanske så att det annorlunda nu håller på att bli mainstream. Snart nog är vi kanske tillbaka på vältagna välkopierade lugna porträttbilder..?

Reportagefotograferingarna och livstilsbilder tar över mer och mer, just för att brudparen vill ha mer av den äkta varan eller ha bilder som "fångar ögonblicken". Utbudet är mycket större idag än vad det någonsin varit, det handlar mer om var du letar. Och alla KAN faktiskt få vad de vill ha, och det är bra.

Ja kanske är jag lite överpessimistisk men jag håller med dig ang det där mad att alla kan få det de vill ha. Men många bilder är ändå tråkiga i mina ögon :) Nu kanske jag inte sett så många men efter en del googlande på just bröllopsbilder blev jag faktiskt ganska besviken!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.