ANNONS
Annons

Trådlös blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns en yrkesfotograf, Fotomicke, som bjuder på sina tekniska tillbehör i underhållande Youtube-filmer. Bla verkar han köra mycket med trådlösa blixtar och även trådlös kamerautlösning, dock med Nikon.

Här jämför han Pocket Wizard med Elinchome Skyport
http://www.youtube.com/watch?v=t-DdVeKzq1Q

hrmm

fotomicke (uttalas fotmicke hÄÄäära...)

Ja prylnisse säger han själv på klippet och benämningen prylbög hade passat också.
Jag har nog aldrig sett någon som har så mycket prylar som han, hur han hinner använda allt är en annan sak.

Han verkade gilla Elinchrom som verkade små och behändiga, avståndet på ca: 100 meter skulle räcka för mig.
PW, dyra grejer men funkade också bra.

Så hugget som stucket och avsaknaden av eTTL men det är nog inga problem.

OT:

Vilket läge kör ni på Canon kameran?

Grön fyrkant (alla hoppas jag?)
P
TV
AV
M

Själv kör jag mycket på Av och M

Instøllniongar på canonkamera...

Hej! Jag kor på M eller AV beroende på situationen. Hinner man inte kora med ljusmatare for blixten sa lar man sig anda ganska snabbt vilka blixtinstallningar (under M) som funkar for olika distanser osv.
Det finns alltid ett satt for att vaga upp for mer eller mindre ljus. ISO, blandaren, slutartiden, blixtstyrka... Men det vet du sakert redan sjalv vid det har laget. Sjalv kor jag ofta med ett diffuserande paraply mellan blixt och objekt sa dar har vi annu en grej som paverkar vilken installning som ar ratt. Manuellt ar super och det gar ganska snabbt att lara sig. MEN man ska dock inte glomma att situationer manga ganger kan vara mycket mer lattlosta med de olika tillverkarnas system for IR och TTL. Jobbar man tradlost med blixten pa stativ eller i en klamma eller vad man nu kan tankas ha sa kor jag ofta en snabb spot-matning genom ett tryck pa kameran pa ett omrade som jag vill satta gransen for hur ljust det far bli och vips sa har man ratt exponering. Svarslaget vad galler hastighet och extremt effektivt for allt som bjuder pa snabba forandringar och nar folk forflyttar sig, solen gar i moln - ja osv osv. Sa lange man haller sig till distanser som systemen klarar och inte solen ar for stark eller en vagg ar i vagen... Nu kallar solstolen! Sa jag att jag kor med Elinchrome forresten? Och Canon. Samt en blixt fran Nikon.

...Mer tips(oxå från Strobist) : Skaffa Gel-filter till dina blixtar skaffa laddbara batterier av bästa sorten, typ 2700mAh. De återladdar blixten minst dubbelt så snabbt som vanliga alkaliska.../Jonas

Jag tror att det här intressanta testet av laddbara batterier för kamerablixtar är precis lika relevant oavsett vilken märkeslogga som sitter på själva blixtskallen. Själv kör jag med Canon även om testet är utfört på Nikon-grejer:
http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?thread_id=8715&rowstart=80#post_79542

Jäklar vilket intressant test! *cudos till han som gjort det*

Fast jag hittar ingen affär som både säljer den därninga smarta laddaren (Maha/Powerex MH-C9000) och de där testvinnande batterierna (Varta Ready2Use 2100 mAh NiMH), utan det blir till att lägga två beställningar...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar