Annons

Trådlös sändare mellan Eos och Speedlight?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är förstås olagligt att använda icke-godkänd radioutrustning, bara så ni är medvetna om det.

Anders Östberg skrev:
Det är förstås olagligt att använda icke-godkänd radioutrustning, bara så ni är medvetna om det.

Du kanske kan klargöra vad som gäller i detta fall, har funderat i de banorna innan jag köpte...
Dessa sänder på 433MHz som andra walkie-talkies och garageöppnare men det kanske är annat som lagen ser på?

/Nyfiken kanske lagöverträdare

Jag tror att det är så att all radioutrustning måste vara CE-märkt för användning inom EU. Pocket Wizard t.ex. som ju är tillverkad i USA säljs i en speciell version här i Sverige.

Ja självklart skall det vara CE-märkt, vilket kinasändarna ej är. Får se om polisen hittar mig innan jag lyckats störta nåt plan :cool:

Vem har kablar CANON - PW

Anders Östberg skrev:
Drygt 5000 paret, plus lite till för kablar adapters...

Hej!

Lade nyss ett inlägg om Pocket Wizards - var skaffar man kablar?

Vad är det om ETTL? Den funkar allså inte om kameran och blixten är separerade? Klarar inte denna radiosändare att få med den informationen från kameran till blixten? Verkar knepigt?

/Mats

Re: Vem har kablar CANON - PW

borstahusbild skrev:
Hej!

Lade nyss ett inlägg om Pocket Wizards - var skaffar man kablar?

Vad är det om ETTL? Den funkar allså inte om kameran och blixten är separerade? Klarar inte denna radiosändare att få med den informationen från kameran till blixten? Verkar knepigt?

/Mats

Beror på vilka kablar du menar, det finns kablar från PW för att koppla mottagaren till studioblixtar eller för att styra kameror, eller om du menar det som visas på min bild med blixten på så är det köpt från en vanlig fotoaffär.

E-TTL fungerar bara med en Canons kabel mellan kamera och blixt, en vanlig synkkabel eller en radiokommunikation typ PW överför inte den styrinformation som krävs.

Re: Re: Vem har kablar CANON - PW

Anders Östberg skrev:
Beror på vilka kablar du menar, det finns kablar från PW för att koppla mottagaren till studioblixtar eller för att styra kameror,

Om du vill så hittar du min fråga under senaste inlagda - där förklarar jag lite utförligare vad jag är ute efter.

Mvh
Mats

Låter som det blir billigare att byta till Nikon ;)

(förlåt, jag var tvungen)

För att ställa en ärlig fråga dock, kräver all Canon trådlös blixsync radiostyrning? Kan en 540 blixt användas som master och en som slav?

Mvh

Rasmus Mattsson

Hej

ja, men inte radio, utan IR.

Systemet canon har bygger på en master som kan vara en EX blixt eller en ST-E2 IR sändare.

Sen kan du stälal resten av dina EX blixtar som slavar. Då har du ett komplett system som funkar med ettl o alla finesser som HS osv, men kommunikationen sker via IR.

IR funakr inte bra ute i sol, om en blixt inte ser de andras ir ljus osv. Så radio är att föredra men verkar inte finnas.

Roine

Verkar så.

Men nu är det ju oftast så att det är bättre skita i ettl om man fotar och köra manuellt och mäta upp ljuset samt ställa in det förhållande man vill ha mellan blixtarna i maneullt läge. Då duger flera av lösningarna som beskrivits tidigare i tråen. Se dock till att mottagaren är batteridriven, ex kaffebrus mottagare kräver 220volt, i vart fall vad jag kan se på den jag har.

Roine

Mja, jag håller inte riktigt med, high-speed sync är användbart om man vill fota med snabbare slutartid än vanlig blixtsync för att behålla lite mer av det befintliga ljuset.

japp, enig, i synnerhet om du tar scate eller annat som rör sig, men kör du tex hs på kamerablixten o lägger grundljus med resten, kan det funka?

PontusAndersson skrev:

Fungerar TTL på någon av alternativen?

Nej, bägge enheterna är sändare/mottagare för vanlig synk och överför ingen information till kameran.

Skillnaden på dem?
Troligtvis lättare att få tag på extra enheter till Elinchromen om man vill bygga ut i framtiden.

Såg att kaffebrus nu efter nyår skall få hem en radiosändare/mottager med blixskokontakt. Det gör det i vart fall enklare rent mekaniskt även om man inte får ett-l.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar