Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådløs utløsare eler inte, det ær frågan...

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
den trådløsa ær ju næstan hælften så dyr som den med sladd. sladden ær æven bara 50 cm vilket verkar lite lite. ska man fota sig sjælv på lite avstånd biter man ju i græset.

ska jag køpa en trådløs istællet? 205 kr ær ju inget pris før en plastbit...

Skall du ta nattbilder på över 30 sek fungerar inte den trådlösa till det...

Att fota sig själv eller kunna springa runt och fixa till det man skall fota, funkar det trådlösa helt OK...

då blir det nog en trådløs tror jag. fotar mest blommor och annat stilla.
tænkte det kunde vara kul att kunna vara med sjælv på några bilder också nær man ær ute o reser. då kan det vara bra att vara en bit længre æn 50 cm från kameran och man slipper se tråden.

vet du något om ræckvidden på en trådløs?

Jag testade lite snabbt räckvidden. Min lägenhet är 12 m från yttervägg till yttervägg och på ca 10 m avstånd funkade det bra om jag stod framför kameran.
Enligt manualen sid 61 är räckvidden ca 5 m framför kameran.

Den trådlösa fungerar ej med självutlösaren i läge 2s med spegeluppfällning, om du vill använda det läget så måste du ha trådfjärren (eller köra utan fjärr).

Hälsar
R

Pentax *ist DS har två val med fjärrkontroll, dels att slutaren utlöses omedelbart och dels fördröjning med 3 sek. Finns i Fn-menyn.
Sedan finns två val med självutlösare, 12 sek och efter 2 sek med spegeluppfällning.

Kan man använda fjärrutlösaren till självutlösaren alltså?

Den trådbundna funkar med 2 och 12sek.
12sek självutlösare(och kanske 2sek om man är snabb) kan man använda utan fjärr/tråd till tex självporträtt...

Roland Mabo skrev:
Den trådlösa fungerar ej med självutlösaren i läge 2s med spegeluppfällning, om du vill använda det läget så måste du ha trådfjärren (eller köra utan fjärr).

Hälsar
R

Det betyder væl antagligen att det inte går med længre autotider heller då?

Trådfjärren agerar som en ersättning för slutaravtrycket och har samma funktioner. Däremot, vill man använda en trådlös fjärr så måste man ställa in kameran för att ta emot signalen för trådlös fjärr - och det görs i samma meny som man slår på självutlösaren. Så trådlös fjärr och självutlösarens funktioner går ej att välja samtidigt. Med trådfjärr är det inga som helst problem.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar