Annons

Trött på usb-överföringen

Produkter
(logga in för att koppla)

markusd

Aktiv medlem
Nu är mitt tålamod slut! Överföringen från 300d genom den medföljande usb-kabeln har fått parkeringsböter. Jo, så sakta går det.

Jag undrar om detta kan ara ett alternativ:
SanDisk firewirekortläsare för CF. Den här är billig och verkar bra.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SDDR80

Någon som har provat den?

//Markus
 
Jag har SANdisks USB-läsare för CF, den klarar USB2 HiSpeed vilket gör att det går mycket fort. Har man inte USB2 HiSpeed i datorn kostar ett PCI-kort med 5st portar 198,- på Clas Ohlson.
 
markusd skrev:
Någon som har provat den?
Inte just den men det borde ju inte vara nåt problem, du kommer att märka att det inte bara går fortare utan också att dina batterier räcker längre.
Jag fattar inte hur de har gjort USB-gränssnittet i 300d men det är verkligen det enda direkt genomusla jag kan komma på i kameran.
 
Har du ett tillräckligt snabbt CF-kort? Om du har ett standard CF-kort (1,2MB/s) så kommer det inte gå snabbare med USB 2.0 eller firewire... Överföringshastigheten på USB är den samma som på ett standard CF-kort(8x) 1,2MB/s

/Joakim
 
margell skrev:
Har du ett tillräckligt snabbt CF-kort? Om du har ett standard CF-kort (1,2MB/s) så kommer det inte gå snabbare med USB 2.0 eller firewire... Överföringshastigheten på USB är den samma som på ett standard CF-kort(8x) 1,2MB/s

/Joakim

Jasså? Jag som trodde det hängde på läsaren. Är inte 1,2 Mb/s skrivhastigheten, eller är det så att den skriver till datorn?
 
Här finns en tyvärr lite föråldrad jämförelse mellan hastighet vid läs/skrivning hos olika minneskort. Någon annan kanske känner till en nyare?

Här har Du lite info om vad Du kan vänta Dig av 300D vad gäller skrivning till kortet. Men det var ju tvärtom Du undrade :)
 
Jag har en Minolta 7i med USB-överföring. USB 1.1 antar jag men det går otroligt mycket snabbare med en USB 2 kortläsare med mitt vanliga standard CF-kort.
 
Innan ni köper något, försök pressa priserna genom att leta på internet. Själv köper jag dyrare såsom kameror från tyskland och billigare saker från lokala databutiker i Göteborg.

Vill du ha ett snabbt och billigt minne kan jag rekommendera Twinmos. De har även en billig och bra 8in1 kortläsare med USB2 för 139 kr.

Ett annat prisexempel är 256MB CF minne
Standard, 40x - 402kr
Ultra, 70x - 492kr

kolla på ex databutiken.se eller inetdata.se

Var lite smart, betala inte mer för något som är sämre!

Staffan Persson
 
Michael Johansson skrev:
det går otroligt mycket snabbare med en USB 2 kortläsare med mitt vanliga standard CF-kort.
Det är ganska ovanligt att kameror kör full hastighet mot USB-snöret ens i fallet USB1 så man vinner nästan alltid på kortläsare.
Dessutom är det rätt sällsynt med så långsamma kort att man inte passerar de 11Mbit/s som USB1.1 ger.
 
usb på 300d suger

Har provat 3st olika kortläsare och alla är klart bättre än 300d:ans inbyggda överföring.

Om planerar att köpa en mellanlagringsenhet, så är jag helt nöjd med min X-drive II, där man kan tanka direkt ifrån kort till dator också, man måste inte lagra på X-drivens disk först.

/Johnny
 
Ripper skrev:
Vilken fart får ni då med Usb2?
Med usb2 i full hastighet så är den teoretiska överföringshastigheten 480Mbit/s. Jag har inte mätt på vad det blir i praktiken men det blir bra mycket mer än med USB1:s maximala 11Mbit/s. Skulle tro att mina kort sätter gränserna (eftersom långt ifrån alla är UltraII/ExtremeIII).
 
fhe skrev:
Med usb2 i full hastighet så är den teoretiska överföringshastigheten 480Mbit/s...

USB 2.0 vid full hastighet (full speed) ger en maxial överföringshastighet på 12 Mb/s, low speed 1,5 Mb/s och Hi-speed 480 Mb/s.

Bara för att det är en USB2.0-enhet betyder det inte att den automatiskt har stöd för Hi-speed (480Mb/s). Det är till och med vanligast att de endast har stöd för low- och full-speed.
Så läs noggrant i specifikationerna om ni har krav på hög överföringshastighet.

IEEE 1394 (Firewire) är också ett bra alternativ. (400/800 Mb/s)
 
Senast ändrad:
Firewire 800, finns den ens som kortläsare och om den gör kommer man verkligen att kunna utnyttja dess hastighet fullt ut? Ser på robgalbraith att ett San Disk 2 GB extreme III kommer upp i nära 13 MB/sec som därmed är det snabbaste kortet i deras Lexus läsare (jag vet att San Disk Imagemate- kortläsare läser sina extremekort snabbast men det skiljer inte mkt).

Förresten är det någon som har ett San Disk Extreme III 2GB och kan avläsa vad det står för sifferkod (code stamp) på sidan av kortet. Enligt http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6133
så är USA-kortet snabbast. Min är inte från USA, så jag har väl något billigt...skräp?.
 
Senast ändrad:
andersl skrev:
USB 2.0 vid full hastighet (full speed) ger en maxial överföringshastighet på 12 Mb/s, low speed 1,5 Mb/s och Hi-speed 480 Mb/s.

Bara för att det är en USB2.0-enhet betyder det inte att den automatiskt har stöd för Hi-speed (480Mb/s).
Naturligtvis är det så, men var såg du att jag syftade på "USB2 Full Speed"? Jag skrev "full hastighet" och menade just när hastigheten är som snabbast och inget annat, hade jag syftat på delen av specifikationen hade jag naturligtvis inte direktöversatt den.
Givetvis hade jag kunnat skriva "Med usb2 i högsta hastigheten" också (och då hade du kanske t.om kunnat direktöversätta det och varit nöjd).

Det är till och med vanligast att de endast har stöd för low- och full-speed.
Det där stämmer när det gäller kameror, knappast när det gäller kortläsare.

Firewire tillför i sammanhanget i princip ingenting alls utöver sämre utbud och högre priser.
 
fhe skrev:
Naturligtvis är det så, men var såg du att jag syftade på "USB2 Full Speed"? ...

Mitt syfte var inte att märka ord. Syftet var att tydliggöra att det inte behöver gå snabbare bara för att det står USB 2.0 på prylarna. Om någon läser ett inlägg där det står "USB2 ger i full hastighet 480Mb/s" och sedan läser sitt (engelska) datablad där det står USB 2.0 full speed, kan de lätt förledas att tro att deras enhet klarar 480Mb/s.

Det där stämmer när det gäller kameror, knappast när det gäller kortläsare.

Många använder sin kamera som "kortläsare" Men som du säger, det gäller oftast inte dedikerade kortläsare. Inte heller externa hårddiskar, DVD-brännare etc.

Firewire tillför i sammanhanget i princip ingenting alls utöver sämre utbud och högre priser.

Firewire är ett alldeles utmärkt alternativ för många som har en lite äldre (före USB 2.0) laptop. De var ofta utrustade med både Firewire och USB 1.1-portar.

En PCMCIA (PC-card) till minneskortadapter är också ett alternativ om man endast har en USB 1.x-port i sin laptop.
 
andersl skrev:
Många använder sin kamera som "kortläsare"
sant men nu handlade tråden just om att använda en kortläsare istället för kamerana för att få högre hastighet.
Firewire är ett alldeles utmärkt alternativ för många som har en lite äldre (före USB 2.0) laptop. De var ofta utrustade med både Firewire och USB 1.1-portar.
"ofta" är väl att ta i, top-modeller (av någon anledning dock sällan från IBM) och Apples iBook/Powerbools men i övrigt tycker jag firewire lyste med sin frånvaro på laptop-sidan för 3-4 år sedan (dvs innan USB2 började bli mer regel än undantag). Problemet med att låga volymer ger dyra prylar jämfört med USB2-tillbehör utan att för den skull resultera i något som är märkbart bättre för detta ändamål kvarstår dock.

En PCMCIA (PC-card) till minneskortadapter är också ett alternativ
Absolut, kostar oftast inte heller mer än 50-100 spänn. Nackdelen är väl främst att de oftast inte är multi-läsare.
 
Johan skrev:
Förresten är det någon som har ett San Disk Extreme III 2GB och kan avläsa vad det står för sifferkod (code stamp) på sidan av kortet. Enligt http://www.robgalbraith.com/bins/mu...p?cid=6007-6133
så är USA-kortet snabbast. Min är inte från USA, så jag har väl något billigt...skräp?.

Jag har nog också billigt skräp då för på min står det BE05084YB Made in China på...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.