Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tråkigt med fotoförbud på Palace Springbreak (Kalmar)

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Jag tycker att det är tråkigt att man inte kan få ta med sig kameran in på en så liten "festival" som Palace Springbreak om två veckor här i Kalmar. Marit Bergman, Moneybrother m.m. kommer spela. Jag skickade ett mail till han som har hand om det men han sa bara att det inte var möjligt, man kunde inte få tillstånd att ta med en systemkamera in på området...

Varför är det så farligt?! Jag menar, är det inte jobbigare med en massa folk med små digitalare som bränner iväg en massa blixtar hela tiden, än någon eller några få med systemare som kör utan blixt (ingen idé ändå med blixt...)?

Ville bara skriva av mig lite, skulle gärna ta med kameran in...
/Jeppe

Som regel är det skivbolagen som ställer dessa krav. De är rädda för att det trycks planscher, tröjjor mm med bilder på artisterna. De vill ju tjäna alla pengar själva. Sedan tycker se att allt blixtrande stör.

Men största anledningen tror jag är att det har blivit en branch-standard. Man har nog inte tänkt igenom det så noga.

Samtidigt finns det artister som Lars Winnerbäck som har ett album på sin sajt med bilder som fansen tagit. Lars W är själv rätt fotointresserad. Kör Nikon... :(

Själv har jag tagit en del bra bilder på Marit Bergman, men de hittar jag inte nu. Det var på en enskild spelning, det brukar vara lättare att få plåta då.

Malmöfestivalen är et bra ställe om man vill plåta artister. Eftersom allt är gratis är det också tillåtet att plåta.

Jag var och plåtade på ett arrangemang med både Marit Bergman och Håkan Hellström, på Metropol i Hultsfred för nåt år sedan, inga problem. Det kan ju vara så att om du inte frågar så kanske ingen säger nåt? Om man frågar så får man nästan alltid nej. Kan du bara få med dig kameran in och agera avslappnat så kommer nog ingen fråga dig när du väl är inne. Alla kommer att tro att du kör professionellt för nån blaska eller så.

Sedan kan jag säga från andra sidan sett så att säga att blixtar stör inte alls när man står på scenen.. det är ju inte som på en presskonferens med Svennis direkt.

Jag säger chansa, bor du i kalmar så kan du ju alltid köra hem med kameran och hämta digitalaren i stället (om du har en). Lycka till!

Ludwig skrev:
Sedan kan jag säga från andra sidan sett så att säga att blixtar stör inte alls när man står på scenen.. det är ju inte som på en presskonferens med Svennis direkt.

Men det stör folk i publiken ibland.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar