Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trög arca swiss kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Nyman

Aktiv medlem
Hej!
En av mina arca kulleder har blivit trög.
När jag lossar på spärrskruven så är kulan mycket trög men efter lite "gymnastik" så går den lätt igen.

Har någon annan haft samma problem med sin arca?
Hur löste ni det på ett bra sätt?

MVH
Magnus

Jag har för mig att i spärrskruven så finns en liten insexskruv där man justerar tröghet. Testat den!?

Hur gick det med din kulled Magnus?
Jag upplever nu samma sak, det går inte att få min Arca Swiss B1 att gå lättare än från ca 7:e åtdragningssiffran, och utan "gymnastik" går den ofta ännu trögare.
Någon annan som vet något?
Om det har att göra med fabrikationsfel så kan jag informera att jag köpte den ny hos Isarfoto i södra Tyskland i feb 2006.
/Thomas

Nu har jag inte B1, utan Z1, men den har en motståndsratt, som man ställer in där man vill ha minsta motståndet. Är det inte som David säger, att det är en justeringsfråga?

Jag fick problem med min B1 efter flygresa där jag checkade in kulleden. Tydligen kan vibrationerna göra att den låser sig. Problemet började omgående efter flygresan. Min kula går ibland knappt att rubba trots att låsratten är helt öppen. Det finns en liten ratt på låsratten, men den gör för mig ingen skillnad. Det är ett känt problem för Arca Swiss.
Ett tips jag fick på nätet är att låsa kulleden och sedan fortsätta dra i ratten så att den överlåses och sedan öppna. Det fungerade hyffsat för mig ett tag, men nu är det låst igen. Mycket störande när man ska fota.

mvh Johan

I den lilla låsskruven i åtdragningsvredet har jag ingen insexskruv. Har någon annan det i sin B1?
Det borde vara så att åtdragningen inte fjädrar eller går tillbaka som den ska när man öppnar.
Är detta det ökända Arca-Swiss-problemet med låsning av kulleden? Jag trodde att det "problemet" gällde totallåsning.
I så fall önskar jag en detaljerad beskrivning av hur man ska "låsa upp".
Annars har jag nu tagit bort kulleden från stativet och hittar några skruvar som man kan öppna i botten. Har någon öppnat kulleden underifrån och gjort egen service av innanmätets komponenter?
Tack!
/Thomas

Fixat!
Man trycker helt enkelt snabbfästes-plattan nedåt (trycker ihop kulleden) så släpper det. Dock var det inte så från början så jag får testa vidare om det kan mjuka upp sig.

Jag har märkt samma förbättring av kulleden när jag tryckt snabbplattan nedåt, då lossnar den, men låser sig lite senare igen. Att trycka den nedåt har varit min lösning under större delen av våren. Att överlåsa den fungerade också, men inte längre. Har egentligen inte något råd för att få den återställd. Håller sig din kulled utan att låsa sig nu Thomas?

Vanligaste problemet med Arca B1 är att en tryck-skiva i plast expanderar efter en tids användning och kärvar/låser i cylinderväggen i fästet.

Det är enkelt att skruva isär och fixa problemet.

Demontera bulten som håller plattan/fästet (tror det var 11mm eller 12mm)
Lossa undre plattan med 3st stjernskruvar.
Demontera aluminium ringen genom att sätta press med en mejsel under i från.
ta ur den rund aluminium plattan
Lossa låsringen med en låstång.
ta ur plåt plattan med ett runt hål i
ta nu bort brickan som sitter i änden på stora justerratten med en liten mejsel
(blank aluminium platta som sitter limmad på änden av justerratten)
skruva ur den lilla insex-skruven.
notera siffrorna på gradskalan på ett papper och ta bort ratten.
notera hur långt muttern sitter på den gängade tappen (räkna gängor eller mät) notera på pappret.
skruva bort den gängade tappen med en skiftnyckel
den svarta täck brickan lossnar samtidigt.
lyft nu ur spännklossarna som sitter på den gängade axeln invändigt, notera att dom avfasade kanterna ligger neråt.
Demontera den lilla insex-bulten som sitter ovan där den gängade tappen satt. (finns bara en liten insex så den går inte att missa :)
skruva ut den minsta ratten/justeringen tills den tar stopp, för att den INTE ska sticka in i cylindern.
Lyft ur den första plastskivan med avfasade upphöjningar ur cylindern.
Tryck nu på kulan så du pressar ur den sista plastskivan som trycker mot kulan ur cylindern.

Här är problemet, plastskivan som trycker mot kulan har svält och sitter väldigt tajt mot cylinderväggarna.
slipa av kanten runt skivan i olika steg med ex sandpapper, den ska löpa fint men inte för lätt.
(det är därför kulan fungerar igen när man pressat fästet/objektivet neråt vid användning)

När du är nöjd så smörjer du in cylinderväggen och plast skivorna med lämpligt fett (jag använder vanligt konsistensfett och det fungerar för mig)

Montera nu ihop delarna igen.

I något fall har jag sett att det lossnat små bitar och lagt sig i mellan kulan och plast-skivan som orsakat att kulan låst sig eller kärvat, ibland går den att rädda och ibland inte...

Hoppas det kan hjälpa någon av er.

Hej,

Jag fick samma problem som du att min kulled blev trög efter några års andvändning. Vid tryck av platta ner släppte trögheten men återkom så fort man drog åt.
Jag skickade ner den till Arca via digitalpedagogen som inte tog något betalt förutom frakt. Nu är kulleden hellt perfekt. Arca har livstids garnanti på sina kulleder.

http://www.digitalpedagogen.se/

Lycka till

Markus

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto