Annons

Trådutlösare Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)
philip svensson skrev:
ok, ska ta mig och bygga en sån här trådutlösare nu... men, jag har stött på ett problem... Har en Dynax 5D, och i underkanten av kontakten, alltså på kameran så finns det en lite "bubbla" (se Anders Djerf bild tidigare i forumtråden så är det den där lilla grejen som inte är någon kontakt utan är en liten plastbit) jag får ju inte in kontakten pga den, hur har ni löst detta, har ni filat av en bit på den vita kontakten eller?
Generell lösning på alla sådan problem; Fila på lösningen så blir den bra! En sats nålfilar är guld värd.
 
japp, ska ta och fila... sedan såg jag någon smart tråd på dyxum (är inte 100%) men där han hade gjort den här pc-cd-rom kabeln liten och kopplat in den i en ljudsladd så att man kan använda ljudsladdar som förlängningssladdar... det hade ju jag med tänk att göra nu, det var smart, då slipper man ju ha bestämt längd på kabeln... frågan är hur ofta man får användning för en typ 10 meters trådutlösare... någon som har någon idé om när det kan vara bra att använda det mer än när man vill skrämma någon med en blixt? :)
 
Beställde lite från ELFA och ska bygga mig en trådutlösare.. hur jag än letat har jag inte kunnat hitta nån brytare som sluter två kretsar om man vill. Så det här är min spec :p
(jag har redan krympslang om det skulle behövas)

Nu återstår att se om det är möjligt att få ihop fjärren som jag tänkt mig ;)
 

Bilagor

  • trådutlösare.jpg
    trådutlösare.jpg
    16.2 KB · Visningar: 169
Flaggskepp skrev:
Beställde lite från ELFA och ska bygga mig en trådutlösare.. hur jag än letat har jag inte kunnat hitta nån brytare som sluter två kretsar om man vill. Så det här är min spec :p
(jag har redan krympslang om det skulle behövas)

Nu återstår att se om det är möjligt att få ihop fjärren som jag tänkt mig ;)

Vad ska du använda för kontakter i lådan? För det finns väl inga i lådan?
 
sunderlux skrev:
Vad ska du använda för kontakter i lådan? För det finns väl inga i lådan?

Finns det inte? De två inbyggda knapparna i sig borde väl ha en slutande funktion som sedan kan kopplas till ett kretskort eller direkt till kabeln. Det är iallafall vad jag hoppas på.

Nu blir jag nervös, har du erfarenhet av den lådan (fjärrkontrollen) jag köpt eller utgick du ifrån att det var en helt tom låda?
 
Senast ändrad:
Nu har jag fått hem grejorna, knapparna var visst bara en lös plastbit med två pluppar undertill, den lär inte funka för mig =/

Blir till att köpa en annan låda och bygga in knappar istället. Aja..
 
Nej jag visste inte hur det såg ut i lådan, men det stod att det skulle passa med ett litet kretskort i den, därför trodde jag inte att det skulle finnas några kontakter.

Men det fixar du nog.
 
Själva fjärren jag köpte verkar svår att dra in en kabel i, rätt hopplöst tror jag nästan.. den var 14mm på _tjockaste_ stället och mycket smalare i kanterna, det gör det svårt att föra in kabeln. går ju att fiffla med tåtarna istället, men det känns lite osostifikerat ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.