Annons

Trådlös ringblixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser bra ut, vad händer om man inte har har en Omnibounce på blixten utan bara nått annat sprider ljuset kanske mer skärbräda?


ps. Det var väll ändå inte mulet kring lunch idag i Linköping?
 
Ser bra ut, vad händer om man inte har har en Omnibounce på blixten utan bara nått annat sprider ljuset kanske mer skärbräda?

ps. Det var väll ändå inte mulet kring lunch idag i Linköping?

Halv 11 var det mulet, vid lunch var det molnfritt och vid 15 hade jag 45 grader i solen. Man kan väl säga att dagen tog sig :)

Det första jag kommer att tänka på är att man lär repa blixthuvudet. Aluminiumplåten är rätt vass men det går säkert att lägga en tejp runt kanten som skydd.

Ja alltså, anledningen till att jag tog en nikon-omnibounce till min SB-800 är att blixten kommer att passa perfekt och sitta still när man använder ringblixten. Blixten "måste" ju förankras i bägge ändar så att säga. Det är ju inte vilken ful-mod som helst ;)
Samma anledning när jag skruvar fast alu-listen i savarängformen. Minst 3 skruvar som inte sitter på en linje för att förhindra att det blir glapp.
Man vill ju inte att konstruktionen rasslar runt hur som helst, det måste ju kännas gediget och att man törs ta i det utan att ha sönder något också.

Rent ljus-mässigt kan man ju använda vilken dimmig pryl som helst i princip. Ärligt talat så är jag inte säker på om man ens behöver sprida ljuset inne i ringblixten, jag tror nog att det studsar runt rätt bra ändå, men som sagt jag använde den just för förankringen av blixten.
 
AA okej, då vet jag, förstår att du inte vill skada din SB-800.

Är själv mycket sugen på att bygga nått liknande! Har en 80-tals blixt som som jag lött på en egen sync-kabel utan TTL. Den borde gå och få fast med limpistol och motsvarande skärbräda på ikea kostar 29 kronor.

Borde hamna kring 75 kr, men då är det "budget budget!"
 
Jag ser fram emot bilder på ditt bygge, kan du inte börja imorgon redan? ;)

Tyvärr, IKEA har ingen vit tunn skärbräda längre. Det dom har är tjocka, typ 6-8 mm tjocka vita, men dom är på tok för tunga och absorberar för mycket ljus. (Jag har redan varit där och rekognoscerat ;)
 
En annan anledning till att ha omnibouncern (eller liknande) är att man slipper ljusbortfall. Diffusorn tycker jag är ett måste, det blir i mitt tyckte ett softare ljus även om ljuset reflekteras i konstruktionen. Det blir ordentligt drag i ljuset som kommer ut. Jag har en 420 EZ och kör på manuell med 8- eller 16 dels effekt och då kör jag ändå på bländare 32 på 100 ASA.
 
Skulle gärna börja bygga! Men var runt idag på alla secondhand affärer nere i linköping utan att hitta nån bra form... Jag får leta vidare!

Haha, ursäkta att jag skrattar, men det är med en viss uppgiven medkänsla och inget illa menat och jag ska förklara varför. Jag har nämligen dammsugit alla 3 butiker inne i Linköping på savarängformar hela sommaren ;) utan att hitta någon. Dom har bara sketna sockerkaksformar och dom är inge bra på grund av att centrumdelen har för liten diameter.
Men jag har en över som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med...

Enda chansen är att gå till ett loppis. Jag hittade två på en och samma dag och köpte bägge.
 
Bra bygge.
Men för min egen del så är det mer intressant med en stor ljusring dvs en diameter på ca 1/2 meter eller mer. Då blir ljuset lite mer intressant och inte så tråkigt och hårt som en liten ringblixt.
Vad tror ni om möjligheten till att på något sätt koppla ihop 4 vanliga blixtar i en stor ring (eller kors)? Tekniskt möjligt och hur blir ljuset?
 
Bra bygge.
Men för min egen del så är det mer intressant med en stor ljusring dvs en diameter på ca 1/2 meter eller mer. Då blir ljuset lite mer intressant och inte så tråkigt och hårt som en liten ringblixt.
Vad tror ni om möjligheten till att på något sätt koppla ihop 4 vanliga blixtar i en stor ring (eller kors)? Tekniskt möjligt och hur blir ljuset?

Klart man skulle vilja ha en större ring om man ska plåta porträtt men när man som i mitt fall använder den mest till macro så är storleken perfekt tycker jag.

Det blir nog väldigt stort och framförallt tungt, att ha en sån apparat hängandes runt gluggen. Men idén med flera blixtar är inte alls dum och det finns massor med expempel på sådana.
 
Klart man skulle vilja ha en större ring om man ska plåta porträtt men när man som i mitt fall använder den mest till macro så är storleken perfekt tycker jag.

Det blir nog väldigt stort och framförallt tungt, att ha en sån apparat hängandes runt gluggen. Men idén med flera blixtar är inte alls dum och det finns massor med expempel på sådana.

Ja absolut, ju större ring desto bättre, inom rimliga gränser.
Våra savarängblixtar kan man väl nästan kalla för en hybrid mellan ringblixt och beauty dish i och med storleken på den lysande arean?

Min ringblixt väger 343 g. Till det kommer kamera, objektiv, batterigrepp, batterier och blixt. Den kombon har jag inte vägt, men jag gissar att det närmar sig 2,5-3 kg i ett lite lätt otympligt format. Och ska man då ha några blixtar till så blir det genast ganska mycket mer massa och än otympligare.
Fast gör man allt monterbart på stativ så kanske det är en lösning.
 
Det där får du gärna utveckla, eller ska du bygga en steadycam?

Inte riktigt Steadycam med gimbal och motvikt. Antingen blir det som själva armarna på en steadycam eller också endast en arm som som ska tjäna som avlastning. Blir riktigt jobbigt att köra fler exponeringar när man ska göra focus stacking tex, går inte att undvika mikrodarr och off framing. (många svengelska ord blev det)

Jag brukar vara helt slut av att hålla andan och spänna armarna till det yttersta när jag plåtar macro+mellanringar, vi snackar typ 1 mm i skärpedjup...
 
Provat stativ? ;)
Jag är ärligt talat inte riktigt med på hur det kommer att se ut men jag betvivlar inte att det kan var något klurigt sätt att avlasta armarna på.
Bygg snart så vi får se hur hur det blir/blev. :)
 
Provat stativ? ;)
Jag är ärligt talat inte riktigt med på hur det kommer att se ut men jag betvivlar inte att det kan var något klurigt sätt att avlasta armarna på.
Bygg snart så vi får se hur hur det blir/blev. :)

Mina grannar börjar bli vana att jag smyger omkring med konstiga kameramackapärer men man kommer nog se lite sinnessjuk ut kan jag tänka.

Tänkte ta min gamla skyddsväst (sån där man har när man rider, fast i mitt fall var det träning av skyddshundar) och sätta nåt slags fäste till armen/armarna. Måste nog skissa lite i helgen om jag får tid. Stativ är helt uteslutet när man plåtar insekter, man måste vara illersnabb om det ska bli nåt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.