Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådutlösare Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)
hazard skrev:
Om du kopplar ihop de yttersta stiften borde slutaren avfyras oavsett fokus (så gör den på alla jag provat på).

Okej, nu när jag har blivit med 7D , så får jag modifiera mitt ovanstående uttalande till att slutaren går att avfyra utan fokusering på alla analoga Minolta AF -kameror jag provat på. På de digitala måste fokuseringsingången vara sluten för att det skall fungera, precis som Niklas skriver.

/Andreas
 
Om man vill kan man skippa kopplingen till den mittersta pinnen på slutarknappen. Då blir det en koppling mindre att hålla reda på.
 
Är det någon som gett sig på att prova den här?

Är lite sugen, men osäker om min ”tummen mitt i handen”-förmåga när det kommer till elektronik kommer att göra det omöjligt.
Helst av allt skulle jag vilja bygga något som passade i någon av elfas askar.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=6708.htm
 
det är ju en färdig fjärrkontroll med?

Man skulle ha fäste på lådan med mottagaren i så man kan sätta fast den i blixtskon eller nåt.
 
hur har det gått? sumpade min trådfjärr o ser att en trådlös skulle kunna bli billigare t o m. Nån som byggt en?
 
Det kan man! Den första knappen låser focus så länge den är nedtryckt och den andra knäpper av bilden när man trycker på den. det är bara att flytta tummen lite. Oftast har man ju kameran på stativ när man vill använda sig av fjärren och då kan man först trycka för focus, sedan trycka på knappen för att ta bilden. Focus blir kvar där du ställt den, även om du släpper knappen.
 
ok, ska ta mig och bygga en sån här trådutlösare nu... men, jag har stött på ett problem... Har en Dynax 5D, och i underkanten av kontakten, alltså på kameran så finns det en lite "bubbla" (se Anders Djerf bild tidigare i forumtråden så är det den där lilla grejen som inte är någon kontakt utan är en liten plastbit) jag får ju inte in kontakten pga den, hur har ni löst detta, har ni filat av en bit på den vita kontakten eller?
 
Jag fick aldrig den vita kontakten till att sitta så jag köpte en bit hylslist istället med 2mm delning. Den sitter mycket bättre. Bild finns på första sidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.