egaeci
Aktiv medlem
Min Sigma SA-300 har blivit väldigt trött av att vara med mig under min fotoutbildning. Den "hänger sig" ofta (=spegeln fastnar, den drar inte fram filmen ordentligt, och så gör den andra ljud som jag inte har definierat än), oftast när det är kallt (jag kan ta 1-2 bilder innan den börjar krångla) men också ibland i rumstemperatur (ca 1-2 gånger per film). Då måste jag ta ut och sätta i batteriet några gånger innan den hämtar sig. Går det att lösa detta på något smidigt sätt? Det är inte glapp i själva "batterifacket", jag tycker det verkar sitta stadigt. Detta händer såväl med nytt som med gammalt batteri. Är det något som behöver rengöras eller smörjas tro? Eller är det nån kontakt inuti som är dålig?
Kameran har också blivit väldigt ojämn i returspolningen. Idag fastnade en film halvvägs så jag fick gå in i mörkrummet för att ta ut den, och när den spolade tillbaka nästa film så lät den väldigt ojämn (durunn-durunn-durunn osv). Är det något man kan fixa själv eller är det någon dyr reparation man måste göra?
Kameran är inte värd särskilt mycket i sig själv, så att skicka in den på reparation för tusen-nånting kronor blir lite konstigt. Man kunde tycka att jag borde köpa en ny nu när begagnatmarknaden för analoga kameror är som den är. Men jag kan ju min kamera utan och innan och vill inte ha någon annan. Och Sigman är ju inte så vanlig
Kameran har också blivit väldigt ojämn i returspolningen. Idag fastnade en film halvvägs så jag fick gå in i mörkrummet för att ta ut den, och när den spolade tillbaka nästa film så lät den väldigt ojämn (durunn-durunn-durunn osv). Är det något man kan fixa själv eller är det någon dyr reparation man måste göra?
Kameran är inte värd särskilt mycket i sig själv, så att skicka in den på reparation för tusen-nånting kronor blir lite konstigt. Man kunde tycka att jag borde köpa en ny nu när begagnatmarknaden för analoga kameror är som den är. Men jag kan ju min kamera utan och innan och vill inte ha någon annan. Och Sigman är ju inte så vanlig