Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlöst blixtsystem Canon 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Pickamela

Aktiv medlem
Hej

Jag hobbyfotar och tar en del porträtt till tidningsartiklar (ideella medlemstidningar). Jag skulle vilja ha tips på vad jag ska köpa för blixtsystem till en Canon 30D för det syftet. Jag förstår att ett trådlöst system drar iväg i kostnad, ska jag istället nöja mig med en bra blixt att sätta på kameran? Jag tar de flesta av mina bilder i stående format, påverkar en monterad blixt det?

Jag kan ingenting om blixtsystem och glömmer bort mer och mer teknik ju mindre jag fotar, så jag vill ha en enkel lösning som jag kan förstå mig på hyfsat snabbt. Har fått tips om Pocketwizards och Speedlites men vet inte hur man ska kombinera ihop allt man köper. Är det möjligt att lägga endast 3-4000kr och få en bra lösning?

Michaela

Försöker puffa för mitt ämne igen, lite tråkigt att inte få några svar än.

Har kikat på en Canon Speedlite 580ex II nu och kanske kombinera ihop den med en pocket wizard. Men ibland har jag sett att folk frågar hur många pocket wizards man ska ha. Räcker det inte med EN när man har bara kameran och blixten som man vill trigga utan kabel?

En Pocketwizard kan inte prata trådlöst med varken din blixt eller din kamera, bara med en annan Pocketwizard, och därför behöver du två stycken. Dessa två pratar sedan med kameran via din kameras blixtsko, respektive via en synkkabel med adapter för din blixts fot med din blixt. Däremot pratar de trådlöst med varandra!

De är inte billlga i Europa, och utan att ha använt dem så kan jag inte riktigt se att de är värda sitt pris, särskilt som du inte tänker ha dem alltför långt ifrån varandra (de lär ska klara 500 fot). Kanske en Elinchrom Skyport Universal kunde vara något? De kostar per par nästan hälften av vad en enda Pocketwizard kostar, och det du går miste om är något kortare räckvidd (150 fot har jag för mig), inte lika många olika kanaler (villket bara spelar roll om man är många som plåtar på samma plats), samt att de inte klarar riktigt lika korta slutartider. Mina brukar klara ner till 1/200, och jag har för mig att jag provat med 1/250 också, men Pocketwizard garanterar visst 1/250. Borde väl inte ha så himla stor betydelse för porträtt.

Annars kan du köpa en ir-sändare från Canon, kostar som en enda Pocketwizard, som pratar trådlös TTL med en 580 EXII, det kan varken Skyport eller Pocketwizard. Sedan finns det jättemånga billigare trådlösa ir-sändare, men de ger inte heller TTL.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar