Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös blixtstyrning med Metz 48

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej,
har precis köpt en Metz 48 AF-1P och är hittills mycket nöjd. Men en sak som jag inte får att fungera är att använda den som slave eller master med den inbyggda blixten. Är detta möjligt överhuvudtaget?

Mvh Jonas
 
Tack, jag hade faktiskt sökt innan jag skrev inlägget. Men jag får inte riktigt svar på frågan i de andra trådarna, jag vet att det går att styra den trådlöst men jag vet inte hur man gör, inte med den inbygda alla fall.

Mvh Jonas
 
Kan tyvärr bara svara på hur det funkar med Metz 58, men det kanske fungerar likadant...

Tryck på "Sel" på blixten, gå ner till "Remote" och välj "Slave". Nu är blixten inställd på att fungera som slav på kanal 1. Ställ in brännvidd, kanal och så med "Para".

Nu ska det bara vara att ställa in kameran på Wireless (Fn-menyn) och se till att den är på samma kanal som blixten, upp med den innbyggda blixten och skjut.

Tänk på att blixten kan vara lite kinkig när det gäller synfältet mellan kameran och blixten.

Så här funkar det i alla fall med 58:an. Känns som det borde vara nåt liknande på 48:an, men man vet ju aldrig...
 
Didgeridoohan skrev:
Kan tyvärr bara svara på hur det funkar med Metz 58, men det kanske fungerar likadant...

Tryck på "Sel" på blixten, gå ner till "Remote" och välj "Slave". Nu är blixten inställd på att fungera som slav på kanal 1. Ställ in brännvidd, kanal och så med "Para".

Nu ska det bara vara att ställa in kameran på Wireless (Fn-menyn) och se till att den är på samma kanal som blixten, upp med den innbyggda blixten och skjut.

Tänk på att blixten kan vara lite kinkig när det gäller synfältet mellan kameran och blixten.

Så här funkar det i alla fall med 58:an. Känns som det borde vara nåt liknande på 48:an, men man vet ju aldrig...

Tack för hjälpen, vet inte om det fungerar olika på blixtarna eller om kameran och blixten inte har kontakt. Men jag får inte fram remote överhuvudtaget. När jag trycker på sel så ändras bara styrkan (tror jag det är) och om jag trycker på mode så får jag bara fram M och TTL men inte remote.
 
Nu fick jag det att fungera, man skulle tydligen trycka in både + och - knappen samtidigt för att ändra. Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.