Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trög zoom på Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbe

Aktiv medlem
Jag köpte ett Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED i veckan begagnat. Jag upplever att zoomen stakar sig. Den flyter liksom inte på alls. Den stannar när man zoomar. Är det någon som har detta problemet eller är helt enkelt denna zoomen sådan här eller har jag fått ett dåligt exemplar. Väldigt tacksam för svar!

Detta är tyvärr generellt för den här gluggen och det blir inte bättre med åren. Jag provade ett nytt ex för en tid sedan och den fungerade nästan bra.. men vem vet hur den är om ett år?
Grymt synd på en annars trevlig optik. Brännviddsändringen vid fokusering är ju en annan jättebrist...

Välkommen, snart pajjar den helt! Min höll på sådär, för att till slut fastna vid 24mm för gott. Jag har också läst en tråd där någon hade exakt samma problem, det vill säga att den till slut fastnade vid just 24mm.
Antagligen är det klackar och spår i zoom-mekaniken som helt enkelt slits ut, då de är av plast. Egentligen är väl detta ett tillverkningsfel, så det kanske man kan få ut av garantin för sådant, som är 2 eller 3 år nu för tiden. Det kan ju inte gärna vara meningen att zoomen ska slitas ut.

jag funderade på ett sådan begagnat, men ett av dom jag tittade på hade problem med autofocus. Den låste liksom aldrig på målet. tycker man hör mer oc mer problem om denna glugg, verkar bra optiskt men inte samma kvalitet mekaniskt.

man kanske ska börja leta nåt annat. En sån sak som att AF inte låser på målet låter ju dyrt att åtgärda, hur det är med dom tröga vet jag inte,

Garantitiden ut ungefär!

Det finns fina datorer idag och mjukvaror som gör att fabrikanterna kan räkna ut nästan på dagen hur länge (efter att garantin upphört) grejorna skall hålla. Det finns inget medlidande!

Skall man köpa optik idag så är det bara de mest exklusiva grejorna som det är värt att lägga pengarna på, eller begagnat... Det finns gamla fina slitvargar som jag inte tror det finns någon normalanvändare som kommer att kunna slita ut. Nikkor17-35/2,8 , Nikkor35-70mm/2,8 skjutzoom, Nikkor80-200mm/2,8 skjutzoom, vad gäller Zoom och 24mm/2,8 , 28mm/2,8 , 35mm/2,0 50mm/1,8 , 85mm/1,8 när det gäller fasta optiker. De andra är förgängliga på kort eller lite längre sikt. De nya har ingen borgen för att de skall hålla längre än uträknat...

Re: Garantitiden ut ungefär!

Maxieboy skrev:
Skall man köpa optik idag så är det bara de mest exklusiva grejorna som det är värt att lägga pengarna på, eller begagnat...
Så om man inte är rik som ett troll så ska man hålla sig borta från fotografering? Märklig inställning.
Det är klart att 18-70 inte håller lika länge som en glugg med mekanik av metall, men i de flesta fall håller den säkert i många år, och då kan man sen med gott samvete kassera den om den pajjar.
Det viktiga är nog att känna ordentligt med avseende på glapp och sånt om man köper begagnat. Jag hade oturen att skiten började krångla samma månad som jag köpt det, och sen var den kass efter ytterligare en månad. Men å andra sidan köpte jag den för 2000:- och sålde den som halvdefekt för 1000:-, så det var ingen brakförlust i alla fall.

Provade du den inte innan du köpte den, eller har den blivit så där strax efter ?

Ni som funderar över begagnat köp, om ni inte har möjlighet att testa prylarna på plats hos säljaren använd payson eller liknande tjänster, då har ni en möjlighet att testa prylarna innan ni godkänner köpet.

kent.

Min 18-70 fungerade helt klanderfritt under det året jag hade den.

Jämn och fin zoomring...

Tack för alla svaren. Kul att alla engagerar sig.
Jag är kanske lite kräsen och tycker att den är lite trög. Men den fungerar ju än så länge.

Svårt att testa sakerna innan men tack för tipset Kent.

som tur är så har jag inte märkt några problem med mitt än, men det kan ju hända att det dyker upp i framtiden. så för att slippa såna här problem så kanske man borde börja med enbart fasta objektiv istället ;)

Det är ju som med allt annat. Om några få har problem så får sakerna plötsligt dåligt rykte. Precis som felfokuserande tredjepartsobjektiv. Det räcker med att ett objektiv av 100 fokuserar kass för att det ska märkas på forum runtom i världen, och plötsligt tror man att det är ren skit.
18-70 är säkert dödsbra, om man slipper problem, vilket man med största sannolikhet gör.

Don't worry, be happy! ;-)

18-70 kitzoom

Jag köpte en 18-70 kitzoom beg för ett drygt år sedan. En utmärkt lins, men efter c:a ett år så fastnade zoomen ibland kring 24mm. Hade tyvärr lyckats supa bort kvittot så det blev att betala reparationen på 500kr (inte mycket att orda om) och därefter funkar det perfekt igen. Det är tydligen en invändig stoppskruv som på en del ex inte har tillräckligt med stopplack som gör att skruven gängar ut och låser zoomen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar