Annons

Tråkiga JPG artifakter

Produkter
(logga in för att koppla)

nick_74

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en bild som på en skärm har väldigt tråkiga artifakter i dom ljusa,vita partierna. det liknar dom man får om man klipper högdagrarna.
Det knepiga är att på två av tre skärmar jag kollat bilden på ser den helt OK ut med mjuka tonövergångar.
Är det någon med en bra bildskärm som skulle kunna kolla om felen beror på skärmen eller finns i bilden.

Bilden:
http://www.flickr.com/photos/nick_74...in/photostream

Inte här heller.
Är det bandning du ser på vissa skärmar?
Testa att lägga på lite monokromt brus på bilden och titta på den på nån av skärmarna som ger band.

Fenomenet ser ut som att det blir en skarp och kantig övergång mellan två vita toner, som det kan bli om man sparar JPG med en väldigt låg inställning. det knepiga är att det inte syns på alla skärmar så jag vet inte om det är filen som håller låg kvalitet eller om bildskärmen har något knas för sig.
Bildskärmen jag använde vid redigering var en ny imac 27 tum.
Bildskärmen med "fel" är en DELL precision med win 7.

Ser inget fel på min skärm heller.
Fujitsu Lifebook med HP w2558hc (25 tumsskärm)
Windows VISTA

Ser absolut inget fel på en kalibrerad och profilerad Lacie 319 (som på "sin" tid kostade över 11 kkr i nypris).

Vad är det för inställt färgdjup i datorn som visar bandning?

JPG-artefakter brukar väl inte direkt ge upphov till bandning som jag ser det, utan snarare till "block"-liknande artefakter. D.v.s. som att bilden är uppdelad i många många små block som är ett antal pixlar stora.

Hej!

Tack för svaren, det måste vara något med inställningarna på min dellskärm.
Datorn är inställd på 32 bitars färgdjup

Det värsta jag vet med digitalfoto är problemet med skärmar med olika ljus och färginställningar.
När jag redigerar på min mac så märker jag att bilderna ofta blir övermättade på min PC och då använder jag ändå skärmkalibrator på båda skärmarna :-\

Senast ändrad:
Högerklicka på skrivbordet, välj personalize (längst ner), sedan display settings (igen längst ner).
Vet inte vad det står i svenskt windows, har alltid använt engelskt, men de borde ligga på samma ställe i.a.f.

Det kan ju vara så att skärmen bara är dålig..

Jag sger som de flesta. Inga problem här heller. (Win7 / IE9 / HP LP2475W, samt iMac 8.1 (vad nu den modellbeteckningen betyder egentligen) / Firefox 3.6)

På min relativt dyra (för mig) 10k monitor som kalibreras varannan vecka syns inga defekter alls. Det är en fin bild med vacker mjuk bokeh.

Billigare skärmar, som standar arbetsskärmar < 4000 SEK, tendera ibland att ge de effekter du talar om.

Ser bra ut på min "gamla" HP LP1965.

Möjligen kan det finnas en liten tendens till haloeffekt pga skärpesättning...

Efter lite fler tester kom jag fram till att min bärbara klipper i väldigt ljusa resp. mörka partier.
Det är knepigt eftersom det är något av en värstingmodell med quadro grafikkort.
Den är inställd på 32 bitars färgdjup och kör 64 bitars windows 7.

ANNONS