Annons

trött på min gamla olympus

Produkter
(logga in för att koppla)

nhour

Ny medlem
såhär är det, jag har en olympus e-500 med ett ZUIKO DIGITAL 17.5-45mm 1:3.5-5.6 objektiv i ägo.
generellt har jag faktiskt inte fotat med den på evigheter, mest för att jag har haft en liten fotosvacka.

men nu har jag jobbat i en studio där jag arbetat med en nikon d700, och boy, vilken skillnad på bildkvalité (vilket inte är så överraskande med tanken på prisskillnaderna osv)

nu går jag dock i tankarna att starta upp ett eget företag och sluta på den nuvarande studion, mest för att deras filosofi när det kommer till foto inte stämmer in med min egna.

så då måste jag verkligen uppgradera min utrustning!

så frågan är om jag ska satsa på en helt ny olympuskamera (jag gillar känslan i handen av olypmusarna), eller en helt ny kamera i, låt oss säga, nikon-serien, eller om jag ska lägga mer vikten på bättre objektiv?

Ja du,
Det är en del frågor som dyker upp när du säger att du skall fotografera i egen regi.

Har du tänkt vad du skall fotografera?
Vilken kundkrets tänkte du inrikta dig på och vilka krav ställer dessa kunder?
Hur hittar du kunderna/ hur hittar kunderna dig?
Vad har du för konkurrens och vad skall du göra för att dina presumtiva kunder skall välja just dig?
Vad har du för buffert för de där tidsperioderna då du inte har några uppdrag men du fortfarande måste leva och betala räkningar?

Fundera lite på detta och gör en enkel budget så får du en bättre bild över vad du har att spela med och vilken typ av kamera du behöver. Mer information hittar du på
http://www.skatteverket.se/fordigso...yforetagare.4.906b37c10bd295ff4880003710.html

Där du även kan länka vidare till Tillväxtverket som har en del nyttig läsning.

När det sedan gäller kamerainvestering så har du en hel del att välja på. Samtliga märken har kameror som kan leverera utmärkta bilder och det gäller mer att hitta en kamera som du trivs med, har råd med och som du fullständigt behärskar. Du skriver att du har jobbat med en D700 och det är förstås lockande men alltför många pixlar och alltför stora sensorformat kräver dyra objektiv. Sedan får du inte glömma många lever gott på att leverera bilder från kameror med mycket mindre format och pixelupplösning.

Man blir inte rik på stora inkomster utan på små utgifter så satsa på något som ryms i din budget. Skulle du få ett uppdrag som kräver extrem upplösning så finns det alltid en hyresmarknad att använda. Om du jobbar på klokt och eftertänksamt så sitter du kanske om några år med en stor och stabil kundkrets och en H4D som går varm varje dag.

Gillar du kort skärpedjup och bra brusegenskaper så är en större sensor det enklaste och billigaste sättet att nå bästa resultat. Gillar du däremot små kameror och oftast ändå bländar ner för stort skärpedjup, så finns det nog ingen större anledning att byta från Olympus.

...men alltför många pixlar och alltför stora sensorformat kräver dyra objektiv.
Detta vill jag påstå är en myt. Det är snarare billigare med bra objektiv till större sensorformat och större pixlar. Undantaget är om man är hysteriskt besatt av hörnskärpa hos vidvinkelobjektiv vid stora bländaröppningar. Men där har de mindre sensorformaten ofta inget att erbjuda ändå.

Detta vill jag påstå är en myt. Det är snarare billigare med bra objektiv till större sensorformat och större pixlar. Undantaget är om man är hysteriskt besatt av hörnskärpa hos vidvinkelobjektiv vid stora bländaröppningar. Men där har de mindre sensorformaten ofta inget att erbjuda ändå.

Jag håller med, framför allt om man klarar sig med begagnade prylar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar