Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tradera: Är detta normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Tänkte testa Tradera och hittade ett objekt som jag la ett bud på (inkl autobud upp till min gräns). Auktionen gick ut igår vid 17:00.

Mitt initiala bud var lågt och såg att ingen verkade vara intresserad. Tänkte att folk säkert budar mot slutet. Men inget hände. Jag såg till slut sekundrarna räknas ner och vid 0 så stod det "Vunnen". Gött tänkte jag. Men icke då. När jag sedan klickade in på objektet så stod det att jag hade förlorat. Då hade det ramlat in en hel drös med bud över mig bara några sekunder innan avslut. Jag hade ingen chans att omvärdera situationen och ev höja mitt autobud.

Är det så här det går till på Tradera? Jag blev asförbannad och avinstallerade appen på studs. Sånt här spel orkar jag inte med.
 
Tyvärr så är det regeln på nästan allt jag budat på den senaste tiden. Jag har förlikat mig med det och lägger det högsta jag vill ge direkt och låter det vara sedan. Blir jag överbjuden oavsett när det sista budet kom så gick det ändå för mer än jag önska betala.

Men det kan vara nog så provocerande.
 
Tyvärr så är det regeln på nästan allt jag budat på den senaste tiden. Jag har förlikat mig med det och lägger det högsta jag vill ge direkt och låter det vara sedan. Blir jag överbjuden oavsett när det sista budet kom så gick det ändå för mer än jag önska betala.

Men det kan vara nog så provocerande.

Tack. Jag tolkar det då som att folk noterar buden och sitter (precis som jag) och bevakar slutsekundrarna och först då lägger man in sitt autobud så att jag som "leder" skall sitta still i båten och tro att jag går mot seger. Eller kan man till och med ställa in i appen att man inte vill visa sina bud förrän slutsekundrarna?

Auktion är nog inget för mig. När jag vill ha något så vill jag ha det och inte hålla på med sådant här trams. Går på klassiskt köp-sälj istället. Det har alltid funkat :)

Fast håller iofs med om din approach. Tanken med lågt autobud är ju att chansa på objekt som man tror inte är så intressanta och ev göra ett klipp. Men av det jag sett så verkar mycket gå för ganska höga summor jämfört med Blocket. Stress -> övervärdering
 
Att lägga bud precis i slutet är verkligen inget nytt. Det blir en effekt av att både Ebay och Tradera har fast sluttid. En del auktionsfirmor har istället så att auktionen förlängs lite hela tiden tills inga nya bud inkommer, vilket är lite mer likt en fysisk auktion.

Jag vet inte om det finns till Tradera, men till Ebay finns det dessutom program/tjänster som försöker ägna sig åt s.k. "sniping" automatiskt.
 
Att lägga bud precis i slutet är verkligen inget nytt. Det blir en effekt av att både Ebay och Tradera har fast sluttid. En del auktionsfirmor har istället så att auktionen förlängs lite hela tiden tills inga nya bud inkommer, vilket är lite mer likt en fysisk auktion.

Jag vet inte om det finns till Tradera, men till Ebay finns det dessutom program/tjänster som försöker ägna sig åt s.k. "sniping" automatiskt.

Jo, hade räknat med att bud skulle trilla in mot slutet men inget hände. Jag stod som "Leder" när sekundrarna räknar ner 5...4...3...2...1...0 ->"Vunnen" sedan så får man i efterhand veta att det inte alls var så. Grymt irriterande.

Läste om sniping och det bekräftar att det här är absolut INTE är för mig.
 
Det verkar som tradera uppmuntrar till beteendet med sekundvisare när sluttiden närmar sig. Numera syns det också hur många som lagt påminnelse på auktionen. Är det många visningar på auktionen kan man utgå från att många "hänger på låset". Alltför ofta med budgivare utan koll på värdet. Då är det bra att man lagt ett realistiskt maxbud.
 
Mitt initiala bud var lågt ... hade det ramlat in en hel drös med bud över mig bara några sekunder innan avslut. Jag hade ingen chans att omvärdera situationen och ev höja mitt autobud.
Enkelt. Du blev snajpad. Det är inget att vara förvånad över, det är en effekt av den glittrande nutida moderna världen. Och helt igenom lagligt...
Är det så här det går till på Tradera? Jag blev asförbannad och avinstallerade appen på studs. Sånt här spel orkar jag inte med.
Ja, sedan många år. Läs vidare längre ned.
Att lägga bud precis i slutet är verkligen inget nytt. Det blir en effekt av att både Ebay och Tradera har fast sluttid. ... Jag vet inte om det finns till Tradera, men till Ebay finns det dessutom program/tjänster som försöker ägna sig åt s.k. "sniping" automatiskt.
Det är klart att det finns snajpningsrobotar även till svenska Tradera!
Det dröjde några år längre innan de dök upp jämfört med E-bay, pga en mindre marknad och lite krångligare budförfarande, men det är klart att programmerarna löste detta med tiden...

Det finns robotar till sajter som förlänger tiden också - de är lite giftigare att programmera bara. Speciellt i den situationen att två olika robotar börjar bekämpa varandra - _det_ kan bli sevärt. Normalt väntar de förlängningstiden ut - och lägger snajpningsbudet vid absoluta slutet av förlängningen (som om det varit en vanlig snajpning), sedan så bevakar roboten om det kommer något svar. Om inte --- så vann roboten. Annars: så körs det ett varv till - tills roboten nått den upper limit som den fått uppdragsgivarens order om...

För att snajpningsrobotarna skall vara som effektivast skall de vara internet-kommunikationsmässigt placerade så nära auktionssajtens servrar som det bara är möjligt. All communication lag skall undvikas! Så nära som möjligt, alltså. Det är samma sak som pappersmarknadens daytrader-servrar, de _måste_ vara väldigt nära börsens servrar (= marknadsplatsen) eftersom affärerna hänger på millisekundrar...

Allt det här är inget att vara förvånad över, det är en effekt av vår nutida moderna värld. Och helt igenom lagligt dessutom...

Att lägga ett enskilt, icke-max-uppbackat och lågt, första bud (om ingen alls har lagt ett bud på något man verkligen vill ha) - och som man sedan aldrig själv bjuder över - är ett sätt för att:

A/
Hindra säljaren att "släcka" dvs dra tillbaka auktionen (eftersom det inte är tillåtet att släcka en auktion som fått in lagliga bud) samt

B/
Finna ut om det finns ett reservationspris satt av säljaren. Om alltså, men vilken nivå reservationspriset ligger på - det låter man sedan andra stånga pannan blodig mot tills nivån avslöjats alt. fortsatt vänta på tills det är dags att snajpa in sitt eget maximala upper-limit-bud. Har man då tur går gissningen över reservationsprisnivån - och då kan man betrakta det hela som en vanlig standardsnajpning. Och antingen vinner man, eller också var det någon annan snajpare som var villig att betala mer för varan...

Eller så klarade man inte reservationsprisnivån, och då blev det inget.
Varken för den snålt ängsliga säljaren som fånade sig med överdrivet högt reservationspris - eller för dig som budgivare.

/Odd
 
En av många anledningar till att jag aldrig förstått vitsen med auktioner. Varför sitta och vänta på att kanske få köpa nåt, istället för att bara köpa det? Helt meningslöst och kontraproduktivt.
 
Håller helt med dig! - förutsatt att det man vill ha alls finns att köpa direkt...

Själv föredrar jag alltid nytt,
problemet kommer när bara begagnat finns - och dessutom bara på Tradera / E-bay... :unsure:
 
En av många anledningar till att jag aldrig förstått vitsen med auktioner. Varför sitta och vänta på att kanske få köpa nåt, istället för att bara köpa det? Helt meningslöst och kontraproduktivt.
Bättre med fotosidans köp och sälj. Jag köper aldrig några "dyrgripar" på tradera om man inte kan "avhämta" varan och backa ur om skicket inte motsvarar beskrivningen. Det blir genast krångligare att ångra ett sådant köp om varan ska skickas och redan är betald.
Auktioner är för att fynda till lågt pris om ingen annan bjuder över. Alltså ett inbyggt riskmoment att man blir utan vara om man inte bjuder galet högt.
 
Är man en så kallad `dålig förlorare´ skall man nog undvika auktioner, passar nog bättre om man gillar det gaming-inslag som kännetecknar denna försäljningsform, Tävling alltså;)

Jag har handlat ett antal produkter via auktion (ebay-Tradera) och förstår inte problemet. Man lägger ett väl övervägt maxbud, that´s it.

/Stephan
 
Auktion är ett sätt att låta efterfrågan möta tillgång. Inget konstigt med det. Det finns många som fyndar på auktion. Riktiga fynd.
Jag skulle säga att det är ett ganska dåligt sätt eftersom man lär decimera antalet potentiella kunder bara genom att välja en genomrutten försäljningsstrategi.

Det är inte utan anledning till att nästan allt på Ebay numera säljs med fast pris. Gissningsvis för att alltför många auktioner aldrig når affär.

Edit: Det hade varit en annan femma om prylen faktiskt var tvungen att säljas till lägsta budet. Men som det är nu ska köparen sitta och gissa vad säljaren tycker är rimligt. Det är ju helt bisarrt.
 
Tänkte testa Tradera och hittade ett objekt som jag la ett bud på (inkl autobud upp till min gräns). Auktionen gick ut igår vid 17:00.

Mitt initiala bud var lågt och såg att ingen verkade vara intresserad. Tänkte att folk säkert budar mot slutet. Men inget hände. Jag såg till slut sekundrarna räknas ner och vid 0 så stod det "Vunnen". Gött tänkte jag. Men icke då. När jag sedan klickade in på objektet så stod det att jag hade förlorat. Då hade det ramlat in en hel drös med bud över mig bara några sekunder innan avslut. Jag hade ingen chans att omvärdera situationen och ev höja mitt autobud.

Är det så här det går till på Tradera? Jag blev asförbannad och avinstallerade appen på studs. Sånt här spel orkar jag inte med.

Jag budar alltid typ 10 eller 5 sekunder innan avslut för att få så låg budgivning som möjligt när jag ska köpa något. Om jag lägger mitt "slutbud" en vecka i förväg så blir jag oftast överbuden.
 
Senast ändrad:
Det är ju precis som med vanliga auktioner, det finns ingen anledning att gå all in på en gång, man låter andra trötta ut sig och sen går man in med sitt bud om varan fortfarande är till ett pris som man kan tänka sig.

De som lägger bud i början är mycket sällan med på slutet vare sig det handlar om tradera eller annorstädes.

Att det inte skulle gagna säljaren är struntprat eftersom attraktiva saker alltid lockar folk som vill buda så länge det inte är högt utropspris.

Men som säljare handlar mycket om när man säljer.
 
Jag skulle säga att det är ett ganska dåligt sätt eftersom man lär decimera antalet potentiella kunder bara genom att välja en genomrutten försäljningsstrategi.

Det är inte utan anledning till att nästan allt på Ebay numera säljs med fast pris. Gissningsvis för att alltför många auktioner aldrig når affär.

Edit: Det hade varit en annan femma om prylen faktiskt var tvungen att säljas till lägsta budet. Men som det är nu ska köparen sitta och gissa vad säljaren tycker är rimligt. Det är ju helt bisarrt.

Det finns naturligt ett sista datum (tidpunkt) i en auktion. Och de funkar alltså bra när säljaren har bråttom hellre än att få maximalt betalt.

Den säljare som kan hålla lager och vänta på bästa pris kan sälja på annat vis.
 
Enda udda i tråden är väll egentligen att du fick besked att du vann, och sen inte vinna.
Har tradera lämnat nått svar på det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.