Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös ringblixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag retades lite bara om stativet, hoppas du inte tog illa upp :)

Har du försökt fota trollsländor? antagligen, vad jag ville säga var att jag höll på med det i somras. Jag vet inte om det var nåt fel på dom jag var ute efter men dom var banne mig skyggare än småfåglar. Det räckte med att man blinkade på flera meters håll så flög som iväg.

Du får jättegärna posta skisserna om inte annars *nyfiken* :)
 
Tog inte det minsta illa upp.

Jo, trollsländor kan vara nog så nyckfulla, det gäller att smyga fram när de har varit på en ordentlig jakt, då vill de oftast vila en stund i solen. Värst är flicksändorna, de kan man hålla på att jaga hur länge som helst.

Du kan se några av mina bilder här:
http://www.flickr.com/photos/24400203@N04/

Idag var jag och familjen på lördagsloppisen här och jag hittade en till savarängform för tio spänn.

Nu ska jag fundera lite över mitt bygge med västen. Har haft en massa andra idéer som gäller timelapse men det är en helt annan historia...
 
Har vart på fler sekondhandaffärer men ej funnit någon bra form.

Men ni som byggt liknande blixtar. Hur nära motivet kan man komma utan att det blir en mörk prick i mitten där inte ljuset kommer åt? Jag skickar med en bild för att visa hur jag menar.


Förövrigt än mycket bra tråd!
 

Bilagor

  • Untitled-2.png
    Untitled-2.png
    11 KB · Visningar: 200
Har vart på fler sekondhandaffärer men ej funnit någon bra form.

Men ni som byggt liknande blixtar. Hur nära motivet kan man komma utan att det blir en mörk prick i mitten där inte ljuset kommer åt? Jag skickar med en bild för att visa hur jag menar.

Jag kör på kanske 10-15 cm som närmast och det är inget problem eftersom ljuset sprids i ringen. Kan tom lysa ut en vit vägg på det avståndet. Det ska var mycket till om man ens lyckas att få ett sånt spotat ljus från en blixt tror jag.
 
Mina herrar (och damer också om någon förhoppningsvis vill ansluta till tråden)!

Vi har glömt en sak som åtminstone har lite bäring på vad vi kan lysa upp - Blixten.

  1. Vad har ni använt för blixt i era ringblixtar? Styrka?
  2. Hur löser ni ut blixten?
  3. Vad använder ni för inställningar till/på blixten?
 
1. Nikon SB-800, ledtal 38 (@ 35 mm, ISO 100)
2. Via kabel, en Dörr TTL-kabel
3. Beror på tillfälle, oftast kör jag TTL utan modifieringar. Men ibland tycker jag att det blir lite mycket blixtljus så då blixtkompenserar jag -0,7. Jag vet inte riktigt varför just -0,7, men av någon anledning har det alltid varit precis lagom när blixten varit för stark.
Trots att jag bara har haft blixten i typ en vecka så har jag redan tagit några hundra bilder. Porträtt och makro på växtdelar och småprylar. Det är hur skoj som helst :)
 
Tog inte det minsta illa upp.

Jo, trollsländor kan vara nog så nyckfulla, det gäller att smyga fram när de har varit på en ordentlig jakt, då vill de oftast vila en stund i solen. Värst är flicksändorna, de kan man hålla på att jaga hur länge som helst.

Du kan se några av mina bilder här:
http://www.flickr.com/photos/24400203@N04/

Idag var jag och familjen på lördagsloppisen här och jag hittade en till savarängform för tio spänn.

Nu ska jag fundera lite över mitt bygge med västen. Har haft en massa andra idéer som gäller timelapse men det är en helt annan historia...

Jag har suttit större delen av sommaren i min gummibåt och väntat nedanför mina havsörnsträd (de jag har identifierat som deras favoritträd) med varierande utdelning, kolla mina album.
Men medans jag har suttit i vassen, på klippor och mitt ute på havet så har det nästan varje gång landat trollsländor i regnbågens alla färg i närheten. Men så fort man vänder sig om, lyfter kameran eller andas lite för hårt i solgasset så flyger dom.
Det enda objektivet hittills som jag lyckats fånga "närgångna" bilder på dem med är teleobjektivet.
Senast efter lunch idag satt jag vid en mosse och väntade på däggdjur och tog några bilder på en brun trollslända med tele:et.

Jag kollade på länken ovan. Bilderna "sizing up", "Dizzy", "Sunbathing", "Red is a colour" och "Lupine leafs" var riktigt bra! Är dom tagna med ringblixten allihopa? Kamera? Objektiv?

Starta en ny tråd angående timelapse vet ja, verkar jättespännande :)
 
De flesta bilderna är tagna med ringblixten Magnus, utom blomfugorna som är tagna med den hemmabyggda softboxen.

Apropå vilka grejer som används:

Till ringblixten: Canon 430 EZ med synksladd. Började med trådlös men det blev nåt strul med synken.

Softbox: Metz CT32. Synksladd.

Eftersom det är gamla analoga blixtar så kör jag alltid på manuella inställningar.
HAr dessutom en gammal FD macro så det är manuellt på kameran också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.