Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trög laddning av Tethering / Direktfångst

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, och det har du ju redan såvitt jag förstår, men med ett prestandaproblem. Du använder USB. Ska man köra FTP så måste man ha en nätanslutning (ethernet eller WiFi) och till det behöver du ett dyrt tillbehör.

Jag tror att det bästa är att du tar reda på om det går att bara skicka JPEG-filen till Lightroom med tjudrad ("tethered") kamera. Med EOS Utility går det som sagt, så det kanske är enklast att använda det programmet istället (du har det ju på CD/DVD-skivan som följde med kameran).
 
Tack för alla bidrag i diskussionen !
Lite klokare har man blivit på förutsättningarna och teknikens möjligheter och begränsningar.
 
1) Se till att Macbooken inte är i något strömsparläge som drar ner prestandan.
2) Anslut nätadaptern.
3) Se till att Macbooken inte stryper prestandan pga överhettning, ställ den på en kylplatta med fläktar.
4) Uteslut att det är något problem med USB-kabeln.
5) Fota in i Capture One Pro i stället.
6) Skaffa en bättre dator.

När jag fotar RAW med 5D mk2 till Capture One Pro på min drygt tre år gamla laptop och tar en seriematning om 10 bilder så är alla bilderna på datorn ca 7 s efter sista bilden är tagen. Efter ytterligare ca 6-7 s till har jag valfri bild uppe på skärmen.
Vid mer normal studiofototakt, låt säga 3 bilder på 3 s, så förs bilderna över i samma takt som jag fotar och sen tar det inte mer än ca 5 s för att få upp valfri bild på skärmen. Det skulle säkert gå en aning snabbare med en ny dator men det funkar bra för vanligt porträttfoto i studio.
 
1) Se till att Macbooken inte är i något strömsparläge som drar ner prestandan.
2) Anslut nätadaptern.
3) Se till att Macbooken inte stryper prestandan pga överhettning, ställ den på en kylplatta med fläktar.
4) Uteslut att det är något problem med USB-kabeln.
5) Fota in i Capture One Pro i stället.
6) Skaffa en bättre dator.

När jag fotar RAW med 5D mk2 till Capture One Pro på min drygt tre år gamla laptop och tar en seriematning om 10 bilder så är alla bilderna på datorn ca 7 s efter sista bilden är tagen. Efter ytterligare ca 6-7 s till har jag valfri bild uppe på skärmen.
Vid mer normal studiofototakt, låt säga 3 bilder på 3 s, så förs bilderna över i samma takt som jag fotar och sen tar det inte mer än ca 5 s för att få upp valfri bild på skärmen. Det skulle säkert gå en aning snabbare med en ny dator men det funkar bra för vanligt porträttfoto i studio.

Den enda av dina punkter som skulle ge mig nått är punk 5 då.
Punkt 6 gäller väl inte mot din gamla laptop iom att jag har en ny MBP.
Punkt 1-3 är inte relevanta. Den blir bara varm när den kör video, inte annars iom att den kyler sig i aluminumchassit.
Ska fundera på Capture One pro, har aldrig testat det.
 
Som sagt, prova med EOS Utility. Det programmet har du ju redan.

Tack PMD, laddade ner senaste versionen nu och det funkar ju klockrent och snabbt och jag kan ha ett maximerat fönster där senaste bilden visas konstant. Drog av 10 bilder snabbt och det var inte många sekunder så hade jag sista bilden på skärmen. Och då körde jag endast RAW filer.(man kunde ju välja att köra dubbelt och bara överföra jpg som sagt)
Det får bli så vid fotografering nästa gång med import i Lightroom efteråt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.