användarnamnet
Aktiv medlem
Gillar inte de små ringblixtarna man kan köpa för dyra pengar. En hemmabygd av kakformstyp är mycket mera mångsidig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ser bra ut, vad händer om man inte har har en Omnibounce på blixten utan bara nått annat sprider ljuset kanske mer skärbräda?
ps. Det var väll ändå inte mulet kring lunch idag i Linköping?
Jag ser fram emot bilder på ditt bygge, kan du inte börja imorgon redan?
Skulle gärna börja bygga! Men var runt idag på alla secondhand affärer nere i linköping utan att hitta nån bra form... Jag får leta vidare!
Några snygga bilder jag hittade på nätet på samma idé:
http://www.flickr.com/photos/aditkphotos/sets/72157622141513636/
En så kallad "beauty dish". Blir inte riktigt samma sak som att ha gluggen i centrum. men solid konstruktion i alla fall.
Bra bygge.
Men för min egen del så är det mer intressant med en stor ljusring dvs en diameter på ca 1/2 meter eller mer. Då blir ljuset lite mer intressant och inte så tråkigt och hårt som en liten ringblixt.
Vad tror ni om möjligheten till att på något sätt koppla ihop 4 vanliga blixtar i en stor ring (eller kors)? Tekniskt möjligt och hur blir ljuset?
Klart man skulle vilja ha en större ring om man ska plåta porträtt men när man som i mitt fall använder den mest till macro så är storleken perfekt tycker jag.
Det blir nog väldigt stort och framförallt tungt, att ha en sån apparat hängandes runt gluggen. Men idén med flera blixtar är inte alls dum och det finns massor med expempel på sådana.
Har faktiskt gått och funderat på en västmonterad upphängning av kameran i några veckor nu. Tänkte skissa lite i helgen.
Det där får du gärna utveckla, eller ska du bygga en steadycam?
Provat stativ?
Jag är ärligt talat inte riktigt med på hur det kommer att se ut men jag betvivlar inte att det kan var något klurigt sätt att avlasta armarna på.
Bygg snart så vi får se hur hur det blir/blev.