Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte IR, det är vanligt ljus. Jag har ju en 580 EX II som master.
Men den konkurrerar inte framgångsrikt med solen för det.

Det är alltså så att Canons system fungerar utmärkt så länge man använder det ungefär som de har tänkt. Men ställer man en slav utomhus, med solen rakt i mottagaren, fungerar det inte alls.
Fördelen med det är att det finns alltid med, om man har några blixtar med sig. Inga extra mojänger. På vissa Nikonkameror är det ännu enklare, för där sitter mastern inbyggd i kameran.

Om du ska satsa professionelt så är det nog lika bra att inte satsa på alltför billiga grejor även om Hongkongsändarna kan fungera bra men brukar inte ha den kvalité som utmärker PW som är standard hos dom flesta som jobbar med fotografering.

En något billigare lösning är Elinchrome skyport som många är nöjda med (inte dyrast men heller inte billigast men företaget borgar för kvalitet)Finns på Cyperphoto och Scandinavian Photo.
Om du köper den föreslår jag att du köper sladdar från mottagaren till kameran via denna länk:

http://www.flashzebra.com/

Funkar utmärkt.

Jag kör själv med...

Hej! Jag tycker trådlöst med småblixtar är något av det skojigaste man kan pyssla med! Själv kör jag med detta: Elinchrom Skyport Universal Radiosynk Set som består av en sändare och en mottagare. Det kostar 1695 ink moms hos Scandinavianphoto.se. En extra mottagare eller fler kostar 1095 kr styck. Vet inte hur långt den klarar men den bör säkert klara 50 meter. Har aldrig svikit mig och mina canon 580 ex blixtar. Just 580 ex har tyvärr inte ingångar för kablarna som ska sitta mellan mottagaren och blixten men det löser man lätt. Ett sätt är en liten blixtsko från Hama för 99 spänn. Det finns också företag som "trimmar" blixtens nedre hölje med en ingång men det är inte helt gratis dock. Små är de också! Och på samma sätt som med Pocket Wisard systemt så har Elincrome en hel uppsjö av studioblixtar som har mottagare inbyggda. Kanske är detta ett billigare men ändå ett pro-alternativ i förhållande till Pocket Wizard som kan passa dina behov?

Det har väl nämnts någon gång tidigare här men precis som med de andra radiosändarna så är även de här helt oberoende av blixtfabrikat osv. Bara du kan köra manuella inställningar så är det tuta kör som gäller.

Strobist.com

Får jag rekommedera David Hobby's fantastiska blogg, Strobist.com

David själv är en förespråkare för PW men föreslår även många bra alternativ. Ska du nu använda dem i extrema förhållanden är det nog en 'no brainer'.

Ang ttl eller inte går det ju, precis som David säger, utmärkt att köra manuellt. Fördelen är att du snabbt jobbar upp din egen känsla för vad som krävs o sen alltid får samma resultat med total kontroll. Jag säger, varför inte skaffa det nya smidigare formatet med möjlighet till ttl om man så önskar. De har dessutom en ytterligare fördel som jag läste om på Strobist; nämligen en avancerad tidsförskjutning som möjligör kortare synktid än vad kameran normalt begränsar dig till vilket kan vara guld värt i solljuset (jag fotar 5D mkII med halvdassiga 1/200).

Lycka till!

Om du ska satsa professionelt så är det nog lika bra att inte satsa på alltför billiga grejor även om Hongkongsändarna kan fungera bra men brukar inte ha den kvalité som utmärker PW som är standard hos dom flesta som jobbar med fotografering.

En något billigare lösning är Elinchrome skyport som många är nöjda med (inte dyrast men heller inte billigast men företaget borgar för kvalitet)Finns på Cyperphoto och Scandinavian Photo.
Om du köper den föreslår jag att du köper sladdar från mottagaren till kameran via denna länk:

http://www.flashzebra.com/

Funkar utmärkt.

