ANNONS
Annons

Trådutlösare till OM-10?

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalib

Aktiv medlem
Jeppjepp nu har även jag börjat fota lite analogt sisådär, och en kamera de har jag, en fin fin OM-10 som funkar precis som den ska :)

Det är ju bara det att man hade velat leka runt med riktigt långa exponeringar utan att för den delen riskera att skaka till hela kameran. Så en trådutlösare hade suttit fint.

Frågan som nu då ställs är om det finns ngn universalmodell av sådan typ som borde passa min kamera?
Lr om jag måste leta upp "shutter release cable"-original i långtbortistan för att få det att fungera?

Ja i alla fall har OM1an gängat.

110 spänn!
Nu är det väl 20 år sedan jag köpte min men jag gav inte mer än 20-30 kr
Den tappade jag.
Den andra gick sönder.
Och min sista, nuvarande, har jag fått. Fast den har ett automatlås som jag inte riktigt kan med.

Ja i alla fall har OM1an gängat.

110 spänn!
Nu är det väl 20 år sedan jag köpte min men jag gav inte mer än 20-30 kr
Den tappade jag.
Den andra gick sönder.
Och min sista, nuvarande, har jag fått. Fast den har ett automatlås som jag inte riktigt kan med.

Likså är OM-10:an.
Men frågan kvarstår då det ju finns olika grovlekar på gängade mekaniska trådlösare.. hm kanske bäst jag tar å besöker Fotohörnet här i stan å frågar ngn som rent faktiskt kan avgöra genom att titta på kameran vad jag behöver, hepp.

Men frågan kvarstår då det ju finns olika grovlekar på gängade mekaniska trådlösare.
Vem säger att det finns olika gängor på trådutlösare?

Det har jag ALDRIG sett.
Det är irriterande med dagens elektroniska fjärrutlösare. Det går inte köpa en som passar till alla. Dessutom är de väl dyrare än den gamla hederliga mekaniska.

Vem säger att det finns olika gängor på trådutlösare?

Det har jag ALDRIG sett.
Det är irriterande med dagens elektroniska fjärrutlösare. Det går inte köpa en som passar till alla. Dessutom är de väl dyrare än den gamla hederliga mekaniska.

Jodå det finns olika utföranden, dock troligen mest till de aningen mer antika modellerna. Det är främst då själva kontaktytan till kamerans avtryckare som kan varriera - därav viss konfundering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar