Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Traditionella bröllopsbilder är tråkiga?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att vi som fotar är övermättade med att titta på bilder. För brudparen är det nog inte samma sak och dom flesta vill nog gärna ha de traditionella bilderna, gärna tillsammans med andra mer annorlunda bilder.

Jag gillar att laborera lite när jag fotar bröllop men tar även de säkra korten, annars tror jag det är risk att jag gör paret besvikna.

När vi fotar bröllop får vi inte glömma vem det är som ska vara nöjd med bilderna.
 
En annan förklaring till likriktningen är att nästan alla kvinnor som går i giftastankar lusläser varenda bröllopstidning som finns att få tag på.

Och har ni läst en sådan tidning så ser ni samma bilder där med. Hur många bilder har ni inte sett i svartvitt där bara buketten är i färg?

Folk blir hjärntvättade helt enkelt. Inte så konstigt att de efterlyser sådana bilder.

Jag försöker ta de "vanliga" bilderna (bruden för sig, hel- och halvfigur, brudgummen för sig, paret tillsammans, in med föräldrarna, ut med dom och in med brudnäbbar, etc, etc) för många blir nog besvikna om de inte får dessa bilder.

Men jag försöker också ta några roliga bilder. Man kan t ex ta en på bruden och låta brudgummen ta ett glädjeskutt i bakgrunden. Brudgummen kan också ligga på en bänk och låtsas bli ivägdragen av bruden, sen klonar man bort bänken. Ni har säkert sett dessa bilder.

Man får också försöka leka lite med olika vinklar, skärpedjupet, etc.

Största problemet är dock tiden. Förmiddagen är hon hos frissan, sen gifter de sig och så är det fest. Som fotograf har man oftast inte så hög prioritet. Har man en timme före vigseln får man vara glad.
 
kpt skrev:
Som fotograf har man oftast inte så hög prioritet. Har man en timme före vigseln får man vara glad.

Precis men jag tror att om man förklarar för dem innan att det enda de kommer att ha med sig som minne från denna dag är bilderna och om de inte förstår att det krävs plannering och tid, ja då får de ha halvtaskiga bilder :)

Men jag kan förstå dem ett bröllop är bland det mest stressiga man kan uppleva, både som fotograf och de som skall gifta sig.

Tror också att många brudpar tror att fotografen fixar allt?
 
Jag tror du är inne på rätt spår när du tidigare spånade på att hyra in modeller så att man får lite bilder att visa upp och övertyga brudparet om vad som krävs, tidsmässigt.

Jag har inte kollat på bröllopstorget, men det verkar som bruden följer en viss checklista:

01. Boka kyrka
02. Köp en brudklänning.
03. Boka tid hos frissan.

...

97. Ordna barnvakt.
98. Fixa huvudvärkstabletter till dagen efter.
99. Boka fotograf.
 
visst :)
står ju i en valstuga från och med nu så det ska nog gå att ordna
fast nu börjar vi driva lite OT tror jag
 
kpt skrev:
Jag tror du är inne på rätt spår när du tidigare spånade på att hyra in modeller så att man får lite bilder att visa upp och övertyga brudparet om vad som krävs, tidsmässigt.

Jag har inte kollat på bröllopstorget, men det verkar som bruden följer en viss checklista:

01. Boka kyrka
02. Köp en brudklänning.
03. Boka tid hos frissan.

...

97. Ordna barnvakt.
98. Fixa huvudvärkstabletter till dagen efter.
99. Boka fotograf.

LOL Kanske inte fullt sa drastiskt, men jo, manga pa Brollopstorget prioriterar inte foton. Manga vill ocksa fa 100+ foton hogupplost pa CD for 2000kr, men med 10000kr kvalitet...

Flera brudar verkar vilja ha lite skojiga bilder ocksa, samtidigt som de traditionella. Grejen ar att sjalvklart inspireras de (och vi) av bilder vi sett. Da blir ju en del tidigare roliga mer mainstreem med tiden.

Hyra in modeller ar nog en bra ide om man vill experimentera lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.