Annons

Trådlös överföring av bilder till dator under fotosession

Produkter
(logga in för att koppla)

piratjenny

Avslutat medlemskap
Hejsan,
i lördags testade jag för första gången att koppla kameran till datorn under fotosessionen och köra in bilderna på HDD direkt. Funkade jättebra och jag vill absolut fortsätta köra så. Dock är jag inte så glad över att behöva köra med USB-sladd...

Vad har jag för trådlösa alternativ (Canon 5D + MacBook Pro)? Befinner mig alltid "on location", dvs aldrig i en studiomiljö.

//Jenny
 
Det finns en trådlös lösning till Canon, men jag tror att den bara finns för Windows, vilket iofs inte är ett problem med en Intel-Mac ( = MBP ). Jag har släppt allt Canon och har städat bort alla Canon-bokmärken, så jag kan inte vara mer precis.
 
WFT-E1 heter prylen du ska ha.

Men den är ju inte direkt billig. 54Mbit ger en överföringshastighet på ca 5MB/s alltså en RAW från 5D tar sisådär en 2.5-3 sekunder att överföra.
 
FILM) (piratjenny skrev:
Hejsan,
i lördags testade jag för första gången att koppla kameran till datorn under fotosessionen och köra in bilderna på HDD direkt. Funkade jättebra och jag vill absolut fortsätta köra så. Dock är jag inte så glad över att behöva köra med USB-sladd...

Vad har jag för trådlösa alternativ (Canon 5D + MacBook Pro)? Befinner mig alltid "on location", dvs aldrig i en studiomiljö.

//Jenny


Jag har en WFT-E1 till salu...Den har körts mot en MacBookPro. Kopplas upp mot ett ftp-konto på datorn. Har bytt till 1Dsmk3, så jag har ingen användning för den längre..
 
Ja det var ju inte direkt billigt... Finns det verkligen inte ett enklare sätt??

OM det skulle finnas en bluetooth-adapter med rätt "plugg", dvs som passar i USB-porten på kameran, skulle inte det - åtminstone teoretiskt - kunna funka?? Nu finns det vär ingen sån adapter, men är teorin riktig eller är jag helt ute o cyklar?

/J
 
FILM) (piratjenny skrev:
Ja det var ju inte direkt billigt... Finns det verkligen inte ett enklare sätt??

OM det skulle finnas en bluetooth-adapter med rätt "plugg", dvs som passar i USB-porten på kameran, skulle inte det - åtminstone teoretiskt - kunna funka?? Nu finns det vär ingen sån adapter, men är teorin riktig eller är jag helt ute o cyklar?

/J

En fördel med om man skulle överföra bilderna med blåtand är att man skulle få en hel del bra tillfällen för naturliga kaffepausar. Typ en för varje bild man tar. Blåtand är på tok för långsamt för att fungera med en kamera. Sen har den inte så värst bra räckvidd.
 
Jenny! Det du letar efter har börjat dyka upp men har
ingen stor spridning ännu. USB-kabeln ersätts av
två stycken små USB-dongels där kabeln förut satt.
Ett exempel:
http://www.wisair.com/products/reference-designs/wusb-dongle-set/

Den enda nackdelen är att det krävs en yttre strömkälla
i "slave"-delen av förbindelsen. Det är bara master-anslutningen, normalt
en hub eller dator som ger 5-volt ut till anslutna enheter. I den andra ändan
behövs en yttre strömkälla.
 
Alltså är inte sådan trådlös USB ett bättre alternativ än en USB-sladd i kameran.
 
FILM) (piratjenny skrev:
OM det skulle finnas en bluetooth-adapter med rätt "plugg", dvs som passar i USB-porten på kameran, skulle inte det - åtminstone teoretiskt - kunna funka?? Nu finns det vär ingen sån adapter, men är teorin riktig eller är jag helt ute o cyklar?
Nej, det skulle inte fungera eftersom det man stoppar BT-adaptern i måste vara en USB-host, dvs en dator. Kameran är tyvärr inte en USB-host.

Dessutom är bluetooth rejält mycket långsammare än WiFi.
 
tobias- skrev:
Det finns något som heter Eye-Fi 2GB Wireless SD Card. Jag vet inte hur bra den fungerar med 5D om ens det:
http://www.photographybay.com/2007/12/01/eye-fi-sd-card-reviews/

Jag tycker det är en kul idé ivf.

Jag såg nu att någon redan visat den.. men låter inlägget vara kvar ändå :)

Jag läste det i någon tidning för några månader sedan också! Men jag undrar lite hur det fungerar. Skulle vara bra att ha. Och det va ju inte superdyrt heller.
 
Teoretiskt fungerar det kanske med en SD till CF adapter?
 
Mer teknikutveckling åt folket! säger jag :)
Jag får helt enkelt skaffa mig en något längre USB-sladd o en bärare till datorn tills teknikutvecklingen är på plats. Nåja, man kan ju inte få allt här i världen... teleportering tex, det borde vara dags snart ;-)
/Jenny
 
FILM) (piratjenny skrev:
Mer teknikutveckling åt folket! säger jag :)
Jag får helt enkelt skaffa mig en något längre USB-sladd o en bärare till datorn tills teknikutvecklingen är på plats. Nåja, man kan ju inte få allt här i världen... teleportering tex, det borde vara dags snart ;-)
/Jenny

På det sättet kommer du att ganska snart ha slitit ut uttaget för kontakten på kameran....brukar börja med ett lätt glapp som bryter kontakten med kameran periodvis....och kräver att du kopplar upp på nytt...inte så kul, eller billigt.

För att hindra slitaget kan du byta kabel ofta...en 5 meters USB kostar inte så mycket...
 
Anders Östberg skrev:
Teoretiskt fungerar det kanske med en SD till CF adapter?
Det borde ju fungera. Kan man konfigurera ett Eye-Fi-kort till att bara ladda ner bilderna till den lokala datorn? Reklamen jag har sett visar bara hur lätt det är att få upp sina bilder på Flickr och liknande.

Jag känner mig frestad att testa, men det känns lite för dyrt att köpa ett Eye-Fi-kort och en CF-adapter bara för att testa.

Finns Eye-Fi att köpa i Sverige, f.ö.?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.