Annons

Tradera lät bedrägeri ske.

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Det är tråkigt när man ser det här:

http://www.tradera.com/Leica_kamera-auktion-77759993

En trasig sovjetisk Zorki med falsk gravyr, såld som "Leica". Jag mailade säljaren flera gånger, men han varken svarade eller ändrade beskrivningen. Anmälde till Tradera för granskning tre gånger, men de gjorde inget. Man får inte varna för auktioner på Traderas forum, och man kan inte längre heller kontakta köparna. Ändå gör Tradera reklam för att vara "en säker handelsplats"...

Får man fråga hur du ser det? Är det uppenbart för kännare och dolt bara för okunniga som mig? Obs inte kritik utan bara nyfikenhet.

Det viktigaste för Tradera är att få provisionsavgiften sen skiter dom fullständigt i om det auktioneras ut falsarier etc

Jag är själv... eller rättare sagt varit aktiv medlem sedan många år och kan tyvärr bara konstatera att det blivit sämre.

Ett av mina sjuka intressen är Frimärken (hur kul är det på en skala?) och där finns en hel del dyrgripar som är falsarier som det läggs bud på av okunniga. Mycket av detta diskuterades i Tradera Café av flera sakkunniga samt att vi var aktiva att påpeka felaktigheter till säljare (Tradera gjorde ingenting efter påpekad granskning)

Tradera Cafè som var det sociala navet raderades och med det försvann expertgrupperna, i den nya "mötesplatsen" får man inte kritisera Tradera för då blir man raderad.... säger en hel del.

Har nu hoppat av Radera...

// trazan

visst är det så...

Från början så skulle dom värna om "samlarna" men det har spårat ut helt :(

Visserligen är dom en del av ebay men där kan man i alla fall ha forum etc, bl a ett som diskuterar just Tradera ;)

visst är det så...

Från början så skulle dom värna om "samlarna" men det har spårat ut helt :(

Visserligen är dom en del av ebay men där kan man i alla fall ha forum etc, bl a ett som diskuterar just Tradera ;)
Bara den grejen, att man inte får ge dem kritik, visar ju faktiskt att dom bara är intresserade av sin inkomst.

Tur att vi har marknadskrafter. När dom blir lite mer kända (kanske Sverker vill ha ett samtal ;)) kommer det dyka upp en ny sida med bättre kundsyn. Visserligen kommer förmodligen även den att gå samma öde till mötes, men men.

Så vad är alternativen?
Budera? Nja... dom värnar visserligen om samlarna och dom har inga betungande avgifter :) MEN dom står just nu som Tradera gjorde för ca 5 år sedan dvs ingen vågar lägga ut objekt för 1kr för då går den för 1kr... få budgivare alltså.

Sånt går att ändra på. eller?

I reglerna för forumet skriver Tradera: "Många av Traderas medlemmar känner ett starkt engagemang och gör gärna en insats för att bevara Tradera som ett positivt och säkert köp- och säljforum. För att Tradera snabbt och effektivt ska kunna agera på tips och misstankar om eventuella regelbrott, har vi utformat en tips-funktionalitet som finns i var enskild auktion/annons. Spekulationer kring eventuella regelbrott undanber vi därför på forumen och hänvisar istället till denna funktion för snabbast åtgärd."

Åtgärder som de sedan sällan gör. De hävdar att de saknar expertis för att avgöra om en vara är falsk. Om man som tipsare är expert eller om man hänvisar till andra experter, så spelar det ingen roll då man själv och de andra är "okända" för tradera.

Tradera tjänar många smutsiga miljoner på det här sättet.

(Kanske borde diskussionen flyttas till en annan kategori på detta forum? Jag tänkte lite för snabbt och ansåg "Leica" hamna under "övriga kameratillverkare", men det blev ju mer om Tradera än om att varna för falska Leicor).

Så vad är alternativen?
Budera? Nja... dom värnar visserligen om samlarna och dom har inga betungande avgifter :) MEN dom står just nu som Tradera gjorde för ca 5 år sedan dvs ingen vågar lägga ut objekt för 1kr för då går den för 1kr... få budgivare alltså.

Sånt går att ändra på. eller?
Det är dåligt med svenska alternativ, så Tradera får duga om man är försiktig. Jag undviker riskobjekt som mobiltelefoner, nya kameror och bärbara datorer, och bjuder mest på samlarsaker som jag kan något om.

Förfalskningar kan förstås vara svårt att avslöja om man inte är expert. Skulle jag ha varit intresserad av en sån där gammal kamera skulle jag ha begärt att få se fler bilder. Kanske hade det avslöjat en förfalskning?

Annars bjuder jag bara på prylar som finns så nära att jag kan åka och hämta dem personligen eller prylar som går så billigt att jag inte skulle gråta alltför länge om jag blev blåst. Hittills har det gått bra. En enda leverantör, ett företag faktiskt, har låtit bli att leverera trots betalning på ett par hundra spänn. Det företaget bråkar jag med än *s*

Finns det inte nåt i reglerna om att man ska äga det man säljer? Många säljare köper in prylarna efter avslutad auktion och skickar direkt från Hong-Kong, är det "rätt" enligt deras egna regler? Inte för att det gör mig så mycket, men jag känner en kille som blev utsparkad för nåt liknande.

Förfalskningar kan förstås vara svårt att avslöja om man inte är expert. Skulle jag ha varit intresserad av en sån där gammal kamera skulle jag ha begärt att få se fler bilder. Kanske hade det avslöjat en förfalskning?

Det finns såååå många idioter som tror de kan tjäna en snabb hacka, tar sms-lån och sen går de in och köper nåt som de tror de kan sälja vidare för dyra pengar..

Världen är fylld av så mycket idioti att jag varje dag fascineras av det överhuvudtaget fungerar som det gör.. lustigt..

Det finns såååå många idioter som tror de kan tjäna en snabb hacka, tar sms-lån och sen går de in och köper nåt som de tror de kan sälja vidare för dyra pengar..

Världen är fylld av så mycket idioti att jag varje dag fascineras av det överhuvudtaget fungerar som det gör.. lustigt..

Egentligen borde det ju vara riskfritt och en bra affär eftersom det alltid finns större idioter någonstans. Det gäller bara att hitta dom, och det kanske är där den första idioten har problemet. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar