Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Traditionell systemkamera stenålder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag plåtar mycket motocross och i den sporten (och de bilder jag tar) fungerar ingen EVF jag provat. Det går helt enkelt för snabbt.

Däremot skulle jag klara mig ypperligt med en EVF i min mer stillsamma fotografering av familjen hemma och på resor...

Tänk va olika vi uppfattar o tycker om saker o ting....

Jag har fotat en hel del med kameror som har EVF och då främst med en A55...har även fotat motocross(har även tidigare fotat mycket motocross då jag va aktiv i den lokala motocrossklubben) med A55 vid enstaka tillfällen...har inte haft några större problem att hänga med(speciellt inte om man skjuter korta skurar) eller få bra bilder med den kameran....som alltid handlar det om vana o lära känna kamera...det tog ett tag innan jag vande mig och fick kläm på hur jag skulle gå till väga(timing,panorering mm) ...dock är helt klart lättare med OVF(en bra sådan) och dagens EVF få märkbart mer lagg när ljuset tryter men om nu A77ans EVF är så mycket bättre än A55ans som tex Martin Agfors säger att den är så är det ett väldigt lyft o jag personligen skulle inte ha några som helst problem att fota motocross med den.

När jag köpte min Panasonic G1 så var det för att ha en resekamera som var mindre och lättare än mina Canoner för resor. G1an uppfyllde mina krav, men den var knappast en konkurrent mot C+L-gluggar. Framförallt inte när det gällde ljusstyrka.
Nu håller den saken på att förändras. Mitt senaste tillskott 25 mm 1.4 (motsv 50 mm på min 5d) är en sk gamechanger. Nu är det inte längre självklart att jag hugger Canonen när det blir mer krävande.
I verkligheten, där jag bor och verkar, så är Gh2 +25 väl så bra som 7d med 24an.
Jag pixelpeepar inte gärna och jag bryr mig inte om vem som klarar mest ISO, men jag konstarerar att jag i de flesta fall väljer GH2an. Alla dess fördelar överväger och jag finner att tanken att helt skippa stenålderskamerorna kommer alllt oftare, därför undrar jag hur länge bjässarna kommer att överleva?

Orkade inte läsa hela tråden, men jag tar mig friheten att orda ändå.
För mig handlar det om kontroll av skärpedjup. Grunt skärpedjup med krämig bokeh ser helt enkelt jävligt mycket bättre ut i många situationer. Visst motsvarar ditt 25mm bildvinkeln hos ett 50mm på 35, men det motsvarar inte skärpedjupet. Långt därifrån.
Du berövar dig själv möjligheten att kontrollera ditt skärpedjup med mindre sensor. Med en större sensor behåller du möjligheten att välja själv.

Är det bara jag som tycker att sensorns storlek är ungefär 40 resor viktigare än evf:ens vara eller icke vara?

Trådens mening är att lösa frågan när de gamla traditionella kamerorna stryker på foten och ger vika för en ny generation fotoverktyg; inte vilken variant som är bäst idag.
Det är tydlliigen ingen som har koll på det, inte ens trådskaparen själv:)

Jag tänker på bildkvalitet, när det gäller kameror. Det är långt ifrån bara Fotosidans medlemmar som bryr sig om den.

Jo, så klart att många, många fler än bara FS-tokar bryr sig om bildkvalitet.

Men jag var inne i en annan tankebana.
Av alla bilder som tas varje dag på vår jord. Med systemkamera, med kompaktkamera, med mobilkamera, med vilken kamera som helst. Så gissar jag att det inte ens är en tusendels promille som någonsin används för någon annat än att visa lite snabbt på en dator- eller mobilskärm. Om jag tittar på de tusentals bilder jag själv tagit bara det senaste året så är det inte ens en procent som någon annan än jag tittat på. Ett tjugotal har jag skrivit ut. Fyra sitter uppe på väggen just nu.
Jag upplever det som att den vanliga människan till största delen konsumerar bilder på ett sätt som inte alls behöver den oerhörda upplösning, dynaminska omfång, skärpa, mm som våra högteknologiska monster presterar. Vi vanliga människor konsumerar bilder som en social aktivitet snarare än som en tävling i högsta möjliga kvalitet.
Detta om bilder.

När det gäller kameran och dess "kvaliteter" så är det så att en skapligt stor och konkret sak som en 7D med L-optik ger mig lusten att fotografera. Apparaten som sådan tilltalar mig och gör att jag tycker att det är roligt. Även om jag kunde få samma tekniska bildresultat med en aldrig så liten och smidig liten pryl så tror jag inte att jag hade valt en sådan.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar