Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tröttnat på D70 - vill ha mindre

Produkter
(logga in för att koppla)

Bentley

Medlem
Jag har tröttnat på min Nikon D70. Den är lite för stor och bökig. Jag använder sällan mitt teleobjektiv utan vill hellre ta lite mer ögonblicksbilder. Men jag vill ändå ha en bra kamera - men inte en systemkamera. Vad ska jag satsa på då? Vill ha en "mellanstor" digitalkamera som är enkel och smidig men som man ändå kan göra mycket med.
 
Fujifilms E900 har jag ssom sån enkel sak, kan råfiler, PS 2 CS stödejer råformatet o den kan ställas i manuella moder.

Roine
 
Upplever själv många gånger att en DSLR är för klumpig och därför inte kommer med så ofta som man själv skulle önska.

Har känt lite på Ricoh GR och upplever att den skulle kunna fungera som alltid ha med kamera.

Ingen nördig fotoväska som alla måste kommentera utan får enkelt plats i parkasfickan.
 
Jag tycker Fuji F10 eller F11 verkar vara vettiga alternativ, eller om man kan tänka sig en något större kamera och vill ha lite mer manuella kontroller, Canon A610/A620.
 
Får slå ett slag för min Olympus C-765
Kanonkamera, med bra batterilivslängd, 10x zoom, och riktigt fina bilder.

(är till salu...)
 
Jag rekommenderar att titta närmare på Canon A610/620.

Det är en kamera som levererar förvånansvärt bra bilder i förhållandet till priset, A620 kan man få för ca. 3400:- . Den använder 4 stycken vanliga R6 batterier vilket kan vara bra om det blir nöd med kraften, men den har samtidigt väldigt bra batteriprestanda, Canon uppger ca. 350 bilder med alkaliska och ca 500 bilder med uppladdningsbara 2500 mAh batterier.

Den är tillräckligt liten för att man ska orka släpa med den, men den har tillräckligt bra tyngd och grepp för bra fotograferande, en del mindre kompakt kameror går ju knappt att hålla stadigt.

Kolla in testet på dpreview – Canon A620, titta särskilt på testbilderna.

Cyberphoto.se - Canon A620 har betygsatt den som "toppklass".
 
Håller med, dock är den stora begränsningen vidvinkelläget. En kompakt vill jag anväbda på fest innomhus etc.

Finns det någon annan mod än s80 som levererarbra läge i 28 mm?
Jag väntar på en sådan modell, men för drygt 3000!
 
Kodak kommer ju med en ny digitalkamera (V570) med dubbla objektiv, en zoom och en fast vidvinkel med motsvarande 23 mm brännsvidd.

Lite spännande....
 
En Olympus C-5060 eller C-7070 kanske? Ungefär lika bra vidvinkel som kitzoomen till D70, och en riktig blixtsko. Har man inte bråttom kan man fota i RAW också.
 
Har du tittat på Sony Cybershot DSC-R1? Den har sensor i APS-format och ska, enligt testerna, ge bildkvalitet i nivå med enklare dSLR. Men du kanske upplever även en sådan kamera som för stor?
 
R1 är ju enorm. Den är ju större än en genomsnittlig DLSR (iaf i instegssegmentet) med tillhörande normalzoom.
 
Sony Cybershot DSC-R1 är ju större än en Canon 350D, kolla in Side by side.

Ett tillägg gällande Canon A620, eftersom skärmen är utav "flip modell" så kan man vända den in och ut, vilket gör den väldigt oöm. Om man nu inte vill ha den i en kameraväska.
 
Senast ändrad:
Söker du en kvalitets kamera som matchar din D70 så är det nog Ricoh GR Digital du skall titta på.
 
Bentley skrev:
Jag har tröttnat på min Nikon D70. Den är lite för stor och bökig. Jag använder sällan mitt teleobjektiv utan vill hellre ta lite mer ögonblicksbilder. Men jag vill ändå ha en bra kamera - men inte en systemkamera. Vad ska jag satsa på då? Vill ha en "mellanstor" digitalkamera som är enkel och smidig men som man ändå kan göra mycket med.
Köp en begagnad Canon Powershot S70 det är en "riktig kamera" i skjortficksformat.
Den har naturligtvis en kreativ sida P, Tv, Av, M och C och du kan fota RAW med den.

Den kommer dessutom troligen att stiga i värde framöver eftersom det var den sista skjortficks-RAW-kameran från Canon.

Den tar nästan lika bra bilder som min 20D och den väcker ingen uppmärksamhet. Om/när du får den skall du uppgradera Canons Zoombrowser till 5.5. och den har en bra RAW-Image-Task.

Du kan fortfarande hitta info om den här:

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/canon/digital/s70.php

/
 
Nikon

Jag kör med en Nikon P1 som komplement till D100'an..och det funkar för mig !!
Men jag har inte så mycket emot att släpa på 2 kg kamera...så P1'an används mest av sambon...och av mig i jobbet när det inte är kvalitén som är det avgörande...

I bra ljus tar den väldigt fina bilder. och jag har möjlighet att "leka" med bländaren lite grann också...

Jag hoppas du hittar något du blir nöjd med !!

/ Magnus
 
Bentley skrev:
Jag har tröttnat på min Nikon D70. Den är lite för stor och bökig. Jag använder sällan mitt teleobjektiv utan vill hellre ta lite mer ögonblicksbilder. Men jag vill ändå ha en bra kamera - men inte en systemkamera. Vad ska jag satsa på då? Vill ha en "mellanstor" digitalkamera som är enkel och smidig men som man ändå kan göra mycket med.

Köp en Canon Powershot S70, bra pris sen S80 kom, och den klarar RAW, vilket inte S80 gör av någon outgrundlig anledning...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.