Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
trådlös sb800
- Trådstartare hbg-bild
- Start datum
johan.morck
Aktiv medlem
NEJ, tror faktiskt inte det. MEN å andra sidan så är det väl i alla fall förutom i SU-4 läget som det bara handlar om förblixtar. Dvs de bidrar inte i exponeringen (bara sb-800) i exponeringen. Jag är ingen proffs på SB-800 men jag tror det är så.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Vilken utrustning har du och ungefär hur behöver du att det funkar?
Precis som Johan säger så finns det olika lägen. "SU-4"-läget går ut på att din SB-800 känner av när en annan blixt tänds respektive släcks och SB-800:an "följer efter". Sålunda bidrar båda blixtarna till exponeringen. Alltså inte det du vill ha.
Sen har du vanlig Master/Remote enligt CLS. Då kan en blixt vara master och din SB-800 remote. Masterblixten måste inte bidra till exponeringen utan kan vara inställd på att bara styra sina remotes. Det gör den iofs med blixtar men det sker innan slutaren öppnas. Den skickar då kontroll sekvenser i tur och ordning till alla grupperna med blixtar och ber dem dra av en förblixt så att kameran kan mäta. Därefter drar den av en styrsekvens för att berätta för blixtarna som är remote hur kraftig slutgiltig inställning de ska ha. Sen bränner hela paketet av. Detta förfarande tar dock en kort stund, inte lång, men inte försumbar. Det rör sig om bråkdelen av en sekund. Jag tycker det tar för lång tid och kör hellre med kabel om jag kan, har fått motiv som ryggat tillbaka/blinkat på mät-/kontrollblixtar och missat bilden.
Har man tex en D70 så innebär "Commander" på den inbyggda blixten att den inte bidrar utan bara styr en extern blixt. Har du en kamera utan inbyggd blixt (läs: D2X) så borde det vara möjligt att använda en SB-800 på kameran som master och ställa in i menyn på den att den inte ska utlösa sin egen blixt. Har inte testat detta själv då jag "bara" har en SB-800 till min D70.
Det finns ett annat sätt att köra trådlöst, som inte innebär någon annan blixt, och det är att skaffa någon form av radiotriggning, till exempel PocketWizards. PW är mycket dyra och du förlorar i-TTL, men kan styra blixtar över mycket stora avstånd (och har några andra finesser). Men jag skulle nog inte rekommendera detta om du inte vet att du behöver PW.
Ytterligare ett sätt är att överge idén med trådlöst och skaffa sladdar. Jag brukar köra med en SC-29 för att få min SB-800 från kameran men ändå bibehålla all automatik. Det finns längre sladdar och tillbehör att köpa om man nu vill ha större avstånd. Men, som de flesta originaltillbehör, så är de ju inte billiga...
Precis som Johan säger så finns det olika lägen. "SU-4"-läget går ut på att din SB-800 känner av när en annan blixt tänds respektive släcks och SB-800:an "följer efter". Sålunda bidrar båda blixtarna till exponeringen. Alltså inte det du vill ha.
Sen har du vanlig Master/Remote enligt CLS. Då kan en blixt vara master och din SB-800 remote. Masterblixten måste inte bidra till exponeringen utan kan vara inställd på att bara styra sina remotes. Det gör den iofs med blixtar men det sker innan slutaren öppnas. Den skickar då kontroll sekvenser i tur och ordning till alla grupperna med blixtar och ber dem dra av en förblixt så att kameran kan mäta. Därefter drar den av en styrsekvens för att berätta för blixtarna som är remote hur kraftig slutgiltig inställning de ska ha. Sen bränner hela paketet av. Detta förfarande tar dock en kort stund, inte lång, men inte försumbar. Det rör sig om bråkdelen av en sekund. Jag tycker det tar för lång tid och kör hellre med kabel om jag kan, har fått motiv som ryggat tillbaka/blinkat på mät-/kontrollblixtar och missat bilden.
Har man tex en D70 så innebär "Commander" på den inbyggda blixten att den inte bidrar utan bara styr en extern blixt. Har du en kamera utan inbyggd blixt (läs: D2X) så borde det vara möjligt att använda en SB-800 på kameran som master och ställa in i menyn på den att den inte ska utlösa sin egen blixt. Har inte testat detta själv då jag "bara" har en SB-800 till min D70.
Det finns ett annat sätt att köra trådlöst, som inte innebär någon annan blixt, och det är att skaffa någon form av radiotriggning, till exempel PocketWizards. PW är mycket dyra och du förlorar i-TTL, men kan styra blixtar över mycket stora avstånd (och har några andra finesser). Men jag skulle nog inte rekommendera detta om du inte vet att du behöver PW.
Ytterligare ett sätt är att överge idén med trådlöst och skaffa sladdar. Jag brukar köra med en SC-29 för att få min SB-800 från kameran men ändå bibehålla all automatik. Det finns längre sladdar och tillbehör att köpa om man nu vill ha större avstånd. Men, som de flesta originaltillbehör, så är de ju inte billiga...
johanjajja
Aktiv medlem
Med d200 kan man styra sb-600/800 både utan och med den inbyggda blixten.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Jag glömde säga att Nikon har utannonserat det nya blixtsystemet för makrofoto. Masterenheten där SU-800 (alltså inte SB utan SU) kan tydligen styra såväl SB-800 och SB-600 som den nya småblixtarna SB-R200.hbg-bild skrev:
Tack för bra svar ! Vill kunna utlösa en sb 800
utan annat blixtljus och utan sladd , som alltid är i vägen !! Vill kunna behålla TTL odyl. Andvänder D2X
SU-800 kör med IR så visserligen finns där "blixtar" i någon mening men de syns inte. Sålunda bör du kunna sätta en sådan på din D2X och styra en SB-800. Du bör dock få samma fördröjning som om du hade styrt den med en annan SB-800. Har ingen aning om den finns för leverans i skrivande stund.
Mig veterligen är detta det enda som i dagsläget skulle funka om du inte väljer vill styra med "vanlig" blixt (dvs SB-800) eller ha sladdar. Detta med reservation för att det kan finnas en tredjepartslösning som ger dig fullt bibehållen (i-)TTL, men jag tvivlar på något sådant. Tycker det borde ropats högt och vitt omkring om en sådan lösning.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Nej, du vinner inget på att använda en SB-800 om du inte har en sådan redan. (Mer om detta och två användningsområden nedan.)magi74 skrev:
Jag har en Nikon D50 och funderar på att fota
lite studio. Jag tänkte köpa ett studiokit på
Kaffebrus.com med två blixtar, men hur ska jag styra dessa? SB-800 eller...?
Plåtar man i studio behöver man inte heller TTL-mätning. TTL-mätning är praktisk när man inte har tid att rigga saker och mäta, dvs ute i fält tycker jag det är gudasänt. I studio är det tvärtom, man har en kontrollerad miljö där man själv kan ändra på förhållanden. Studioblixtar har normalt ingen automatisk inställning utan du ställer själv in med ett reglage hur stor uteffekt du vill ha från det aktuella blixtaggregatet.
Meningen med TTL är att kameran ska "känna av" när den fått tillräckligt med ljus och då säga åt blixten att avbryta, med andra ord full automatik. I princip motsatsen till vad man gör i studion, där vill man ha full kontroll och inte överlåta till automatiken.
Alla studioblixtar jag sett kan anslutas till kameran med en sladd som har sk PC-kontakt. Denna kontakt är en tvåpolig liten rund sak, med ett yttre metallhölje och en mittenpinne. Kortsluts dessa två avfyras blixten. Det finns ingenting som stryper blixten (vilket är krav för TTL). Din D50 (liksom min D70) saknar en sådan anslutningskontakt. Man kan köpa en liten adapter som man sätter i blixtskon på kameran för att få en sådan.
De flesta studioblixtar har en slavtändare. Det är en liten optisk sensor som känner av när det kommer en blixtpuls och krämar på samtidigt.
Använder man sladd till kameran kopplar man normalt bara en blixt till kameran och låter de övriga studioblixtarna trigga optiskt på denna första.
Eftersom de normalt har slavtändare kan man använda den inbyggda blixten eller en extern, tex SB-800, för att trigga studioblixtarna. Det finns dock två problem, det ena är att inbyggda blixtar kanske är så svaga att de inte räcker till för att trigga studioblixtar. Det andra hänger samman med att digitalkameror använder sig av förblixtar för att mäta ljuset innan exponering. Sålunda kan de trigga studioblixten innan bilden tas. På D70 slår man av förblixtar genom att säga åt den inbyggda blixten att köra i manuellt läge. Jag har provat köra på detta sätt en gång men tyckte det funkade dåligt. Ytterligare en nackdel är att blixten på kameran bidrar till ljussättningen vilket kanske inte alltid är önskvärt.
Det bör också tilläggas att har man en SB-800 så har blixten ett PC-uttag på sidan av blixten. Så där kan man koppla in PC-sladden till studioblixten. Min vanliga adapter hade gått sönder och jag kom på detta först när vi gått runt halva stan och försökt hitta en ny (lycka till på en lördag!) Det man gör är bara att säga åt sin SB-800 att inte skjuta egen blixt. Nackdelen är att en SB-800 är stor och klumpig i jämförelse och ungefär 3400kr dyrare än en ren adapter...
Vill man inte ha sladdar kan man skaffa sig en IR-sändare. Studioblixtarnas slavtändare är normalt känsliga även för IR-ljus och eftersom det inte registreras av kameran kan dessa användas med fördel.
Jag skulle börja med att köra med PC-sladd och en adapter (kostar under hundralappen). Tycker man att det är jobbigt med sladdar kan man köpa en IR-sändare (kostar från 2-3 hundralappar och uppåt). Tycker man IR-sändare har för kort räckvidd eller är för begränsande köper man radiosändare/PocketWizards (kostar från ett större antal hundra kronor, till tusentals kronor beroende på märke osv).
Däremot rekommenderar jag att man köper en ljusmätare som klarar blixtljusmätning när man har råd, om man vill leka mycket i studion. Det finns många som tycker att dessa är fullkomligt onödiga i digitalkamerans tidevarv. Man kan ju ta några testbilder och se om ljuset blev som man ville. Själv håller jag inte med riktigt. Visst kan man ta testbilder men jag föredrar att göra mätning, ställa in ljusstyrkan och ta nästa ljus. Genom mätningarna ser jag snabbt hur stor skillnaden är mellan blixtarna och kan göra justeringar beroende på vad jag vill ha för effekt. Dvs ingen "trial-and-error" utan försöker med ett metodiskt tillvägagångssätt. Det har lärt mig mycket.
En bra ljusmätare kostar kanske 2000 och uppåt, vilket är en slant, något billigare om man fyndar begagnat eller väljer enklare modeller. Jag betalade betydligt mer för min och ser den som ett ovärdeligt hjälpmedel när jag tar fram studioblixtarna.
Fördelen med mätare är att man kan mäta ljuset INNAN modellen kommer och fixa allt. Med enbart digitalkamera ska du ha någon som sitter och lider genom din testsession för att se att det ser bra ut. Fast jag fördömer inte denna metod, alla metoder som funkar är bra... Jag har min.
Oj, det blev ett långt inlägg. Hoppas jag inte var för otydlig eller rörde till något. Fråga gärna så kan jag eller någon av de andra som frekventerar forumet bättra på.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Kul att kunna hjälpa till.
Och nej, det blir inte särskilt mycket med studioblixar eftersom jag inte har någonstans att vara egentligen. Och får man inte praktik kan man alltid försöka ersätta det med ännu lite mer teori och läsa på...
Och nej, det blir inte särskilt mycket med studioblixar eftersom jag inte har någonstans att vara egentligen. Och får man inte praktik kan man alltid försöka ersätta det med ännu lite mer teori och läsa på...