Mitt initiala bud var lågt ... hade det ramlat in en hel drös med bud över mig bara några sekunder innan avslut. Jag hade ingen chans att omvärdera situationen och ev höja mitt autobud.
Enkelt. Du blev snajpad. Det är inget att vara förvånad över, det är en effekt av den glittrande nutida moderna världen. Och helt igenom lagligt...
Är det så här det går till på Tradera? Jag blev asförbannad och avinstallerade appen på studs. Sånt här spel orkar jag inte med.
Ja, sedan många år. Läs vidare längre ned.
Att lägga bud precis i slutet är verkligen inget nytt. Det blir en effekt av att både Ebay och Tradera har fast sluttid. ... Jag vet inte om det finns till Tradera, men till Ebay finns det dessutom program/tjänster som försöker ägna sig åt s.k. "sniping" automatiskt.
Det är klart att det finns snajpningsrobotar även till svenska Tradera!
Det dröjde några år längre innan de dök upp jämfört med E-bay, pga en mindre marknad och lite krångligare budförfarande, men det är klart att programmerarna löste detta med tiden...
Det finns robotar till sajter som förlänger tiden också - de är lite giftigare att programmera bara. Speciellt i den situationen att två olika robotar börjar bekämpa varandra - _
det_ kan bli sevärt. Normalt väntar de förlängningstiden ut - och lägger snajpningsbudet vid absoluta slutet av förlängningen (som om det varit en vanlig snajpning), sedan så bevakar roboten om det kommer något svar. Om inte --- så vann roboten. Annars: så körs det ett varv till - tills roboten nått den
upper limit som den fått uppdragsgivarens order om...
För att snajpningsrobotarna skall vara som effektivast skall de vara internet-kommunikationsmässigt placerade så nära auktionssajtens servrar som det bara är möjligt. All
communication lag skall undvikas! Så nära som möjligt, alltså. Det är samma sak som pappersmarknadens daytrader-servrar, de _
måste_ vara väldigt nära börsens servrar (= marknadsplatsen) eftersom affärerna hänger på millisekundrar...
Allt det här är inget att vara förvånad över, det är en effekt av vår nutida moderna värld. Och helt igenom lagligt dessutom...
Att lägga ett enskilt, icke-max-uppbackat och lågt, första bud (om ingen alls har lagt ett bud på något man
verkligen vill ha) - och som man sedan aldrig själv bjuder över - är ett sätt för att:
A/
Hindra säljaren att "släcka" dvs dra tillbaka auktionen (eftersom det inte är tillåtet att släcka en auktion som fått in lagliga bud) samt
B/
Finna ut
om det finns ett reservationspris satt av säljaren.
Om alltså, men
vilken nivå reservationspriset ligger på - det låter man sedan andra stånga pannan blodig mot tills nivån avslöjats alt. fortsatt vänta på tills det är dags att snajpa in sitt eget maximala
upper-limit-bud. Har man då tur går gissningen över reservationsprisnivån - och då kan man betrakta det hela som en vanlig standardsnajpning. Och antingen vinner man, eller också var det någon annan snajpare som var villig att betala mer för varan...
Eller så klarade man inte reservationsprisnivån, och då blev det inget.
Varken för den snålt ängsliga säljaren som fånade sig med överdrivet högt reservationspris - eller för dig som budgivare.
/Odd