Professionellt, ja det är tanken.
Nu latjar jag med blixten och ETTL är väl för dom som hajar noll medans multi och M är för de som vill ha koll.
Jag håller på att lära mig och vilket läge kör ni med? multi, m, ETTL?
Lite OT men ändå relevant på ett sätt.
Utforskade mig fram en helt galen snygg bild med blixt som såg mörksoftat i photoshop men som blev direkt med blixt! (try and trial)

Jag hittar inte Elinchrome skyport vare sig hos Cyberphoto eller hos Scandi...
länk?

Det skall väl eller så finns det Pocket Wizard som klarar ETTL.
Mitt syfte är att med en eller två speedlites lätta upp och få shyssta ute bilder och framför allt på långt avstånd.
vem har råd med en assistent så här i början om man inte heter bingo (sönderblekt hår) rimer?

Får jag rekommedera David Hobby's fantastiska blogg, Strobist.com

David själv är en förespråkare för PW men föreslår även många bra alternativ. Ska du nu använda dem i extrema förhållanden är det nog en 'no brainer'.

Ang ttl eller inte går det ju, precis som David säger, utmärkt att köra manuellt. Fördelen är att du snabbt jobbar upp din egen känsla för vad som krävs o sen alltid får samma resultat med total kontroll. Jag säger, varför inte skaffa det nya smidigare formatet med möjlighet till ttl om man så önskar. De har dessutom en ytterligare fördel som jag läste om på Strobist; nämligen en avancerad tidsförskjutning som möjligör kortare synktid än vad kameran normalt begränsar dig till vilket kan vara guld värt i solljuset (jag fotar 5D mkII med halvdassiga 1/200).

Lycka till!

Full kontroll, helt korrekt, det var det jag fick fram med min bild ikväll.
M-läge och en j**** snygg bild helt enkelt!

Men jag lär mig och skulle nog behöva göteborgskursen i blixtkunskap tror jag!
En lampa = en miljon möjligheter

Avancerad tidsförskjutning. jag är grymt nyfiken på hur en sådan bild kan se ut, har du ett exempel på det?

extrema förhållanden ja här kan det vara minus 35 så det gäller att grejerna fungerar.
När jag filmade med en BETA-SP kamera i prisklassen 300 000 kr i jukkasjärvi ishotell var det vid tillfället -40 (jepp du läste helt rätt minus fyrtio grader celcius) _
En tjingkong kamera hade pajat direkt!

Senast ändrad:
Såvitt jag har förstått är Pocket Wizards som klarar E-TTL så funtade att de läser av de ljuspulser en 580 EX II, ställd som master skickar ut, och spelar sedan upp kopior av dessa pulser för slavarna.
Så att systemet tror att det fungerar som Canons egna trådlösa system, men får hjälp via radio att förmedla de ljuspulser som bär informationen mellan master och slav(ar).

Men jag har inte använt några, så detta är bara baserat på hur jag har uppfattat vad jag har sett på nätet. Det finns kanske någon som vet säkert?

Full kontroll, helt korrekt, det var det jag fick fram med min bild ikväll.
M-läge och en jävla snygg bild helt enkelt!

Men jag lär mig och skulle nog behöva göteborgskursen i blixtkunskap tror jag!
En lampa = en miljon möjligheter

Avancerad tidsförskjutning. jag är grymt nyfiken på hur en sådan bild kan se ut, har du ett exempel på det?

Hej igen!

Multi kan du nog glömma om du inte ska köra discodans med rökmaskin :)

Mitt tips kan möjligen bespara dig många kurser o frågor. Gå in på strobist.com o ta det från början så har du en av de bästa kurser du kan få i mobilt blixtljus. Jag kan även rekommendera hans DVD som grundligt täcker allt du kan tänka dig.

Tidsförskjutningen gör att kamerans slutare inte är 'ivägen' för blixten vid riktigt korta slutartider. Kortare slutartider innebär i sin tur mindre befintligt ljus vilket bl.a ger mer kontroll o kräver mycket mindre blixt effekt för samma resultat, vilket i sin tur möjliggör snabbare blixtuppladdning med möjlihet att fota snabba serier. Ju du ser, gå in på Strobist o sug i :)

Mer tips(oxå från Strobist) : Skaffa Gel-filter till dina blixtar skaffa laddbara batterier av bästa sorten, typ 2700mAh. De återladdar blixten minst dubbelt så snabbt som vanliga alkaliska o läs Joe McNally's böcker, the Hotshoe Diaries & the Moment It Clicks...

Personligen gillar jag ttl vid tex bröllopsfotografering när set måste gå fort o inga omtagnings-möjligheter. Det är grymt att ha den möjligheten tillhanda, fråga Joe McNally :) som bara kör ttl. Fotade precis två bröllop förresten med 1-2 580 ExII o ibland softbox (Ezybox60cm) + halv CTO filter nästan på alla bilder. Kolla www.linslus.net om du är intresserad. God natt!
/Jonas

Senast ändrad:
Hej igen!

Multi kan du nog glömma om du inte ska köra discodans med rökmaskin :)

Mitt tips kan möjligen bespara dig många kurser o frågor. Gå in på strobist.com o ta det från början så har du en av de bästa kurser du kan få i mobilt blixtljus. Jag kan även rekommendera hans DVD som grundligt täcker allt du kan tänka dig.

Tidsförskjutningen gör att kamerans slutare inte är 'ivägen' för blixten vid riktigt korta slutartider. Kortare slutartider innebär i sin tur mindre befintligt ljus vilket bl.a ger mer kontroll o kräver mycket mindre blixt effekt för samma resultat, vilket i sin tur möjliggör snabbare blixtuppladdning med möjlihet att fota snabba serier. Ju du ser, gå in på Strobist o sug i :)

Mer tips(oxå från Strobist) : Skaffa Gel-filter till dina blixtar skaffa laddbara batterier av bästa sorten, typ 2700mAh. De återladdar blixten minst dubbelt så snabbt som vanliga alkaliska o läs Joe McNally's böcker, the Hotshoe Diaries & the Moment It Clicks...

Personligen gillar jag ttl vid tex bröllopsfotografering när set måste gå fort o inga omtagnings-möjligheter. Det är grymt att ha den möjligheten tillhanda, fråga Joe McNally :) som bara kör ttl. Fotade precis två bröllop förresten med 1-2 580 ExII o ibland softbox (Ezybox60cm) + halv CTO filter nästan på alla bilder. Kolla www.linslus.net om du är intresserad. God natt!
/Jonas

Tack för all info, körde själv ett bröllop i helgen med eTTL och sköt blixten mot tak/vägg med 2-3 steg ner i styrka.
Blev riktigt bra och skall lira det mot lightroom senare.
Körde dock en blixt på kameran och körde också utan blixt vilket blir helsköna bilder.
Dock är mitt objektiv sunkigt, måste få tag i en bra f1.4 med fast 24 eller 50 mm. (sigma?) OT

skall kika på länkarna när man vaknat till lite :)

Vet inte om den är trovärding, men en "snutt" på youtube testar de räckvidden på PW samt alternativet Radio Popper.
Tyvärr finns inte heller RP med EU frekvens.
Kanske intressant för dig!
/Roger

http://www.youtube.com/watch?v=ZmZvlHCPUQw

Intressant med Flex TT5 Mini, det är den jag kikat på lite men testet verkade vara lite så där halvdant.
Vad testade dom? räckvidd i kombination med om blixten fyrade av beroende på var fotografen fokuserade?
De borde dessutom haft en kamera med hög slutartid som kunde fånga blixtbilderna.

Hej igen!

/Jonas

funderade på det OM mina GP 2700mAh är lika bra som alkaliska men då kan man köra på det alltså?
Oerhört dåligt att det inte finns en batt.indikator på min 580EXII som talar om när batt-styrkan är dålig, man märker det först när blixten tar längre tid på sig att ladda blixten!

GEL-filter? vad är fördelarna med det ?

Det finns en yrkesfotograf, Fotomicke, som bjuder på sina tekniska tillbehör i underhållande Youtube-filmer. Bla verkar han köra mycket med trådlösa blixtar och även trådlös kamerautlösning, dock med Nikon.

Här jämför han Pocket Wizard med Elinchome Skyport
http://www.youtube.com/watch?v=t-DdVeKzq1Q

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar